České korunovační klenoty jsou bezesporu naším národním symbolem. Největší pozornost však právem vzbuzuje koruna svatého Václava. Tu nechal v roce 1346 zhotovit Karel IV. pro svoji korunovaci českým králem, jež proběhla roku 1347.
Karel IV. (1316-1378), jenž se také zabýval mystikou, zasvětil korunu svatému Václavovi, patronu české země.
Koruna tak byla v podstatě určena přímo knížeti Václavovi a český král vždy jen symbolicky přebíral naši zemi ze světcových rukou do své správy.
Karel IV. nechal do koruny vsadit 96 drahokamů, mezi nimiž je 20 modrých safírů, dále rubíny, smaragdy a rovněž i 20 perel.
Mystik Karel IV.
Karel IV., který mystiku po většinu svého života považoval za jeho přirozenou součást, zcela jistě neponechal nic pouhé náhodě a volba kamenů pro tuto korunu byla velmi pečlivá.
Velký význam má prý také rozmístění kamenů, kdy ve spodní části převládají především červená a modrá barva. Červená barva vyjadřuje záři života, barva modrá pak záři duše. Dodnes se věří, že kameny mají kromě duchovní síly také léčivou moc.
Názory povolaných
Badatel, filozof, spisovatel a mystik Robert Nový (*1964) o koruně řekl: „Koruna má jedno z nejlogičtějších rozložení drahokamů mezi věhlasnými dochovanými klenoty Evropy.
Vypadá jako archetyp mandaly, kde uprostřed je Kristus (křížek na vrcholu koruny), obklopený harmonií červených a modrých drahokamů čelenky koruny. Snad to byly symboly nebe a Boha Otce (modré srílanské safíry) a Ducha svatého (rubelit a červené spinely).
Jde však o nástin idey funkce koruny.
Karel IV. míval mystická vidění a z tohoto důvodu lze jen těžko nějakou rozumovou logikou a spekulací vyložit rozložení drahokamů na koruně a žezlu.“ O tom, že korunovační klenoty vyzařují silnou duchovní energii, byl ostatně přesvědčen i jeden z autorů knihy České korunovační klenoty Jan Boněk (*1945), jenž vzpomíná:
„Viděl jsem vedle sebe pravou korunu a její dokonalou kopii. Ta pravá zářila jakýmsi nepopsatelným, až mystickým světlem.“
Ochranná kletba?
A je snad tedy skutečně i něco pravdy na tom, že kletba stihne každého, kdo si tuto mystickou korunu neoprávněně nasadí na hlavu?
Za touto kletbou prý stojí papež Klement VI. (1291–1352), který pro Karla IV. vydal zvláštní bulu, v níž se v souvislosti s touto korunou praví:
„Kdo by se toho odvážil a o to pokusil, upadne do hněvu všemohoucího Boha a jeho svatých apoštolů Petra a Pavla.“ Toto vyjádření poněkud připomíná kletby na hrobkách egyptských faraonů a kněží… Tato bula navíc zapovídá zcizení koruny, její zastavení, nebo dokonce prodání, a to pod trestem vyobcování z církve.
Dvojitý trest?
Každopádně v souvislosti s kletbou se nejčastěji zmiňuje tragický osud zastupujícího říšského protektora Protektorátu Čechy a Morava Reinharda Heydricha (1904–1942), který si měl korunu nasadit při návštěvě Pražského hradu v listopadu 1941 a zanedlouho se stal obětí atentátu.
Heydrich ji podle nepodložené legendy měl na hlavu nasadit i svému osmiletému synovi Klausovi, jenž tragicky zemřel při dopravní nehodě v Panenských Břežanech.