Před Coca-Colou vládl světu nápoj Vin Mariani – víno s kokainem, které milovaly celebrity i papež. Jak tento „zázračný“ elixír inspiroval vznik Coca-Coly a proč zmizel? Ponořte se do příběhu nápoje, který definoval 19. století.
Vin Mariani: alkohol s kokainem, který propagovaly celebrity i papež
Co mají společného americký vynálezce Thomas Alva Edison (1847–1931), britská královna Viktorie (1819–1901), norský dramatik Henrik Ibsen (1828–1906), francouzský spisovatel Jules Verne (1828–1905) a papež Lev XIII. (1810–1903)?
Všichni rádi popíjeli a veřejně podpořili víno Vin Mariani. Nápoj s celým názvem Vin Tonique Mariani à la Coca de Perou měl příchuť koky, obsahoval alkohol a silně povzbudivé návykové látky, obsažené právě v koce.
Cesta ke „kouzelné“ limonádě
V polovině 19. století Evropu i Ameriku ovládají energetické nápoje – čaj, káva a čokoláda. A zatímco ony jsou již téměř nevýznamnou součástí denního režimu, na scénu přicházejí lektvary na míru.
Jdou ruku v ruce s módou lázeňských středisek, kde se fyzicky vyčerpaní a duchovně vyhladovělí lidé omlazují za pomoci zdravé stravy, minerálních vod a bylinných odvarů. Po zázračných elixírech touží i ti méně majetní.
Putující felčaři se při svých show neobejdou bez nabídky lahve s tajemným obsahem, který dokáže cokoliv od vyžehlení vrásek po navození dlouhověkosti. Jak dokázat účinnost elixíru? Nejhmatatelnějším krátkodobým efektem je dodání energie.

Do téhle doby přichází s výsledky svých výzkumů o účincích listů jihoamerického keře koka (rudodřev koka – Erythroxylum coca) italský neurovědec Paolo Mantegazza (1831–1910).
Jeho výzkumy nadšený korsický chemik Angelo Mariani (1838–1914) vezme koku, smíchá ji s bordeauxským vínem a na světě je nápoj, který propagují spisovatelé, politici i sám papež: Vin Mariani. Má velký úspěch také ve Spojených státech, skvěle ho hodnotí lékaři.
Mariani je navíc nevídaným obchodníkem. Výrazně pracuje s reklamou, k níž využívá celebrity a vyjádření odborníků. Objeví se dokonce řada pokusů o napodobení tohoto medicinálního vína, ale nikdo neboduje tak jako Mariani. Možná i proto, že jeho recept je přísně tajný.
V polovině 19. století se věda touto rostlinou teprve začala intenzivně zabývat.
V roce 1859 publikoval italský vědec Paolo Mantegazza (1831–1910) článek o potenciálních výhodách málo prozkoumané jihoamerické rostliny zvané koka.
Zjištění inspirovala tehdy mladičkého korsického chemika a lékárníka Angela Marianiho (1838–1914) k vytvoření silného nápoje, složeného z vína z Bordeaux, obohaceného o extrakt z listů koky.
Měl to být digestiv, aperitiv, posiluje energii a léčí téměř vše, jak hlásaly reklamy. Nápoj se doporučoval i dětem, ovšem v poloviční dávce. Standardem byly 2–3 sklenice denně pro dospělé.

Byl to mocný nápoj: ethanol ve víně fungoval jako rozpouštědlo a extrahoval kokain z listu koky.
Vznikla chemická sloučenina, zvaná kokaethylen. Euforičtější, silnější a toxičtější než samotný kokain nebo alkohol! Pád kouzelného vína odstartoval v roce 1906, kdy se dostala ke slovu hnutí za zákaz alkoholu a svět poznal sílu i nebezpečí kokainu.
Boj o nápoj i značku skončil až roku 1914 s příchodem zákona o dani z narkotik. Vin Mariani bez koky převálcovala chutná a povzbuzující limonáda Coca-Cola. I ta ovšem původně stála na využití listů koky.
Vin Mariani byl průkopníkem v marketingu a využití psychoaktivních látek, které fascinovaly 19. století. Jeho úspěch ukázal, jak lze kombinací vědy, reklamy a tajemství vytvořit globální fenomén, který inspiroval i vznik Coca-Coly.
Vin Mariani bylo více než jen nápojem – bylo symbolem éry, kdy věda a mystika šly ruku v ruce. Jeho pád kvůli zákazům ukázal, jak se společnost mění, ale jeho odkaz žije v moderních nápojích, jako je Coca-Cola. Příběh tohoto kokainového vína zůstává fascinující kapitolou historie.