Domů     Lety Čechů, které se zapsaly do dějin
Lety Čechů, které se zapsaly do dějin
26.7.2020

Ač je historie letectví ve srovnání s jinými typy dopravy poměrně krátká, její atraktivita vždy lákala dobrodruhy z celého světa. I u nás se našlo několik odvážlivců, kteří našli v létání zalíbení a jejich lety se zapsaly do historie…

Jan Kašpar (18831927)

Významný let: Pardubice – Velká Chuchle, 1911

Psal se rok 1911, když se jednoplošník Blériot odlepil od země a úspěšně překonal vzdálenost 120 km mezi Pardubicemi a pražskou Velkou Chuchlí. Slavný dálkový let vynesl Janu Kašparovi nejen pozornost veřejnosti, ale i titul průkopníka české aviatiky. Přesto zemřel v chudobě, a navíc vlastní rukou.

S jednoplošníkem Blériot vyletěl Jan Kašpar.
S jednoplošníkem Blériot vyletěl Jan Kašpar.

Splnit si svůj sen

Jan Kašpar naplno propadl svému snu stát se letcem, když během letu balonem viděl svět z výšky. Nejprve vystudoval strojní inženýrství na ČVUT v Praze a následně se vydal za prací do německého Vestfálska.

Zde definitivně propadl vášni pro letectví a vrátil se do Čech s tím, že zkonstruuje vlastní letoun. Několik měsíců pracoval v automobilce Laurin & Klement, kde se snažil přimluvit za to, aby se pustili do konstrukce letounů. Byl odmítnut, a tak se rozhodl splnit si svůj sen sám.

První letoun je hotový

Usadil se doma v Pardubicích, kde se s bratrancem, Ing. Evženem Čihákem, pustili do práce. Konstrukci letadel však velmi brzy dělali už každý na vlastní pěst.

Jan Kašpar se nejdříve pustil do konstrukce jednoplošníku, inspiroval se od francouzského konstruktéra Lathama. Vzorem mu bylo jeho letadlo Antoinetta, podle kterého také svůj první stroj dokončil.

Jan Kašpar se chtěl stát letcem po výletu balonem.
Jan Kašpar se chtěl stát letcem po výletu balonem.

Která chyba byla největší?

Problém však nastal v nepatrném detailu: Nebylo možné s ním vzlétnout. Málo zkušeností a větší množství konstrukčních chyb sice představovaly problém, ale hlavní důvody nezdaru spočívaly ve velké hmotnosti letadla a malém výkonu motoru.

Když se ke Kašparovi dostala zpráva o přeletu Louise Blériota přes Lamanšský průliv, pracoval stále na svém prvním neúspěšném jednoplošníku.

První let

Nakonec se rozhodl pro cestu do Paříže, kde si v Blériotově továrně koupil letadlo typu Blériot XI za 18 000 franků. Stroj vybavil vlastním motorem a později motorem Anzani.

Úplně první let provedl Jan Kašpar 16. dubna 1910, kdy urazil vzdálenost 2 km ve výšce 20–25 metrů. Postupně získával zkušenosti, v roce 1911 už vzlétl se zcela novým letounem vlastní konstrukce s motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil.

Pro první cestu si vybral Kašpar Paříž.
Pro první cestu si vybral Kašpar Paříž.

Méně známé prvenství

S tímto strojem se také chystal na svůj první dálkový let. Těžkou zkouškou si prošel 30. dubna, kdy si vyzkoušel orientaci na trase Pardubice – Chrudim a zpět. Let trval 24 minut a 23 sekund a letadlo se pohybovalo ve výšce 400 metrů.

Ve stejném dni Kašpar uskutečnil další méně známé prvenství, kdy vzlétl s prvním cestujícím. Byl jím bratranec Evžen Čihák.

Chcete vidět slavný letoun?

Nejvýznamnější den v jeho kariéře však nastal 13. května 1911. Let z Pardubic do Velké Chuchle trval 92 minut a vzdálenost 121 kilometrů překonal ve výšce 800 metrů.

