Na jedné straně jsou počítačové hry plné násilí, člověka odtrhávají od reálného světa a mohou mu brát schopnost mezilidské komunikace. Na straně druhé se zdá, že by do jisté míry mohly působit jako léky k úlevě bolesti, analgetika. Američtí vědci nyní tvrdí, že výlety do virtuálních světů mohou mírnit bolest.
Počítačové hry a virtuální svět mohou odvést lidskou pozornost od fyzických problémů. Netýká se to ovšem jen mladých lidí, pro které jsou hodiny strávené před monitorem běžnou součástí života.
Všechno stejně funguje i u těch seniorů, kteří počítač viděli dosud jen z dálky. Takové je resumé výzkumu provedeného badateli z Washingtonovy univerzity v St. Louis ve státě Missouri.
Experimentu se zúčastnilo 25 osob starších 60 let. Ty pak byly vystaveny vlivu virtuálního prostředí. „Byli jsme velmi překvapeni, když jsme zaregistrovali analgetické reakce, jakou předváděli starší pacienti.
Vždyť právě oni mají na rozdíl od mladších subjektů jen malou nebo žádnou předchozí zkušenost s počítačovými hrami či virtuální realitou,“ netajil svůj údiv jeden z výzkumníků profesor Sam Sharar.
Senioři v rámci pokusu ovšem nehráli žádné střílečky, nýbrž zažili mnohem příjemnější věci. Podnikli totiž virtuální procházku zasněženou krajinou, kde potkávali tučňáky, mamuty nebo mohli navštívit iglú.
A nejen to, po mamutovi si mohli třeba hodit i sněhovou koulí. Dokonalou iluzi pravěkého světa ledu a sněhu doplňovaly i zvukové vjemy.
Testované osoby byly rozděleny do dvou skupin; jedna z nich měla iluzi virtuálního světa úplnou bez vlivů okolního světa, druhá ji měla jen částečnou. Každý ze seniorů měl na ruce železný plíšek, do kterého výzkumníci pouštěli teplo až za práh bolesti.
„Výsledky ukázaly podstatné zmírnění smyslového, citového i poznávacího vnímání bolesti při obou stupních virtuální léčby,“ řekl Sharar.
Právě tento lékař se danou problematikou zaobírá již několik let. Ve svých dosud nepublikovaných výzkumech vyzkoušel podobné procedury i na mladších osobách. A výsledky byly obdobné.
„Dokonce starší lidé při výletech do virtuálních světů pociťovali zmírnění bolesti více než třeba studenti,“ uvedl Sharar. Tak kdoví, třeba se brzy v nemocničních zařízeních dočkáme v rámci léčebných terapií místností, které budou vypadat jako herní doupata.