Krásná, ale hloupá. Dlouhonohá blondýnka, jejíž IQ odpovídá velikosti jejího oblečení… tak nějak to říkají zažité stereotypy, přestože historie zná spoustu inteligentních, silných a úspěšných blondýnek – například Hillary Clintonovou či Meryl Streepovou.
Ale stereotyp spojující plavé vlasy s hloupostí jejich nositelky je tak silně zabudovaný v lidské psychice, že může podvědomě změnit způsob, jakým se chováme, zjistili francouzští vědci.
Ve dvou testech, jejichž výsledky zveřejnili v časopise Journal of Experimental Social Psychology, nechali prostřednictvím internetu i v reálných podmínkách vyplnit respondenty test týkající se jejich intelektu.
Vědci z Pařížské univerzity zjistili, že lidé dopadali hůř v testech znalostí poté, co jim ukázali fotografie blond vítězek soutěží krásy, zatímco ty, kteří viděli tmavovlasé krásky, propad znalostí nepostihl.
Testy byly prováděny tak, aby si dotazovaní nebyli vědomi skutečnosti, že jsou ovlivňováni fotografiemi blondýnek a aby nezjistili ani to, že skutečným smyslem zkoumání jsou jejich předsudky.
Studie by tak mohla posloužit jako důkaz, že muži podvědomě zhloupnou, pokud jsou kolem nich krásné blondýnky, ovšem stejný propad zaznamenaly i ženy, které se testů účastnily.