Světoznámé automobilky se v současné době soustřeďují na automobily s hybridním (smíšeným) pohonem.
Například Mercedes-Benz Česká republika před několika lety předal společnosti E.ON prvních 10 vozů smart ed (electric drive) z celkových 25 kusů.
Šlo o první z elektromobilů, které budou v rámci společného projektu obou firem nasazeny v různých místech ČR. Není to jediná souvislost naší země s hybridními automobily…
Mercedes-Benz je známý špičkovým designem, nejnovější technikou, historií a aktuálně také úspěchy na sportovním poli (5. titul Lewise Hamiltona ve Formuli 1). Za připomenutí stojí i silná pozice v oblasti hybridních automobilů.
Mercedes-Benz je například první, kdo do ČR dostane sériově vyráběné elektromobily. Naše země má přitom s hybridními automobily bohaté zkušenosti.
Hybridní elektrické vozidlo
Touto myšlenkou se zabýval i československý vynálezce Josef Sousedík (1894–1944). S jakými výsledky?
„Sousedíkovy poznatky o nehospodárnosti dobových motorových vozidel a technické nedostatky v té době známých řešení elektrických akumulátorových vozidel ho přivedly k nápadu vynalézt nový typ silničního vozidla s úsporným elektrickým zařízením – hybridní elektrické vozidlo,“ říká Jiří Kohutka z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze.
Neotřelé nápady
Novátorství spočívalo nejen v hybridnosti, tedy ve využití jak spalovacího motoru, tak elektromotoru.
Neotřelé nápady a technická řešení se projevovaly rovněž ve způsobech pro praktické užití – například startování a nabíjení, pohon kol pomocí nábojových elektromotorů atd.
Patenty ve 22 zemích
Již roku 1927 přihlásil Josef Sousedík k patentování elektrický automobil s hybridním pohonem. V něm využil mj. způsob a zařízení bezpečné rekuperace elektrické energie u akumulátorových vozidel podle vlastního patentu č.
38603. Tento vynález byl vedle ČSR patentován v dalších 22 zemích včetně Francie, Německa, Velké Británie a USA. Rekuperace je proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění.
V režii zákazníka
Hybridní elektromobil Josefa Sousedíka mohl vedle elektřiny jezdit na benzín, naftu, či dokonce dehet… Výběr byl plně v režii zákazníka. Sousedíkův první elektromobil měl sériové uspořádání hybridního pohonu:
spalovací motor–generátor/dynamo–elektromotor–hnací náprava. Šlo tedy o tzv. pozitivní hybrid.
Kromě akumulátorů byl vybaven i ekonomicky seřízenou nabíjecí elektrocentrálou.
Větší výkon
Koncepce vozu vycházela ze skutečnosti, že na převážné části projeté dráhy potřebuje vozidlo výkon podstatně menší, než je instalovaný maximální výkon hnacího motoru.
Pouze při rozjíždění, jízdě do kopce, v těžkém terénu a při akceleraci se využívá větší výkon.
Pozitivní hybrid
Potřebný výkon může tedy dodávat slabší motor při optimálních otáčkách s větší účinností, rezervu výkonu lze zajistit z akumulátorové baterie. Toto uspořádání řešilo nevýhodu omezeného dojezdu elektromobilu, který činil cca 60 km.
„U Sousedíkovy koncepce pozitivního hybridu byl dojezd díky možným režimům jízdy a rekuperaci téměř desetinásobný!“ poznamenává Jiří Kohutka.
Klika nestačí…
V té době se většinou motor startoval mechanicky roztáčením pomocí kliky. Josef Sousedík však přišel se spouštěním za pomoci dynama napájeného akumulátorem.
Speciální konstrukce pohonu všech kol zvláštními nábojovými elektromotory umožňovala plné využití adheze elektromobilu. Díky tomu měl výjimečnou stoupavost, umožňoval jízdu bez řetězů i po náledí či ve sněhu.
Šest rychlostí pro jízdu vpřed i vzad
Spalovací motor s nádrží paliva a generátor byly vpředu. Nad zadní nápravou byla uložena baterie alkalických akumulátorů.
Ovládací přepínače a elektrické měřicí přístroje umístil Josef Sousedík na panelu pod volantem. Elektromobil měl šest rychlostí pro jízdu vpřed i vzad. Po roce 1939 Josef Sousedík pracoval i na vývoji čistě akumulátorových elektromobilů.
Co chtěli nacisté?
K experimentům si vybral adaptovaný osobní automobil Tatra 57A. Ačkoli tento elektromobil byl již připraven pro sériovou výrobu, tvůrce předstíral, že vůz testuje v terénu, aby nemusel vynález předat nacistické mašinérii.
Neomezený hybridní dojezd
Čistý elektrický dojezd Sousedíkova vynálezu byl asi 60 km při rychlosti 70–80 km/hod. Hybridní dojezd však byl téměř neomezený. V současné době už s tím automobilky nemají problém. Typickým příkladem je již zmiňovaný Mercedes-Benz. Tato automobilka v současné zintenzivňuje proces elektrifikace automobilů.
Elektrifikované alternativy
Do roku 2022 bude elektrifikováno kompletní portfolio divize Mercedes-Benz Cars.
To znamená, že v každém segmentu budou nabízeny různé elektrifikované alternativy – od smartu až po velké SUV. Plánováno je výrazně více než 130 elektrifikovaných variant vozidel, od modelů s 48V elektrickou sítí přes široký výběr hybridních verzí s možností vnějšího nabíjení až po vozidla s čistě elektrickým pohonem!