Jednalo se tak o první dálkový let na našem území a Janu Kašparovi získal obrovskou slávu a popularitu. O dva roky později daroval svůj letoun Technickému muzeu Království českého (dnešní Národní technické muzeum v Praze), kde ho mohou lidé obdivovat dodnes.

Jan Kašpar nakonec překonal vzdálenost 121 km.
Jan Kašpar nakonec překonal vzdálenost 121 km.

Úspěch, dluhy, smrt

Po smrti otce, majitele slavné pardubické Veselky, se Jan Kašpar nepříliš úspěšně snažil věnovat správě rodinného majetku. Ve 20. letech se pokoušel živit obchodováním se dřevem, krátce pracoval jako referent pro letectví na ministerstvu veřejných prací.

Kašpara postupně netrápily jen dluhy, do kterých nakonec upadl, ale i duševní nemoc. První český aviatik se nakonec rozhodl spáchat sebevraždu. Bylo mu 43 let.

Jaroslav Skála (1894–1971) a Matěj Taufer (1893–1971)

Významný let: Praha – Tokio, 1927

Jaroslav Skála byl zkušený voják, který oblékl uniformu v roce 1914, aby ji už nesvlékl. Jako legionář v Rusku prošel bitvou u Zborova a absolvoval celou sibiřskou anabázi.

Pilotním výcvikem prošel už v roce 1918, po válce se zúčastnil řady leteckých závodů a dálkových letů. Volba letadla Letov Š-16 vlastně nepřímo určila i druhého muže výpravy: musel to být mechanik z Letova, samozřejmě nejlepší z nejlepších. Jmenoval se Matěj Taufer (1893–1971).

Pro let byli vybráni Jaroslav Skála a Matěj Taufer.
Pro let byli vybráni Jaroslav Skála a Matěj Taufer.

Nuda během dlouhého letu

Na první pohled by se mohlo zdát, že dálkový let je poměrně monotónní záležitost. Nekonečné hodiny v oblacích, přistání na předem stanoveném letišti a znovu hodiny ve vzduchu.

Smůla a náhoda ale natolik ovlivnily let Š-16, že se změnil v dobrodružství, během něhož mohli oba odvážlivci několikrát zemřít.

Co způsobila ztracená mapa

Vzlétli 8. srpna 1927 ze kbelského letiště v Praze. Následující zastávkou měla být Moskva, vzdálená téměř 2000 kilometrů. Po osmi hodinách letu, už hluboko nad sovětským územím, ale proud vzduchu vyrval ze zkřehlých Tauferových rukou speciální mapu.

Jaroslav Skála musel přistát na nejbližším vojenském letišti a sehnat novou. Mechanik mezitím zjistil, že z olejové nádrže uniká obsah a že by se po dalších dvaceti minutách letu motor ve výšce 3000 metrů zadřel. Ztráta mapy letcům vlastně zachránila život.

Při letu se objevily problémy.
Při letu se objevily problémy.

Prasklina v chladiči, bouře nad Uralem

Po dvou hodinách doletěli do Moskvy, kde je čekaly zástupy novinářů, fotografů, letců i československých diplomatů. Taufer zde objevil prasklinu v chladiči, která nešla opravit. Museli čekat, až jim z Prahy pošlou nový.

Na východ pak odlétali s devítidenním zpožděním. Do Kazaně dorazili bez problémů, zato let z Kazaně do Omsku značně zkomplikovala bouře nad Uralem. Dalším cílem byl Krasnojarsk.

Přistání na polní cestě

Etapa do Čity v Zabajkalském kraji měla být rekordní s 18 hodinami ve vzduchu. Letci ale zapomněli, že přelétají několik časových pásem, a tak je překvapila tma mnohem dříve, než čekali. Následovalo nouzové přistání na polní cestě, téměř bez benzinu.

Úkol ale v podstatě splnili, byli jen kilometr od letiště v Čitě. Další část cesty z Čity do čínského Mukdenu byla také dlouhá, měřila 1650 km.

Českoslovenští letci jako přeletěli pohoří Velký Chingan.
Českoslovenští letci jako přeletěli pohoří Velký Chingan.

26 dní dlouhá cesta

Během ní českoslovenští letci jako vůbec první na světě přeletěli pohoří Velký Chingan.

