Skip to content

Počátky veřejné dopravy: Cesta tramvají stála jako půllitr piva!

Říjen 1899. Londýnská společnost Motor Traction Company zavádí první autobusovou linku světa. Mezi Kensingtonem a nádražím Victoria vyrážejí vozy s kašlajícím Dieslovým spalovacím motorem. Jenže provoz je moc drahý a zájem cestujících malý.

Společnost kvůli tomu po roce neslavně končí.

13. května 1908 už jezdí dvě veřejné autobusové linky i u nás, z Pardubic do Bohdanče a do Holic. Nepříjemnou zkušenost zažijí s autobusy Pražané v roce 1909. Vymstí se jim, že si pro autobusový provoz vybrali pěkně strmou Nerudovu ulici na Malé straně. 14.

listopadu 1909 málem dojde ke katastrofě.

Jednomu z vozů se přetrhne hnací a řetěz a řítí se dolů. Zastaví se až o výklad obchodu. Největším boom autobusové dopravy pociťuje po 2. světové válce jejich kolébka Londýn. Stačí si koupit autobus, vyrazit a vybrat jízdné, které stojí cca 2 pence (tolik stála známka na dopis).

V jednu chvíli tu existuje rekordních 670 provozovatelů! Do té doby monopolní společnost General z toho má těžkou hlavu.

Trolejbus ohromoval lidi už roku 1882.

V podzemce padají saze V Londýně roku 1863 propojí parním vlakem v tunelech dvě nádraží. Londýnskou podzemku přijde prozkoumat i americký železniční podnikatel Alfred Ely Beach. „Parní lokomotivy jsou drahé.

Pára se sazemi znečišťuje tunely a padá cestujícím na hlavu,“ všimne si a vsadí na pneumatický pohon.

V roce 1868 úspěšně předvede dráhu pod newyorskou Broadwayí se dvěma stanicemi. Pražané na začátku 20. století považují metro za výplod fantazie. Přesto v roce 1912 představí inženýr Vondráček svůj návrh spojit Václavské náměstí a dnešní náměstí Jana Palacha podzemní tramvají.

Počítá se třemi stanicemi: Můstek, Malé náměstí a Kaprova ulice. Trať měla mít délku 1300 metrů.

První Siemensova tramvaj se rozjela roku 1881.

Zajímavosti Boj o to, které evropské město bude mít jako první svoji podzemní dráhu, se na počátku 20. století přiostřuje. Nejdřív to vypadá, že to do světové výstavy v roce 1900 stihne Paříž, ale nakonec jí slávu vyfouknou ctižádostiví Budapešťané, kteří si v roce 1896 připomínají 1000 let příchodu Maďarů do Podunají.

Prvním londýnským metrem je možné se po roce 1863 svézt za rovné 2 pence. Služka z anglické rodiny s ročním platem přibližně 18 liber by se tedy mohla projet dokonce 2160 krát! Pokud by jela dvakrát denně, stačil by jí její výdělek téměř na 6 let.

Stížnosti občanů na hluk přimějí Wernera Siemense uvažovat o elektrickém voze, který odebírá proud pomocí trolejí.

Vídeňáci se leknou Američan Beach má smůlu, když chce stavět další podzemku. Newyorský starosta Tweed čeká v roce 1868 tučný úplatek, a když ho nedostane, zvolí konkurenční plán nadzemních drah. Obyvatelé si ale stěžují na hluk a Němec Werner Siemens (1816 – 1892) proto v roce 1880 světu předvede lepší volbu – elektrický vůz s trolejemi.

Siemensovy pokusy sleduje český vynálezce František Křižík (1847–1941) a využije jich při pražské Jubilejní výstavě v roce 1891, kdy se návštěvníci povozí jeho tramvají. Ve Vídni ho ale čeká zklamání.

Když rakousko-uherská ministerstva vojenství a železnic vypíšou v roce 1903 soutěž na elektrifikaci zdejší městské dráhy, zaleknou se nakonec vysokých nákladů.

Český vynálezce bedlivě sleduje pokusy svého německého kolegy.

Podnikne průzkum Křižíkova vynálezu si všimnou radní v pražské Libni. Když chtějí prodloužit koňku z Karlína až k nim, spočítají si, že by je to vyšlo pěkně draho. Proto ho požádají o pomoc. Ten nelení a den co den se prochází mezi Karlínem a Libní a zkoumá, kolik lidí putuje mezi oběma čtvrtěmi.

Zjistí, že se stavba trati vyplatí.

Elektrifikace tratí nemine většinu evropských měst. Například Londýn potom používá ve městě paušální cenu 2 pence (tolik stála pinta – asi 0,5 litru piva). Vozy jezdí maximálně 12 mil (18 kilometrů) za hodinu.

V Praze se počítá 10 krejcarů.

Foto: wikipedia.org
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč vzdala šanci na lásku?
nasehvezdy.cz

Proč vzdala šanci na lásku?

O Martině Randové (49) se ví,...
8 tipů, co se skvrnami od deodorantu
panidomu.cz

8 tipů, co se skvrnami od...

Bez deodorantu to nejde, ale s ním… Ano,...
Lásku jsem našla na nádraží
skutecnepribehy.cz

Lásku jsem našla na nádraží

Bylo uplakané září. Čekala...
Nejděsivější náhody historie lidstva
enigmaplus.cz

Nejděsivější náhody...

V historii se stalo spoustu...
Chilli con carne Mexico
tisicereceptu.cz

Chilli con carne Mexico

Suroviny na 4 porce 1 červená paprika 150 g...
Policejní médium Angela McGhee pomohla vyřešit případ pohřešované ženy
enigmaplus.cz

Policejní médium Angela McGhee...

Britské médium Angela McGhee využívá jasnovidectví...
Utíká Sabina před samotou do práce?
nasehvezdy.cz

Utíká Sabina před samotou do...

Devátým rokem je SABINA...
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0
21stoleti.cz

Nakupování budoucnosti se...

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky...
Plzeňské podzemí: Tajemný labyrint skrytý hluboko pod povrchem města
epochanacestach.cz

Plzeňské podzemí: Tajemný...

Jste zvědaví a máte...
Originální Land Cruiser Toma Hankse jde do dražby
iluxus.cz

Originální Land Cruiser Toma...

Aukční dům Bonhams milovníkům...
Originální zázrak moderní architektury
rezidenceonline.cz

Originální zázrak moderní...

Uměleckým dílem v každém smyslu lze nazvat rezidenci,...
Chřipková sezóna letos takřka neproběhla
epochalnisvet.cz

Chřipková sezóna letos...

Letošní chřipková sezóna připomínala z hlediska cirkulace virů...