Každý den se nadechujeme a vydechujeme, aniž bychom si to vůbec uvědomovali. Je to automatická činnost, kterou opakujeme tisíckrát za den. Ale přemýšleli jste někdy o tom, kolik vzduchu naše plíce za jediný den zpracují?
Nebo proč jsou letadla převážně bílá? A proč jsou knoflíky na pánském a dámském oblečení na opačných stranách? V tomto článku se podíváme na tyto a další otázky, které nám přijdou na mysl, když se zamýšlíme nad světem kolem nás.
Kolik vzduchu za den spotřebujeme?
Celková kapacita plic je u mužů až 6 litrů vzduchu. U žen je to o něco méně a u sportovců naopak více.
Běžným nádechem a výdechem se vymění zhruba půl litru vzduchu, takže pokud se nadechneme 15krát za minutu, a tedy více než 21 tisíckrát za den, vymění se v našem těle každý den téměř 11 000 litrů vzduchu.

Naše plíce se tedy pořádně nadřou, ovšem jsou na to náležitě vybaveny. Pro efektivní výměnu vzduchu disponují zhruba půl miliardou plicních sklípků (alveolů), jejichž stěny tvoří tenká jednobuněčná výstelka.
Kdybychom celé plíce rozpárali a povrch všech sklípků rozprostřeli jako koberec, pokryli bychom jimi možná čtyřpokojový byt – rozloha dýchací plochy se totiž odhaduje asi na 80 m2.
Proč jsou letadla bílá?
I když samozřejmě existují výjimky, o nejčastější barvě strojů létajících vzduchem jistě pochyb není. Proč jim ale byla přiřazena právě bílá? Správných odpovědí je tentokrát více.
Například jde o to, že bílá barva nejlépe odráží světlo, dovnitř se dostane méně tepelné energie, a snáze se tak udrží příjemné klima na palubě. Bílá barva je údajně také lépe viditelná pro ptáky.
Podle některých vědeckých studií do tmavých letadel či překážek narážejí během letu podstatně častěji.

Na bílé je také lépe poznat poškození trupu – když se objeví třeba trhlina, jiný defekt či koroze, většinou neunikne pozornosti techniků. Barva sněhu je v případě letadel také rozhodně snazší na údržbu.
Jasné odstíny na slunci brzy vyblednou a nátěry by se musely často opakovat. A protože na pokrytí celého trupu padne i 300 litrů barvy, zvýšila by se tak hmotnost letadla, jeho spotřeba a náklady na provoz.
Bílá je pořád krásně bílá, a navíc se na ní skvěle vyjímají nápisy a loga leteckých společností.
Proč mají dámské a pánské oděvy zapínání opačně?
Nejste si jisti, jestli je ta košile pánská, nebo dámská? Je to přece jednoduché – pánská má knoflíky na pravé straně a dámská na levé! Podobně obráceně je i poklopec na kalhotách, knoflíky na kabátu nebo na saku. Jaký to má ale vlastně důvod?
V dřívějších dobách ženám s oblékáním často pomáhaly služky. Vyhovovalo jim tedy zapínání na opačné straně než mužům, kteří se oblékali sami a dívali se tak na to z druhé strany. K často zmiňované teorii však mají mnozí námitky.
Oděvy s knoflíky si prý v jisté době mohli dovolit jen ti opravdu bohatí, u kterých pomáhalo služebnictvo i mužům, a rozdělení by tak nedávalo smysl.
Jsou tu však i jiná vysvětlení, třeba že muži potřebují (raději i při oblékání) volnou pravou ruku k ovládání meče či zbraně, ženy zas levou, kterou si instinktivně přidržují dítě při kojení. Anebo že zapínání odpovídá tomu, jak ženy a muži usedali na koně.
Podle historiků to však mohlo být úplně jinak – až do 19. století bylo prý zapínání často stejné. Když se však začne ve velkém rozmáhat konfekce, ukáže se potřeba mužské a ženské oděvy zkrátka odlišit.