Další část cesty měla cíl v korejském Hedžu, 70 kilometrů před cílem ale stroji opět praskl chladič, a tak se letoun v oblacích páry pomalu snášel na rýžové políčko na korejském venkově.

Dne 3. září konečně ona dobrodruzi přistáli v Ósace, následující den v nedalekém Tokiu. Plánovaných 11 000 kilometrů překonávali 26 dnů místo plánovaných osmi. Dne 12. září vyráželi Skála s Tauferem na zpáteční cestu domů.

Mýtina plná pařezů a klád

V neděli 18. září náhle z výfuků vyšlehly plameny. Začaly olizovat místa s palivovými nádržemi. A dole, v hloubce dvou kilometrů, se rozprostíraly nekonečné sibiřské lesy. Nikde žádné vhodné místo k přistání.

Po chvíli se naštěstí objevila nevelká mýtina, bohužel plná pařezů a klád. Na výběr lepšího místa už ale nebyl čas. Nouzové přistání proto připomínalo spíše havárii.

Letoun Š-16 se změnil v hromadu trosek, které ani zkušený mechanik Taufer nedovedl dát dohromady. Oba členové posádky naštěstí přestáli havárii bez zranění.

Když se letci vrátili, nečekalo na ně vlídné přijetí.
Když se letci vrátili, nečekalo na ně vlídné přijetí.

Nevlídné přijetí doma

Místo dopadu naštěstí nebylo daleko od Transsibiřské magistrály, a tak místní lidé pomohli letcům v relativně krátké době dopravit na povozech trosky letounu na nádraží.

Právě kvůli snaze udržet co největší kontakt s civilizací naplánoval Jaroslav Skála trasu, která víceméně kopírovala tuto významnou železniční tepnu. A to oba dobrodruhy zachránilo. Návrat domů vlakem byl neradostný.

Tisk se na celé dobrodružství díval skrz prsty, ani ředitel letecké továrny nenašel pro oba letce vlídného slova.

Jan Antonín Baťa (1898–1965) a další

Významný let: kolem světa, 1937

Ve 20. a 30. letech dosáhli naši letci mnohých úspěchů, především v různých soutěžích.

V paměti současníků však utkvěla hlavně cesta kolem světa šéfa zlínského obuvnického impéria Jana Antonína Bati (1898–1965) jeho soukromým letadlem, doprovázená bombastickou reklamou. Dosud žádný obchodník či podnikatel nic podobného neuskutečnil.

Jan Antonín Baťa velmi rád létal.
Jan Antonín Baťa velmi rád létal.

Bombastická expedice

Jan Antonín Baťa se nenechal odradit tragédií svého nevlastního bratra a zakladatele firmy Tomáše Bati, který dne 12. července 1932 při leteckém neštěstí zahynul. Snad ještě více než on sázel na leteckou dopravu.

Zlínské podniky měly svou vlastní leteckou flotilu, letiště v Otrokovicích, a zavedly dokonce i vlastní výrobu letadel.

Na obchodní cestu kolem světa se Jan Antonín Baťa vydal 6. ledna 1937 svým stříbřitě se lesknoucím moderním americkým letounem Lockheed L-10 Electra.

Doprovázel jej šéfpilot Jan Šerhant, vynikající kameraman a dokumentarista Alexander Hackenschmied, další členové posádky i lidé z firmy.

Napříč Asií

První zastávka byla v Benátkách, následoval Egypt a Indie.

V jihovýchodní Asii se od expedice s velkorysým souhlasem šéfa načas oddělil kameraman Hackenschmied a natočil v této oblasti filmové záběry nesmírné dokumentární i umělecké hodnoty, které patří k nejcennějším plodům této zvláštní expedice. Mezitím Baťa pokračoval v cestě na východ až do Japonska.

Jednalo se o velkolepou výpravu.
Jednalo se o velkolepou výpravu.

Ze Zlína do Hollywoodu

Tichý oceán byl v 30. letech minulého století pro tehdejší letadla nepřekonatelnou překážkou, a tak se Baťův letoun zbavený křídel v Hongkongu načas usídlil na palubě japonské lodi, která jej dopravila do Spojených států amerických.

