Skip to content

Společnost ČKD vyráběla svého času nejvíc tramvají na světě

Průmyslový palác na pražském holešovickém výstavišti, Petřínská rozhledna nebo železniční most u Červené nad Vltavou, který překlenuje 300 metrů široké údolí a váží 970 tun. To je jenom malý výčet děl, na nichž se podílely části někdejší našeho průmyslového gigantu, společnosti ČKD…

Inženýr Čeněk Daněk (1826–1893) kupuje v roce 1854 strojírenskou firmu A. Meisner & Comp. a přejmenovává ji na Daněk & Co. Jeho závod vyrábí zařízení pro cukrovary a do roku 1871 jich zvládne na zakázku vybavit více než 100. Úspěšnou firmu pak prodává nové akciové společnosti Breitfeld, Daněk a spol. a sám se stahuje do ústraní.

Čeněk Daněk se jako strojírenský podnikatel na našem trhu etabluje už roku 1854.

Výhodná spojení
Roku 1896 vzniká ve Vysočanech firma Kolben a spol. inženýra Emila Kolbena (1862–1943), která se později slučuje se společností Pražská a.s. Na trhu pak působí pod názvem Elektrotechnická a.s. a od roku 1901 vybavuje vodní elektrárny. O dvacet let později První Českomoravská továrna na stroje v Praze, vzniklá v roce 1871, slučuje s Elektrotechnickou a.s.

Akcie firmy Českomoravská-Kolben-Daněk považují investoři za jistotu.

Zkušenosti načerpá u Edisona
Za definitivní start značky ČKD považujeme rok 1927, kdy se přidává dřívější Daňkova společnost a rodí se Českomoravská-Kolben-Daněk. Nový podnik těží především z nápadů Emila Kolbena, který svoje první zkušenosti získává v USA u vynálezce Thomase Alvy Edisona (1847–1931). Naučí se tam nejenom technologii, ale pronikne i do podnikatelského myšlení.

K americkému vynálezci Thomasi Alvovi Edisonovi vyrazí Emil Kolben na zkušenou.

Vyjede první lokomotiva
Ačkoli už od počátků v roce 1871 má firma technologii na výrobu parních lokomotiv, první z jejích bran vyjede až 28. dubna 1900. Do té doby tvoří sortiment firmy hlavně parní stroje pro potravinářství jako cukrovary, lihovary, mlýny, ale také klasické strojírenství nebo mostní konstrukce. ČKD se rozvíjí a díky dobré strategii se daří ustát i hospodářskou krizi.

Oblíbeným vývozním ariklem české Kolbenky jsou také lokomotivy.

Velmoc ve výrobě lokomotiv
Také ČKD postihne v roce 1945 znárodnění, i pak ale podnik pokračuje v tradici, například je největším výrobcem tramvají na světě, velmocí je i ve výrobě lokomotiv. Podniky pod hlavičkou ČKD Group a.s. v současnosti dodávají průmyslové technologie, zajišťují odborné studie, zabývají se poradenstvím. Výroba v rozsahu bývalého koncernu už ale zanikla.

Foto: wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Osobnosti
Zobrazit více …