Původně nebeské bytosti přesunuly boj se zlem z nebe na zemi. Bitva prý probíhá stále, ve všech lidských myslích a duších. V čele armády zla stojí padlý anděl Satan. Je však možné, že služebníky ďábla jsou i lidé?
A jsou někteří lidé padlými anděly, nebo na sebe jen padlí andělé berou podobu lidí?
Andělé tu podle náboženských textů byli mnohem dříve než lidé. Písmo sice konkrétní dobu stvoření nebeských bytostí neuvádí, v církevním učení ale převládá přesvědčení, že k němu došlo dávno před stvořením materiálního světa a člověka.
Proč vůbec Bůh anděly stvořil? Údajně proto, aby šířili „vůli Boží“. Svatý Řehoř z Nazianzu (329–389) popisuje anděly po svém:
„Jako plnitelé Boží vůle, díky svým přirozeným dovednostem a velikosti lásky, přenášejí se z místa na místo a doprovázejí všechny všude.
Přispívá k tomu pohotovost služby stejně tak jako lehkost jejich přirozenosti.“ Podle něj došlo ke stvoření nespočetných řad andělů!
V pekle, nebo na zemi?
Kde se ale vzali padlí andělé? A kdo je to ten Lucifer, Belzebub či Azazel? Bible o příchodu démonů a padlých andělů přece jen některé informace uvádí. Jde prý o anděly, kteří zhřešili.
„Vždyť Bůh neušetřil ani anděly, kteří zhřešili, ale svrhl je do temné propasti podsvětí a dal je střežit, aby byli postaveni před soud,“ stojí v 2. listu Petrovu. Vzbouřené hříšné anděly uvěznil Bůh s pomocí svých věrných po klíčové válce v nebi.
„A strhla se bitva na nebi, Michael a jeho andělé se utkali s drakem, drak a jeho andělé bojovali, ale nezvítězili a nebylo již pro ně místa v nebi, a veliký drak, ten dávný had zvaný ďábel a satan, ten který sváděl celý ten svět, byl svržen na zem a jeho andělé byli svrženi s ním,“ uvádí Zjevení svatého Jana.
Že tady něco nesedí? Kam tedy byli hříšní andělé sesláni? Jsou v podsvětí, nebo se pohybují i mezi námi?
Zlo mezi lid
Podle převažujícího výkladu padli andělé do prostoru pod nebesa, nebeský svět se pro ně stal navždy zapovězeným, což dodnes nemohou přijmout. Jejich následný hněv se tak obrací vůči všemu pozemskému a cíl je jasný: škodit!
Škodit a zasévat zlo a rozepře mezi lidi. Pro démony je zlo každodenním chlebem, o ničem jiném nepřemýšlejí. Zlo je pro ně nepředstavitelnou slastí. Démoni jsou od jejich svržení z nebe z podstaty bytosti naplněné čirým zlem a ničím jiným, čímž se liší od lidí.
S lidmi je ale často pojí spousta neduhů: obžerství, nevěra, pýcha či hrabivost.
Satan dává instrukce
„Podnebeskými“ prostory ale můžeme rozumět vzduch, zemi, propast i peklo. Kde tedy anděly najdeme? V Jobově knize je takový démon představen jako anděl bloudící v nesmírném nebeském prostranství, kde přeletuje a živí ho nenávist k lidskému rodu.
Satan má sice sídlo v pekle, tam ho ale prý ostatní padlí andělé navštěvují a přijímají od něj pokyny. Zdá se vám taková interpretace troufalá? Nemusí být. Klíčem k rozluštění otázky, zda mezi námi jsou padlí andělé, tkví v objasnění jejich podoby.
Zjev jako lidé
Především teologové pravoslavné církve věří, že mohou vypadat jako lidé. „Andělé, podobně jako lidé, mají všechny části těla: hlavu, oči, ústa, ruce, nohy, vlasy – jedním slovem vše, co má tělesný člověk.