Loď přistála v San Franciscu, kde Baťa zahájil své americké „turné“ ze západního pobřeží na východ. Nejprve navštívil Hollywood, kde se s ním v nejlepší tamní restauraci nechaly vyfotografovat všechny české hvězdy amerického filmového průmyslu.

Japonská loď pak dopravila letoun do Spojených států amerických.
Japonská loď pak dopravila letoun do Spojených států amerických.

Kdy se Baťa musí vrátit domů?

Bezchybný průběh obchodní a propagační cesty však narušila nehoda, při níž sice nikdo nezahynul, ale těžce se poškodil letoun. V Chicagu totiž musel šéfpilot Jan Šerhant za špatného počasí nouzově přistát v městském parku.

Baťa nechtěl čekat na opravu poničeného stroje, a proto okamžitě zakoupil nový letoun téhož typu. Slíbil totiž svým spolupracovníkům, že se vrátí do Zlína přesně na 1. máje.

Atlantik také překonali s letounem a posádkou lodí, přistáli ve francouzském Cherbourgu a odtud odletěli na letiště v Otrokovicích. Prvomájová oslava se pak proměnila také v triumfální přivítání odvážného „cestovatele“.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Související články
Zajímavosti
Tanzanit: Nejkrásnější modrý kámen
Většina drahých kamenů má za sebou stovky či tisíce let, po které je lidé obdivují. Může být proto překvapením, že od objevu jednoho z nejvzácnějších drahokamů uplynulo teprve 57 let. Na světě přitom existuje jen jediný jeho zdroj a očekává se, že bude vyčerpán během následujících 20 až 30 let. Jak název tohoto kamene napovídá, […]
Zajímavosti
Rekordmani mezi rostlinami: Fascinující nej rostlinné říše
Znáte je? Nejmenší a největší rostliny světa, rostliny s nejdelšími listy, největšími květy či nejdelším jehličím, nebo třeba nejstarší rostlinu, jejíž věk je téměř pět tisíc let?  Představujeme vám rekordmany z říše rostlin, seznamte se. Obrovsky rozmanitý svět rostlin nás obklopuje v každém koutu světa. Rostliny nám i zvířatům poskytují potravu a kyslík, bez kterého […]
Zajímavosti
Užitečný lógr: Hnojí, čistí i předpovídá budoucnost
Než umyjete šálek, zkuste si rozmyslet, jestli by se vám kávová sedlina k něčemu nehodila. Můžete ji použít třeba na zahradě, při úklidu domácnosti, k vylepšení složení betonu nebo péči o pleť. V průmyslu ji testují na všechny možné způsoby a získává body v mnoha výrobních odvětvích. Když si milovníci mleté kávy vypijí svůj šálek, […]
Zajímavosti
Proč všechny cesty vedou do Říma?
Řím už dnes není středem světa, ovšem v době mocné starověké říše to tak trochu bylo. Když vzniklo ono známé úsloví, skutečně vedly všechny cesty právě tam? Jak město Řím, jako centrum bohaté Římské říše, postupně roste, rozrůstá se kolem něj i síť menších i větších cest. Jak jinak než pevných a kvalitních, postavených podle […]
reklama
zajímavosti
Becherovka: Likér s chutí tajemství…
Mnoho světových značek si své výrobní postupy přísně střeží. Nejinak je tomu rovněž i v případě slavné, věhlasné Becherovky Original. Říká se, že její výrobní recepturu prý vždy znají pouze dva zaměstnanci. Ti v přesném poměru míchají směs přibližně dvaceti různých bylin a koření. Celkově se její přímou výrobou údajně zabývá jen dvacet lidí, i […]
Skutečně existuje jarní únava?
Dny jsou konečně delší, slunce začíná pěkně hřát, tráva se zelená, ptáci zpívají… a vy byste nejraději ani nevylézali z postele! Přepadla vás hrozná lenost! Anebo je to trochu jinak? Jarní únava může někdy působit jako hloupá výmluva. Zkrátka se vám nechce nic dělat. Pokud ale z pocitu vyčerpání máte závratě, nejste schopni se na […]
