Existuje celá řada katastrofických filmů, jejich scénář je založen na smrtící infekci šířící se na palubě letadla.
V letadle se však můžeme velmi snadno nakazit i obyčejnou chřipkou. Jak se taková infekce šíří jeho kabinou?
Zákeřné viry
Chřipka dnes už vlastně není jen tak obyčejná nemoc. Objevují se nové kmeny chřipkového viru a setkat se tak můžeme například s ptačí nebo prasečí chřipkou, které jsou vysoce nebezpečné.
Infekce způsobená těmito kmeny se může rozšířit nesmírně rychle po celém světě a vyžádat si miliony obětí.
Proto lékaři využili ve spolupráci s leteckými společnostmi počítačových simulací, aby zjistili, jak se mohou viry šířit ve složité cirkulaci vzduchu panující v kabině letadla.
Jak cirkuluje v kabině vzduch?
V letadle letícím ve velké výšce, kde je řídký vzduch, panuje stálý přetlak. Vzduch do kabiny je neustále přiváděn z výstupních otvorů ve stropě, směřuje do středu letadla a odvádí se pod nohami cestujících zpět do trupu, kde se recykluje.
Výměna vzduchu je tak velmi rychlá a odborníci spočítali, že se v celém letadle vzduch vymění každé dvě minuty. Právě v této rychlosti spočívá největší nebezpečí nákazy.
Pokud si v letadle někdo kýchne, drobné částice nesoucí případné viry se rychle rozšíří po nejbližším okolí. V přímém ohrožení jsou pak cestující, kteří nejsou v bezprostřední blízkosti nakaženého pasažéra.
Simulace omezí možnost nákazy
Protože dnes ani očkování neposkytuje 100% ochranu před novými kmeny chřipky, využívají se všechny možnosti, jak její šíření omezit.
Počítačová simulace, kterou se podařilo vytvořit, nyní slouží výrobcům letadel k vylepšení cirkulace vzduchu tak, aby se měnil po krátkých úsecích kabiny a co nejrychleji putoval k recyklaci a vyčištění.
To znamená v praxi znásobení počtu odtokových otvorů, jimiž se vzduch odvádí tak, aby se v případě nákazy nešířil po celém letadle.