Porsche představilo koncept Mission E s trochu nekoncepčním napětím. Ukazuje revoluci elektromobility pro rok 2018 s holografickými funkcemi a potenciálem změnit svět.
Existují stroje, na která se můžete chodit dívat do muzea, třebaže připomínají budoucnost – třeba Concorde. I Porsche Mission E je poctou zítřku, jakýsi výtvor bouřlivé a bezmezné nadšení působící kapitoly lidské geniality.
Jde o mimořádnou studii, ze kterého jednou bude stejně mimořádné produkční auto. Němci se fosilní oklikou vracejí ke kořenům vlastní identity, protože už první auto Ferdinanda Porscheho, zakladatele značky, jezdilo na elektřinu.
Teď se k proudu pomalu vracejí, do tří let by měl vzniknout první plně elektricky poháněný čtyřmístný sportovní vůz. Navíc s velmi, opravdu velmi slušným dojezdem až 550 km!
První systém svého druhu
Mission E je elektrická vize vozu, ze kterého bude značka v budoucnu dost těžit. Vypadá fantasticky. Má čtyři dveře a pohon i natáčení na všechna čtyř kola.
O sílu se starají dva synchronní motory buzené permanentním magnetem (PSM), podobné těm, které byly použity u letošního vítěze Le Mans 919 Hybrid. Jde o 800voltový systém, první svého druhu, s celkovým výkonem 440 kW (přes 600 koní).
I když koncept Mission E váží přes dvě tuny, má elegantní a vysoce aerodynamickou karoserii, takže vzduch ji obtéká bez sebemenšího odporu. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,5 sekundy a na dvoustovku pak za méně než 12 vteřin. Maximální rychlost končí za hranicí 250 km/h.
Kosmický prostor
Když obejdete auto kolem dokola, nemáte pocit, že by vás něco rušilo. Nejsou tu křídla, patvary ani boční zrcátka, ta nahrazují kamerky. A když nastoupíte, nemáte ani pocit, že by vás rušila tlačítka. Je tu vlastně jen jedno jediné – zapalování Start!
O všechno ostatní se stará počítač a holografické zařízení, které se ovládá bezdotykově, jen pomocí pohledů a gest. Kamerka rozpozná, na jaký přístroj se právě díváte, a stiskem tlačítka na volantu se dostanete do příslušného menu. To je ale jenom část funkcí.
Systém totiž navíc sleduje úhel očí řidiče, jeho polohu, jeho posed, držení těla, náklon nebo protažení. Zareaguje posunutím 3D zobrazení budíků (diody OLED).
Tím je prakticky vyloučeno, aby volant zakrýval důležité informace, jako jsou rychlost nebo výkon elektromotorů. Na přístrojovce je pak holografický displej, který se táhne až ke dveřím spolujezdce.
Ukazuje aplikace, které jsou v prostoru umístěny odstupňovaně podle priority (média, navigace, klimatizace, vozidlo) a ovládají se bezdotykově pouze pomocí gest.
Pohádka o 800 voltech
Jediným reálným a opravdu smysluplným elektromobilem pořád zůstává americká Tesla. Její různě výkonné modely sahají od 315 do 760 koní s dojezdem 380 až 430 km. Tesla ale pracuje s napětím 400 V a za 30 minut se nabije natolik, že ujede 270 km.
To když u Porsche v levém předním blatníku před dveřmi řidiče odkryjete víko, otevře se vám přístup k přípojce s 800 V! „Díky tomu k nabití na 80 % kapacity stačí pouhých 15 minut.
Zdvojnásobení napětí ve srovnání s dnešními 400voltovými elektromobily přináší kratší doby nabíjení a nižší hmotnost, protože lehčí měděné kabely se sníženým průřezem k přenesení energie postačují,“ stojí v prohlášení automobilky.
V tomhle je stuttgartský průkopnický koncept před konkurencí, ale zároveň ne zcela koncepční, protože 800voltová infrastruktura rychlodobíječek zatím nikde neexistuje.
Nicméně v důsledku je to úplně lhostejné, protože Mission E umí sosat energii i ze standardní 400voltové nabíječky nebo indukčně, když stojí nad cívkou zapuštěnou do země.