Předchůdce katedrály sv. Víta: Stavěl rotundu svatý Václav vlastníma rukama?
Dominantu Prahy, katedrálu svatého Víta, znají všichni velmi dobře. Máte ale tušení, co na jejím místě stálo před tím? Že ne? Tak se na to zkusme podívat trochu podrobněji. Už kolem roku 925 zahajuje český kníže Václav (907–935) stavbu rotundy v místech dnešní katedrály sv. Víta. Svatostánek má sloužit jako schránka pro uložení ostatku v podobě části paže […]
3x bourání v matičce Praze: Nepomohou ani protesty
Má kapacitu přes 2000 míst. Jde o největší synagogu v Praze a jednu z největších na světě. Řeč je o Vinohradském templu, postaveném v novorenesančním slohu s maurskými prvky. 14. února 1945 bohužel dostane zásah při spojeneckém bombardování.   Nacisté blokují jeho hašení, i tak by ale mohl být ještě opraven. Přesto je, přes protesty […]
reklama
zajímavosti
Nejdražší vejce světa: Fabergého klenot má hodnotu 432 miliónů korun
Car potřebuje skvostný a neotřelý dárek pro svoji ženu k 20letému výročí zásnub, které připadá na Velikonoce. Jeho dvorní klenotník mu přání splní. Vyrobí přenádherné vejce, které je zároveň šperkem. Carská velikonoční tradice je na světě.   Ruský car Alexandr III. (1845–1894) v roce 1885 pověřuje petrohradského zlatníka německého původu Petera Carla Fabergého (1846–1920), aby vytvořil dárek […]
Dovolte, abych se představil. Jmenuji se krokodýl
Snad každé dítě pozná krokodýla. Obrovského plaza s typickou stavbou těla si totiž není možné splést. Napadlo by vás, že jeho nejbližšími žijícími příbuznými jsou ptáci? Nebo že občas potřebují pomoc od zubaře? Pojďme se proto společně podívat na zoubek jednomu velikánovi, který i přes svou všeobecnou známost umí lecčím překvapit. Krokodýlům se občas přezdívá „živoucí […]
Těžký život albínů: V Africe čelí teroru
Narodit se v Africe s albinismem je něco jako trest. Zejména v málo rozvinutých zemích, kde lidé na venkově věří šamanům, kouzlům a pověrám, žijí albíni v neustálém strachu o svůj život. Mnoho Afričanů totiž věří, že části těl albínů mají magické účinky. Albíni jsou lidé s nepřirozeně bledou kůží, s popelavou barvou vlasů i […]
Tukovce: Časovaná bomba v útrobách kanalizace
Stal se předmětem muzejní expozice s rekordní návštěvností, posloužil k výrobě bionafty a zároveň jeho pouhá přítomnost obrací žaludek naruby. Řeč je o fenoménu posledního desetiletí, který se stal nákladnou daní za pohodlný život v městském blahobytu.   V únoru 2018 vystavilo Londýnské muzeum kousek hroudy vydolované ze stokové sítě jedné z jeho městských částí. Exponát, který přilákal rekordní […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Salát z červeného zelí a pomeranče
tisicereceptu.cz
Salát z červeného zelí a pomeranče
Tenhle salát potěší nejen tělo, ale díky své krásné barvě i oči. Potřebujete 1 menší červené zelí 2 červené cibule 1 jablko 250 g vařené červené řepy 50 g vlašských ořechů 1 pomeranč 3 lží
Kostel sv. Mořice a jeho unikátní varhany
epochanacestach.cz
Kostel sv. Mořice a jeho unikátní varhany
Přejdeme-li od katedrále ulicí 1. máje a přes Náměstí republiky, po necelém kilometru se před námi otevře pohled na další významnou olomouckou církevní památku – kostel svatého Mořice. Ten je svou kapacitou 4000 věřících největší gotickou svatyní na Moravě a první písemná zmínka o něm pochází už z roku 1257, i když v 15. století bylo třeba
Vytvořte si svou rustikální nádobu
panidomu.cz
Vytvořte si svou rustikální nádobu
