Skip to content

Proč budila opera Tosca vášně i výhrůžky bombovým atentátem?

V Římě to na počátku prvního roku 20. století vypadá všelijak, klid tu ale rozhodně není. Napětí ve společnosti by se doslova dalo krájet. V zemi probíhají stávky a vzpoury, od úst k ústům běží zvěsti, že se chystá revoluce.

„Republikánská vláda padne,“ šeptá se na římských ulicích. Italský král Umberto I. (1844 – 1900) se bojí o svůj život, už několikrát se na něj někdo pokusil spáchat atentát. Italský skladatel Giacomo Puccini (1852–1924)proto projeví velkou dávku odvahy, když námět pro svoji operu čerpá z nedávné minulosti. Hlavní hrdinka příběhu Tosca, zpěvačka, oddaná králi, se zamiluje do republikána Cavaradossiho. Příběh působí jako rozbuška.

Giacomo Puccini čerpá látku pro operu z nedávné minulosti a způsobí tím velký rozruch.

Plánovali na královnu atentát?

Příznivci italského skladatele Ruggera Leoncavalla (1857 – 1919), Pucciniho někdejšího přítele a nynějšího konkurenta, posílají Puccinimu a celému jeho souboru výhrůžné dopisy. Závidí mu jeho úspěch. „Do hlediště bude při premiéře hozena bomba,“ dozvídá se z listů Puccini. Všichni proto chtějí mít slavnostní večer co nejdříve za sebou.

Italský král Umberto I. se bojí o svůj život.

Když se navíc římští policejní šéfové dozvědí, že na představení přijde i italská královna Markéta Savojská (1851 – 1926), orosí se jim čela potem. „Ještě to nám tak chybělo,“ říkají si. Mají strach, aby na královnu někdo nezaútočil. Na veřejnost už také prosákly pikantnosti z děje opery, třeba zavraždění králova zkorumpovaného úředníka. I to může vzbudit nebezpečné vášně…

Když se policisté dozvědí, že na premiéru přijde i královna Markéta Savojská, orosí se jim čelo.

Radikálové do hlediště nesmějí

Hlediště římského Teatro Constanzi se proto 14. ledna 1900 plní jenom velice pomalu. Účastníky premiéry očekávají u vchodů do divadla policejní hlídky, které provádějí tělesné prohlídky. „Vy půjdete se mnou,“ rozkáže policista jednomu z čekajících hostů. Radikálové se do hlediště nedostanou. Mají zákaz vstupu, proto alespoň hlasitě protestují venku.

Giacomo Puccini je na své premiéře svědkem přísných bezpečnostních opatření.

Když hluk přesáhne únosnou míru, rozhodne se italský dirigent Leopoldo Mugnone (1858 – 1941) už v prvním dějství přerušit představení. Hudebníkům dá pokyn, aby zahráli italskou hymnu, a čeká, dokud se diváci neuklidní. Teprve pak nařídí pokračovat. Navzdory tomu ale má dílo nakonec velký úspěch.

 

Foto: wikipedia. org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …