„Berenguer pracovat jako negr a Gaudí se jen podepisoval pod jeho díla,“ tvrdí Feliu Elías, kritik španělského architekta Antonia Gaudího. Odvážně cupuje jeho díla. Neváhá mistra obvinit z toho, že zneužíval mladé talenty. Ten už se nemůže nijak bránit.
O tom, jak vypadá architektura formující chování, jsme již psali. Dnes se zaměříme na něco trochu jiného.
Když majitel cihelny a výrobce kachliček Manuel Vicens i Montaner zaklepe roku 1878 na dveře mladého španělského architekta Antonia Gaudího (1852–1926) a objedná si u něj stavbu letního bytu v Barceloně v dnešní ulici Calle les Carolines, mladík ještě nemá žádné praktické zkušenosti.
Právě získal diplom architekta a má stavět svůj první obytný dům. Čeká ho nelehký úkol.
Inspirace Španěly i Araby
Na malém pozemku uprostřed řady šedivých konvenčních staveb má vykouzlit originální dílo. Naštěstí se ukazuje, že má obrovskou fantazii a zároveň dokáže myslet prakticky.
Zvolí obdélníkový půdorys a stavbu posune do zadní části pozemku, aby zachoval zahradu jako celek. V letech 1883–1888 postaví Casa Vicens, dům inspirovaný španělským i arabským stylem se spoustou arkýřů. Vsadí na kontrast přírodního kamene, dlaždiček a neomítnutých cihel.
Obvinění architekta
Brána s motivem palmových listů v Casa Vicens ale rozvíří diskusi, zda se nejedná o dílo Antoniova mladého spolupracovníka Franceska Berenguera (1875–1961).
Po Gaudího smrti španělský deník La Veu de Catalunya nařkne architekta, že se podepisoval pod práce svých asistentů. „Obvinění vznesené proti Gaudímu pramenilo z toho, že Berenguer nikdy nemohl podepsat své vlastní návrhy.
To ale bylo způsobeno tím, že nedosáhl kvalifikace architekta,“ uvádí vše na pravou míru současný belgický publicista Gijs von Hensbergen. Architektův asistent se oženil a studium architektury nedokončil.
Dlaždičky jdou na dračku
Když doboví kritici neuspějí s využíváním mladých talentů, zkusí to jinak. „Rozhazuje peníze. Přivedl Vicense na pokraj bankrotu,“ šíří pomluvy.
Za vším je ale nejspíš závist, protože architekt se stává u Vicense vítaným hostem a dům svému majiteli naopak přináší další zisky. Gaudí totiž použije k výzdobě budovy jeho bílé, zelené a květované žluté kachličky.
Už krátce po dokončení stavby se proto Vicensovy dlaždičky stávají velice žádaným zbožím…