Zahradní koryta a kamenné nádoby jsou dnes velmi módní. Ale trh je prakticky vyčerpaný a nedají se téměř sehnat. Udělejte si jejich imitaci, která je téměř k nerozeznání od originálu. Ozdobte se zahradu vlastnoručně vyrobenými nádobami z umělého kamene. Můžete si ho udělat sami. Z hmoty, které se říká hypertufa. A co víc, můžete si vymyslet, jaký bude
Čína vysílá SOS: Její města se propadají!
21stoleti.cz
Čína vysílá SOS: Její města se propadají!
Nejhorší noční můry vědců se pomalu naplňují. Téměř polovina čínských měst se propadá, a to zejména kvůli čerpání vody a zvyšující se hmotnosti rychle se rozrůstajících městských oblastí. Jen nejlidna
Pátrání po biblických záhadách pokračuje: Zničil město Sodoma asteroid?
epochalnisvet.cz
Pátrání po biblických záhadách pokračuje: Zničil město Sodoma asteroid?
Slavný biblický příběh o zničení hříšných měst Sodoma a Gomora zná téměř každý. Až do současnosti si ale odborníci lámali hlavu nad tím, jestli si autor této části Bible událost vymyslel, nebo vycházel z něčeho, co se skutečně událo. Podle nejnovějších archeologických objevů se ale zdá, že se celá zkáza stala přesně tak, jak tvrdí Bible!
Argentinské případy UFO: Proč se vrací na stejná místa?
enigmaplus.cz
Argentinské případy UFO: Proč se vrací na stejná místa?
Záhada jednoho z nejzvučnějších případů UFO v zemi, pokřtěného tiskem jako argentinský případ Roswell, dodnes přetrvává v paměti argentinských ufologů i ufologů z různých částí světa. Byl tak pojmenov
Nejpodivnější žákyně, kterou jsem učila
skutecnepribehy.cz
Nejpodivnější žákyně, kterou jsem učila
Chodila do sedmé třídy, byla velký samotář, podivín a věděla všechno dopředu – i své známky i to, že se stane neštěstí. Nikdy se nemýlila. Ve třídě bylo ticho jako v hrobě. Právě se ke svému cíli blížila hodina matematiky a žáci 7 C. psali náročný test. Následující hodinu jsem měla volno, a tak jsem se v kabinetě chtěla pustit do kontroly
Kníže Konrád II. Ota: Posmrtně ho uvařili?
historyplus.cz
Kníže Konrád II. Ota: Posmrtně ho uvařili?
Zadumaně si prohlíží fresky na stěnách rotundy sv. Kateřiny. Připomínají mu slavnou minulost jeho rodu. I Konrád II. Ota by se rád do historie dynastie Přemyslovců zapsal výrazným písmem. Ctižádost mu k tomu nechybí… Ambiciózní povahu nejspíš zdědil po svém otci. Konrád II. Ota (1136/1141–1191) totiž přichází na svět jako dědic vládce znojemského údělu Konráda
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Low Key: Nová kolekce kabelek Louis Vuitton
iluxus.cz
Low Key: Nová kolekce kabelek Louis Vuitton
Louis Vuitton uvádí novou kolekci kabelek Low Key, která zaujme elegantním a sofistikovaným designem. V úvodu se představují dva modely, které vynikají minimalistickým přístupem a nadčasovým stylem Lo
Prstýnek za miminko je pro Kaňokovou také zásnubní?
nasehvezdy.cz
Prstýnek za miminko je pro Kaňokovou také zásnubní?
Dokonalé štěstí prožívá herečka Beáta Kaňoková (35) ze seriálu Zlatá labuť, která má ve svém partnerovi, kameramanovi Tomášovi Kotasovi (35), velkou oporu. Anonymní zdroj z jejich blízkého okolí nám
Každá někdy „potřebujeme“
nejsemsama.cz
Každá někdy „potřebujeme“
Mluvit o potížích souvisejících s toaletou není vždy snadné. Jako by neměla močový měchýř každá žena. Jeho správná funkce může odrážet vaše celkové zdraví. Jak stárneme, mění se i močový měchýř. Elastická tkáň močového měchýře se stává méně pružnou, a měchýř najednou nedokáže pojmout tolik moči jako dříve. Musíte tedy chodit častěji na záchod. Navíc ochabuje stěna močového měchýře a svaly pánevního