Šachy jsou bezesporu králem mezi deskovými hrami. Vyžadují kombinaci logického uvažování, schopnosti předvídat tahy a analýzy nejlepšího možného řešení dané pozice.
Proto se, ačkoliv se od 80. let minulého století začala mohutně rozvíjet umělá inteligence, předpokládalo, že lidskou mysl v tomto odvětví žádný stroj nepřekoná.
Zvlášť, když v té době vstoupil na šachovou scénu muž, kterého dodnes mnozí považují za nejlepšího hráče všech dob – Garri Kasparov. Jenže jak se ukázalo, umělá inteligence si nakonec našla cestu, jak i tohoto geniálního hráče pokořit.
FIRMA IBM PŘEPSALA HISTORII
Za mezníkem ve vývoji umělé inteligence stojí britská firma IBM. Ta poprvé sestrojila šachový počítač v roce 1989 – nesl název Deep Thought. S ním Kasparova poprvé vyzvala k utkání, ale pro IBM to dopadlo fiaskem – Kasparov ve dvou partiích IBM úplně rozmetal.
O sedm let později tedy dala do vývoje nového šachového počítače, Deep Blue, obrovské peníze. A ve vůbec první partii, hrané 10. února 1996, se programátorům podařilo to, v co tajně doufali.
V takzvané sicilské obraně se Deep Blue poprvé odchýlil od učebnicového zahájení v 10. tahu a začal propočítávat. K údivu všech si postupně vypracoval výhodu, i když Kasparov se uchyloval k nezvyklým tahům.
Ani to, ani závěrečný útok ale Deep Blue nevyvedlo z míry a Kasparov musel po 39 tazích partii vzdát.
Zbylé partie však ukázaly, že k tomu, aby počítač mistra světa porazil v celém zápase, ještě něco chybí. Kasparov vyhrál tři z pěti zbývajících partií a celý zápas vyhrál na body 4 : 2.
ODVETA BYLA PROTKANÁ PODIVNÝMI UDÁLOSTMI
O rok později, 3. května 1997, začala očekávaná odveta. Firma IBM Deep Blue ještě vylepšila a analyzovala všechny Kasparovovy reálné partie. On naproti tomu nedostal z těch, které vylepšený Deep Blue hrál, ani jedinou.
Mistr světa to později hořce komentoval slovy, že jediným cílem firmy bylo porazit Garriho Kasparova.
I když Kasparov vyhrál první partii, ve druhé se stalo něco, co překračovalo jeho chápání. Nastražil v ní léčku, o které si myslel, že ji počítač nerozpozná, ale spletl se.
Kasparov po partii obvinil tým odborníků IBM, že počítač v průběhu partií upravuje – to samozřejmě nebylo povoleno.
Další tři partie skončily remízou. V poslední, šesté partii, Kasparov zariskoval a předpokládal, že Deep Blue nebude chtít obětovat figuru za lepší postavení. Spletl se a po pouhých sedmnácti tazích byl konec…
Kasparov po zápase znovu zpochybnil nerovné podmínky v přípravě a vyzval IBM k odvetě. Firma to odmítla a počítač nechala hned po zápase rozebrat. O domnělých zásazích do jeho hry tak už nikdo nic nezjistí.
Britské firmě to ale moc nevadilo, protože mediální zájem mohutně využila. A také prokázala, že počítačová inteligence se té lidské může i v královské hře přinejmenším vyrovnat.
I nejlepší světoví hráči dnes spoléhají při analýzách partií svých i svých soupeřů především na počítačové propočty.