Jak by se to mohlo stát? „Vždyť nežiji s mužem,“ kroutí hlavou Marie a upře oči k jasné záři anděla. „Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží,“ vysvětlí jí.
Takto vnímají Ježíšovo početí křesťanské církve i islám. Marie tak zůstane až do porodu pannou.
Aby toho nebylo málo, existuje ještě nauka o věčném panenství Marie, podle které zůstane Ježíšova matka pannou až do smrti, a také nauka o neposkvrněném početí Panny Marie, o které se můžeme dočíst v apokryfním Jakubově protoevangeliu.
Podle něj se děvčátko narodí až poté, co se její otec Jáchym 40 dní modlí kvůli neplodnosti v pustině, než se vrátí se ke své ženě Anně.
Z dnešního úhlu pohledu je to až k nepochopení, dříve šlo ale o běžnou praxi. Marii mohlo být tak 13 let… Foto: Pixabay
Tajemství Talmudu
Je neposkvrněné početí biologicky možné? Pokud tím myslíme otěhotnění přes panenskou blánu, tak jistě!
Není obvyklé (řečí čísel se to stává zhruba v 0,5 % početí), ale blána není homogenní, časem se stává pružnou a navíc je v ní jeden či více otvorů různé velikosti.
Pokud to znamená, že by žena sama od sebe otěhotněla, tak jev zvaný partenogeneze neboli pannobřezost zvládnou občas z obratlovců třeba varani nebo žraloci.
Jinak se na Mariino neposkvrněné početí ovšem dívá jeden ze základních autoritativních textů židovské víry, Talmud.
Roku 1859 jsou v německém Bingerbrücku nalezeny náhrobky devíti římských vojáků. Mezi nimi i ten Tiberia Julia Abdese Pantery (asi 22 př. n. l. – 40 n. l.), o kterém se Talmud zmiňuje jako o nežidovské polovičce Marie, která je mu ovšem nevěrná!
Pantera poté dívku zapudí. Otcem dítěte má být právě Josef.
Není panna, jako panna
Jak stará může být Marie v době početí Ježíše? Rozhodně si ji nepředstavujme jako dospělou ženu. Naopak. Vědci se shodují, že jí může být kolem 13 let!
V kontextu doby se jako panna může označit i dívka, která ještě nedostala první menstruaci. Jak by tedy mohla otěhotnět? Jednoduše: První menstruaci může předcházet uvolnění zralého vajíčka, tedy ovulace.
A to není vše, zatímco v řeckých překladech se o Marii mluví jako o parthenos, tedy panně, původní hebrejský text obsahuje jen slovíčko alma, tedy dívka. Ať je už dítko číkoliv, víme, že jej Josef přijme za své.
I kdyby nebylo jeho, nejde o neobvyklý jev, adopce je v té době běžnější, než dnes.