Krása dobrých činů a láska Boží se zrcadlí na obličejích svatých andělů, naopak zlost je vidět na obličejích padlých andělů:
jejich obličeje jsou podobné škaredým obličejům zlodějů a zločinců mezi lidmi,“ píše svatý Ignác Brjančinov (1807–1867). I Písmo mluví o démonech jako o divoké zvěři, dracích nebo hadech, majících všechny potřebné smyslové orgány.
Možnost, že padlé anděly běžně potkáme v lidské podobě, nevylučuje ani slavný církevní učitel Origénés z Alexandrie (185–253).
Církev nesouhlasí
„Jestliže nějaký inteligentní, netělesný a neviditelný tvor je nedbalý, postupně klesá do nižších úrovní, kde na sebe bere tělo. Druh těla, které obléká, odpovídá místu, do něhož sestupuje.
Nejprve tedy na sebe bere tělo éterické, potom vzdušné, a jak se přibližuje k zemi, tak se obléká do těla ještě hrubšího. Nakonec se spojuje s tělem lidským,“ vysvětluje Origénés, který se nebál za démona označit ani vládce starověkého města Týros.
Vše tedy nasvědčuje možnosti, že i běžní lidé mohou být padlými anděly! Origénés se však se zlou potáže – církevní koncil jeho učení z velké částí odmítne, a dokonce ho prokleje.
Podobně končí i křesťanské literární dílo ze 3. století Klementovské homilie, které pojednává o sňatcích padlých andělů s lidskými dcerami. „Andělé na sebe vzali lidskou přirozenost a měli podíl na lidském chtíči,“ stojí v textu.
Posedlost jako kocovina?
Někteří teologové jdou ještě dál. Padlý anděl prý do lidí vstoupí, nemísí se s jejich duší, ale přebývá v těle a vládne jejich duší. Do jednoho člověka navíc může vstoupit i několik démonů najednou!
Světec a mnich Jan Kassián (360–435) dokonce popisuje, jak prostoupení démony poznat. „Démoni různě zatemňují rozumové a duševní cítění – je to na způsob stavů po požití alkoholu nebo též ve stavu silné horečky nebo nadměrného chladu.
Nečistá moc vniká do těl jimi posedlých ne dříve, než ovládne jejich úmysly a myšlenky. Když zbaví mysl člověka strachu Božího, paměti o Bohu, zlí duchové napadají lidi jako odzbrojené a pozbavené Boží pomoci a ochrany.
Proto tak lehce vítězí a teprve tehdy se stávají lidé příbytkem démonů,“ píše mnich. Víme ale něco o některých konkrétních padlých andělech?
Pán much Belzebub
Písmo zmiňuje zlého Azazela, jenž patří k vůdcům skupiny vzbouřených andělů v nebi. Učí ženy se líčit a muže vyrábět zbraně, čímž přináší na zemi marnivost, žárlivost a svár!
Podle jiných hebrejských spisů tak může právě Azazel za seslání potopy, která trvá celých 40 dní a představuje trest Boží. Spoluvládcem a „kolegou“ Azazela je anděl Šemchazaj.
Ne neznámý je též Belzebub, kterému se přezdívá „pán much“. Lidé totiž věří, že hejna much, která na ně příroda sešle, jsou výplodem samotného ďábla.
Tento padlý anděl je považován za démona obžerství, jindy se ale jeho jméno užívá jako ekvivalent Satana. Najdeme ho i v evangeliu podle Marka.
Andělé v nás
O padlých andělech toho bylo napsáno spousta, otázek kolem jejich existence tím ale pouze přibývá. Jak tedy padlé anděly poznáme? Je zlo dnešního světa jejich dílem? A vstupují tito démoni do lidí, nebo jsou jimi někteří lidé páchající zlo ze své podstaty?
Dalším možným vysvětlením záhady padlých andělů a temné síly světa může být prosté – žádní démoni neexistují a biblické a církevní texty využívají pouhé alegorie. Možná jenom nevěřili, že lidé mohou být zlí už ze své přirozenosti.