Skip to content
reklama

Nejčastější poruchy spánku a jak jim předcházet

Tento článek je reklamním sdělením

Kvalita spánku má přímý vliv na náš život. Pokud během života dojde k nějaké poruše spánku, která je dlouhodobá, mohou se k ní připojit fyzické i psychické problémy a je nutné vyhledat odbornou lékařskou pomoc. Jaké poruchy spánku se mezi lidmi vyskytují nejčastěji a dá se jim nějak předcházet?

Co vlastně znamená porucha spánku?

Ležíte v noci před důležitou schůzkou či zkouškou v posteli a nemůžete zabrat? Celou noc se budíte, pyžamo máte celé propocené a neustále kontrolujete čas na budíku? Přestože se ráno pravděpodobně vzbudíte nevyspalí a zcela bez energie, nedá se mluvit o poruše spánku. Aby se totiž dalo mluvit o poruše spánku v pravém slova smyslu, musela by se u vás vyskytovat pravidelně. Z jedné probdělé noci se totiž vyspíte, časté poruchy spánku ale začnou brzy ovlivňovat vaše fyzické i psychické zdraví. Jak se projevují ty nejčastější a kdy je nutné vyhledat lékařskou pomoc?

Insomnie aneb nespavost a jak se ji zbavit

Insomnie neboli nespavost, je porucha spánku, kvůli které nemáte dostatečný přísun kvalitního spánku. Podle délky trvání se dělí na přechodnou, akutní a chronickou. Jak se zbavit nespavosti a lze to vůbec? Jedním ze spouštěčů insomnie může být stres.

Co pomáhá proti stresu? Pokuste se omezit vystavování se stresovým situacím a přetvořte si ložnici v oázu klidu a pohodlí.

Vyzkoušejte meditaci před spaním, oblečte si pohodlné pyžamo a myslete před usnutím na příjemné věci.

Pocit pohody vám mohou navodit také teplé ponožky. Pokud ovšem nic z toho nezabere a měsíc se kvalitně nevyspíte, bezodkladně vyhledejte lékařskou pomoc.

Jak podpořit zdravý a kvalitní spánek?

Zaměřte na vytvoření ideálního prostředí pro spánek, tím totiž zvýšíte šanci toho, že se v noci dobře vyspíte. Pokud budete mít v ložnici maximálně 18 °C, přísun čerstvého vzduchu a dokonalou tmu, podpoříte tím tvorbu hormonu melatoninu a usínání pro vás bude jednodušší.

blank

V čem spíte? Vyberte si vhodné dámské i pánské pyžamo na míru

Zaměřte se také na výběr vhodného pánského pyžama, dámské noční košile nebo spodního prádla na spaní. Jak vybrat noční košili a pyžamo?

Zaměřte se na volbu správného materiálu noční košile a pyžama, ale i velikosti. Bavlněné noční košile a bavlněná pyžama dokonale odvádějí pot, saténové noční košile a saténová pyžama jsou chladivá. Zároveň musí být noční košile pohodlné, stejně jako pyžama. Volte raději větší velikosti, ať si zajistíte větší pohodlí.

Hypersomnie

Opakem insomnie je hypersomnie, která spočívá v nadměrném množství spánku, co jedinec potřebuje. Do skupiny poruch spánku, jenž se souhrnně nazývají jako hypersomnie, můžeme zařadit:

  • idiopatickou hypersomnii,
  • narkolepsii,
  • Klein-Levinův syndrom.

blank

Idiopatická hypersomnie se projevuje nadměrnou potřebou spánku a nepříjemnou únavou v průběhu dne. Narkolepsie způsobuje, že jedinec během dne usíná a nemá nad tím kontrolu. Klein-Levinův syndrom je vzácný případ hypersomnie, který spočívá v téměř neustálém spánku, co je občas přerušen pauzou na jídlo, pití a toaletu. Všechny formy hypersomnie mají negativní vliv na běžný život a s některými je téměř nemožné normálně fungovat.

Na co si dát pozor a jaké činnosti před spaním omezit

Mezi další věci, co mohou znepříjemnit spánek, spadá nadměrné pocení, spánková apnoe, náměsíčnost, přílišná konzumace alkoholu a cigaret před usnutím, větší příjem kofeinu a fyzická aktivita těsně před spaním.

S nadměrným pocením snadno zatočíte s pomocí chladivého ložního prádla a pomůže i kvalitní matrace, jež bude prodyšná a pot bude odvádět.

Ať už usínáte na pěnové matraci, s ponožkami, v noční košili s potiskem, pánském dlouhém pyžamu nebo třeba ve spodním prádle, soustřeďte se na to, abyste si každou noc dopřáli dostatek kvalitního spánku. Zdravý spánek má totiž na náš život dalekosáhlý vliv a je nutné udělat pro něj maximum. Pokud trpíte poruchami spánku po dobu jednoho měsíce, je nejvyšší čas vyhledat lékaře.

 

Zdroj obrázků: Stock-Asso, LightField Studios / Shutterstock.com
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Za divočinou nemusíte cestovat daleko
epochalnisvet.cz

Za divočinou nemusíte...

Evropa, ač to nemusí být na první pohled patrné, je...
Záhadná Anomálie: Leží na dně Baltu nacistická základna?
enigmaplus.cz

Záhadná Anomálie: Leží na dně...

Zhruba 90 metrů pod hladinou Baltského moře se...
Záhada plavby sv. Máří Magdalény  napříč Středozemním mořem
enigmaplus.cz

Záhada plavby sv. Máří Magdalény ...

Obvykle bývá označována jako patronka kajícníků,...
Blahodárné účinky saunování
rezidenceonline.cz

Blahodárné účinky saunování

Pořídit si v dnešní době privátní saunu není vůbec...
Opustí nakonec Filip Blažek svou manželku kvůli jiné?
nasehvezdy.cz

Opustí nakonec Filip Blažek...

Po pracovní stránce se...
Sjezdařská klasika na Lipně
epochanacestach.cz

Sjezdařská klasika na Lipně

Ze všech skiareálů je...
Za divočinou nemusíte cestovat daleko
21stoleti.cz

Za divočinou nemusíte...

Evropa, ač to nemusí být na první pohled patrné, je...
Realizace koupelny 2023: V módě jsou beton, dřevo, velké formáty i výrazné barvy
iluxus.cz

Realizace koupelny 2023: V módě...

Nový rok, nové projekty. Pokud se i na vašem...
Nikdy nevíte, kde na vás vybafne tátův levoboček
skutecnepribehy.cz

Nikdy nevíte, kde na vás...

O tom, že by nás mohlo být na tátovo dědictví...
VEGETARIÁNSKÉ PLNĚNÉ PAPRIKY S RAJSKOU OMÁČKOU
tisicereceptu.cz

VEGETARIÁNSKÉ PLNĚNÉ PAPRIKY...

„Užít si tradiční jídlo plné vůně a...
Navzdory těžkému dětství a mládí se z Terezy Brodské stala sebevědomá dáma
nasehvezdy.cz

Navzdory těžkému dětství a...

Talentovaná a...
Čokoláda pleti neškodí
panidomu.cz

Čokoláda pleti neškodí

Naopak, čokoláda s vysokým podílem kakaa pleť hned...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha