Když se poohlédnete například po dnešním Španělsku, jméno Jesús uslyšíte celkem často. Pro našince je to nezvyk. Zatímco Marie i Josef jsou běžná jména, na Ježíše Nováka by lidé zřejmě hleděli s údivem.
Jehošua můžeme z hebrejštiny přeložit jako Bůh zachraňuje, z toho je už kousek k Ješu či Ješua a „našemu“ Ježíšovi. Ve své době jde o poměrně obvyklé jméno. Existoval ale „ten“ Ježíš?
Většina dnešních historiků pokládá jeho osobu za skutečnou, byť přímé důkazy například v podobě ostatků chybí.
Ten příběh už znám…
O čem se pak už vedou dlouhé hádky, je jeho původ, nadpřirozené skutky a samozřejmě zmrtvýchvstání. A naopak, mnohé body jeho života jsou brány za skutečné:
pokřtění Janem Křtitelem, spor s židovskými představenými, shromáždění učedníků i smrt ukřižováním za Piláta Pontského, který je přibližně v letech 26–36 římským prefektem Judey.
Ještě před pár desetiletími u nás socialistická doktrína líčí Ježíše jako mytickou postavu.
A pak tu jsou jisté podivuhodné shody s životy synů nejvyššího boha Dia Dionýse a Apollóna, staroegyptského boha Usira nebo zarathuštrického boha Mithry, které vedou mnohé badatele k tomu, že mesiášův život není zrovna hodnověrný, ale převzatý.
Hlas lidu
V římské prefektuře Judea to v Ježíšově době vře nesouhlasem s nadvládou i odporem k prosazování cizích bohů. Rebelie jsou na každoměsíčním pořádku.
Když se Pilát Pontský rozhodne umístit na jeruzalémskou Chrámovou horu orly, symboly uctívání nejvyšší z římských bohů vládnoucí nebesům a hromu, Jupitera, pohár trpělivosti přeteče. Do čela nenásilného odporu se prý postaví… rabi Yeshua Bar Abba alias Barabáš!
Ano, muž líčený jako zločinec, kterého hlas lidu osvobodí a místo kterého zemře na kříži Ježíš. Podivnou volbou je zaskočen i Pilát, kterému se do popravy Ježíše zjevně nechce.
Ježíš versus historický Ježíš
Kdo je Barabáš? Podle některých historiků nejde o zločince, ale o vůdce povstání proti Římu. Zarážející je shoda obou jmen, Barabáš je totiž v některých řeckých rukopisech zmíněn jako Iēsoûs Barabbâs. Jmenoval se tedy také Ježíš?
Stevan L. Davies (*1948) je emeritním profesorem religionistiky na katolické Univerzitě Misericordia v pensylvánském Dallasu. Benjamin Urrutia (*1950) je spisovatel a vědec, který většinu života tráví religiózním zkoumáním.
A nejen tihle dva dospějí k názoru, že Barabáš je ve skutečnosti historickým Ježíšem z Nazaretu.