Skip to content
reklama
reklama

Největší vojenský zločin v historii letectví: Sověti sestřelili bezbranné civilní letadlo

1. září 1983 odlétal z Anchorage na Aljašce let Korean Air číslo 007. Odstartoval z New Yorku a jeho cílovou destinací byl jihokorejský Soul. Tam však nikdy doletět neměl. Prostá navigační chyba byla předehrou k patrně nejhoršímu vojenskému zločinu v dějinách letectví.

Let KAL 007 smetla z oblohy sovětská řízená střela.

NAPĚTÍ MEZI DVĚMA VELMOCEMI

Celou tragédii způsobila především napjatá politická situace mezi Spojenými státy a SSSR. Sovětský vzdušný prostor byl zakázanou zónou a civilní letadla se mu úzkostlivě vyhýbala. Na prvního září Sověti plánovali test balistické střely, kterým by porušili dříve ratifikovanou smlouvu o omezení strategických zbraní a Američané hodlali odpal bedlivě sledovat.

U poloostrova Kamčatka hlídkovala dvě americká špionážní letadla, zatímco Sověti měli vysokou pohotovost.

Za této situace se piloti civilního KAL 007 dopustili osudové navigační chyby. Při vzletu nastavili autopilota, aby místo série navigačních bodů, po kterých měli letět, aby se vyhnuli zakázanému prostoru, sledoval pevný kurz 245 stupňů.

Na tomto kurzu se však brzy odchýlili z plánované letové trasy, a protože letěli v noci, nad mořem si chybu nemohli uvědomit. I kdyby si později všimli nesprávně nastaveného autopilota, byli už tak daleko mimo původní kurz, že je tam autopilot nedokázal znovu navést a držel se původního kurzu.

blank
Porovnání plánované a skutečné trasy letu. FOTO: Hansueli Krapf This file was uploaded with Commonist., CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

MARNÉ POKUSY O IDENTIFIKACI

Když letadlo KAL 007 poprvé vlétlo do sovětského vzdušného prostoru, bylo označeno sovětskou kontrolou jako neidentifikovatelné. Po přeletu Kamčatky jej opustilo, ale setrvale mířilo nad ostrov Sachalin a do zakázané zóny se znovu vracelo.

Do vzduchu tak byly vyslány tři stíhačky Suchoj Su-15 a jeden Mig-23, které měly narušitele zachytit. Poté se mělo rozhodnout o dalším postupu. Civilní letadlo sledovali víc než hodinu, dokonce vypálili varovnou dávku, ale bez stopovky, takže piloti si jí v tmavé noci jen stěží mohli všimnout.

Selhaly i pokusy o spojení se s letadlem, protože volání přišlo na mezinárodní frekvenci a podle analýzy později nalezeného záznamníku hovorů v kokpitu ho piloti neslyšeli.

Nakonec padlo rozhodnutí zničit cíl bez identifikace.

VĚDĚL, ŽE STŘÍLÍ NA CIVILNÍ LETADLO?

Sestřel dostal rozkaz provést major Genadij Osipovič. V tu chvíli začal letoun stoupat do vyšší letové hladiny. Ve výšce 11 kilometrů při rychlosti asi 400 kilometrů v hodině to pro Suchoj Su-15 znamenalo hranici pádové rychlosti.

Osipovič to vyhodnotil jako únikový manévr, který ho měl přimět předletět cíl. Nalétl znovu z nižší hladiny se zapnutým přídavným spalováním a odpálil řízené střely.

blank
Sovětský záchytný stíhací letoun Suchoj Su-15. FOTO: See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons

Jedna z nich vybuchla asi pět set metrů za letadlem, prorazila trup, přervala hydraulické okruhy letadla a způsobila prudkou dekompresi. Piloti se marně snažili o záchranu stroje. Přestože se jim nakrátko povedlo obnovit řiditelnost, asi 12 minut po zásahu se Boeing 747 propadl do vývrtky a zřítil se na mořskou hladinu.

Nikdo z 269 lidí na palubě nepřežil.

Major Osipovič později vypověděl, že si byl vědom toho, že jde o civilní Boeing, protože viděl dvě řady světel z oken a žádné jiné letadlo nemělo v té době dvě paluby. Své nadřízené však o tom neinformoval, protože všichni byli pod tlakem, aby případného narušitele sestřelili dřív, než opustí sovětský vzdušný prostor.

PROČ TAM VŮBEC BYLI?

Osipovič je přesto dodnes přesvědčen, že sestřelil špionážní letadlo. O tři roky později se SSSR a USA dohodly na společném monitorování mezinárodního prostoru nad Pacifikem a Boeing viditelněji upravil zobrazení režimu autopilota.

USA zároveň uvolnily pro civilní používání dosud tajnou technologii GPS. Je však s podivem, že zkušený korejský kapitán, který kolem Kamčatky létal přes pět let, si osudného navigačního omylu nevšiml.

Foto: Creative Commons
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Svět zločinu
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Rustikální koláč se žampiony
tisicereceptu.cz

Rustikální koláč se žampiony

Lahodný bramborový koláč přijde k chuti...
Impozantní Rabí
epochanacestach.cz

Impozantní Rabí

Romantický hrad Rabí patří...
Hitlerovy zvukové zbraně: Osvojili si nacisté infrazvuk?
enigmaplus.cz

Hitlerovy zvukové zbraně:...

Hitlerovi inženýři za války vkládají veškeré úsilí do vývoje...
Cannafest: Veletrh s vůní konopí
panidomu.cz

Cannafest: Veletrh s vůní...

Naštěstí jsou dávno pryč doby, kdy vůně konopí...
Hodinářství Koscom prezentovalo hodinky Credor v hodnotě 18 milionů korun
iluxus.cz

Hodinářství Koscom...

Hned pět jedinečných mistrovských děl japonské...
Astronomové zachytili záhadný rádiový signál z neznámého zdroje
epochalnisvet.cz

Astronomové zachytili záhadný...

Australští astronomové objevili zvláštní rádiový zdroj...
Tichomořské sídlo Matta Damona
rezidenceonline.cz

Tichomořské sídlo Matta Damona

Poprvé za celá desetiletí se věhlasný...
Podezřelé zelené koule prý slídily u laboratoře pro vývoj jaderných zbraní
enigmaplus.cz

Podezřelé zelené koule prý...

Rok 1948 byl nervózní dobou nejen v našich zeměpisných...
Bude o „Kolečko“ navíc?
nasehvezdy.cz

Bude o „Kolečko“ navíc?

Herečka Denisa...
Výlet za tulipány se stal dobrodružnou výpravou
skutecnepribehy.cz

Výlet za tulipány se stal...

S manželem jsme cestovali rádi,...
Jaký byl pravý důvod jejich manželské krize?
nasehvezdy.cz

Jaký byl pravý důvod jejich...

Je své manželce ROMAN...
V roce 2024 začne platit nová evropská směrnice o kyberbezpečnosti: Českou chybí IT specialisté
21stoleti.cz

V roce 2024 začne platit nová...

Evropská komise schválila novou...