Janovo evangelium jasně tvrdí: „Boha nikdy nikdo neviděl.“ Přesto se ve Starém zákoně objevují pasáže, které tuto premisu zpochybňují, popisujíce osobní setkání s Hospodinem. Jak je možné, že Kniha knih obsahuje tak zjevné rozpory v tak zásadní otázce?
Ačkoliv novozákonní Janovo evangelium obsahuje pasáž, kde se doslova říká „Boha nikdy nikdo neviděl,“ (Jan 4:12), některé části Starého zákona hovoří o něčem jiném.
Viděli ho Adam s Evou, ukázal se Abrahamovi a samozřejmě debatoval s Mojžíšem se kterým „mluvíval tváří v tvář, tak jako mluví člověk s přítelem svým“ (Exodus 33:11). Tyto protichůdné výpovědi o Boží zjevnosti představují významný teologický a biblický problém. Jak lze tyto rozpory vysvětlit a co nám říkají o povaze biblických textů?

Jedním z možných vysvětlení je rozdíl v teologickém chápání Boha v různých obdobích, kdy byly jednotlivé části Bible psány.
Starý zákon, zejména jeho nejstarší pasáže, často představuje Boha v antropomorfní podobě, který komunikuje s lidmi přímo a je schopen se zjevovat.
Tato raná pojetí Boha jsou typická pro starověké blízkovýchodní kultury, kde bohové často interagovali s lidmi osobně. Například příběh o Adamovi a Evě v zahradě Eden, kde Bůh chodí v chládku dne a rozmlouvá s nimi, ukazuje velmi přímý a fyzický kontakt.
Nový zákon, zejména Janovo evangelium, se však posouvá k abstraktnějšímu a transcendentnějšímu pojetí Boha. Zde je Bůh vnímán spíše jako Duch, bytost, která nemůže být vnímána smysly.
Pasáž „Boha nikdy nikdo neviděl“ může odkazovat na skutečnost, že Bůh v celé své podstatě a slávě je pro lidské bytosti neuchopitelný a neviditelný. V Novém zákoně je Boží zjevení často zprostředkováno Ježíšem Kristem, který je považován za vtělené Boží Slovo. Tím se posouvá chápání zjevení od přímého vidění k duchovnímu porozumění.

Dalším faktorem je redakční proces, kterým Bible prošla. Starý zákon je kompilací textů z různých období a od různých autorů, kteří měli odlišné teologické perspektivy a způsoby vyprávění.
Tyto texty byly později sestaveny a kanonizovány, aniž by byly vždy plně sjednoceny v detailech. Rozpory v popisu Boží zjevnosti tak mohou být důsledkem této literární a teologické rozmanitosti.
Rozpory v Bibli ohledně viditelnosti Boha ukazují na vývoj teologického myšlení a literárních stylů v průběhu tisíciletí. Namísto podkopávání Boží existence spíše vybízejí k hlubšímu zamyšlení nad různými způsoby, jakým lidstvo vnímalo a popisovalo božské.