Skip to content

Jaké vitaminy potřebuje naše tělo?

Vitaminy jsou pro nás důležité, abychom vůbec přežili. My sami si ale tyto látky vyrábět nedokážeme, proto je získáváme z potravy. Které z nich jsou nejdůležitější? Jak ovlivňují fungování našeho těla?

Vitaminy patří mezi organické látky, které se starají o ty nejdůležitější pochody v lidském těle. Ovlivňují především látkovou výměnu a vstřebávání. Existují dva základní typy: vitaminy rozpustné v tucích, jež můžeme najít v olejích, mléčných výrobcích, vejcích nebo rybách, a vitaminy rozpustné ve vodě.

Ty se nacházejí hlavně v ovoci, zelenině, obilovinách a mléčných výrobcích.

Vitamin A (retinol)

Proč je důležitý: Je nezbytný především pro správnou funkci zraku. Ovlivňuje vnímání a rozlišování barev nebo schopnost vidět za šera. Podporuje také růst a správný vývoj buněk sliznic a kostí. Pozitivně ovlivňuje tvorbu spermií a vajíček a podporuje správný vývoj plodu.

Chrání pokožku před UV záření.

Vitamin A velmi podporuje správnou funkci zraku.

Nedostatek: Projeví se nejprve zvýšenou vysychavostí kůže, šeroslepostí nebo poruchami vnímání barev. Předávkování může způsobit i jaterní otravu.

Zdroje: maso, ryby, mléko, vaječný žloutek, játra, mrkev, špenát, meloun, meruňky, zelí, brokolice, kukuřice, papája

Vitamin B1 (thiamin)

Proč je důležitý: Příznivě ovlivňuje nervovou soustavu a mozek. Působí proti únavě a může zlepšit funkci srdečního svalu. V kombinaci s ostatními vitaminy skupiny B pomáhá při trávicích obtížích. Navozuje optimismus, pomáhá překonávat stresové situace a posiluje chuť k jídlu.

Nedostatek: Vyskytují se častěji migrény, zvýšená nervozita nebo únava. Dalšími projevy jsou zácpa či nechutenství.

Zdroje: luštěniny, obiloviny, ryby, pivovarské kvasnice, ovesné vločky, lískové oříšky, dýňová semínky, vodní meloun

Vitamin B2 (riboflavin)

Proč je důležitý: Podporuje tvorbu hormonu štítné žlázy, který urychluje metabolismus. Je důležitý pro zdravou pokožku, vlasy a nehty a ovlivňuje také schopnost vidění za šera. Posiluje srdce a pomáhá při vyšší fyzické námaze.

Vitamin B2 zlepšuje činnost srdce.

Nedostatek: Praskají koutky rtů, dělají se afty. Vyskytují se také bolesti v krku, pálení očí, ospalost nebo suchá a drsná kůže.

Zdroje: kvasnice, mléko, zelenina, brambory, vepřové a hovězí maso, tvaroh, oříšky

Vitamin B3 (niacin)

Proč je důležitý: Snižuje hladinu cholesterolu v krvi, čímž se významně podílí na prevenci vzniku srdečních onemocnění. Účastní se rovněž regulace hladiny krevního cukru a podílí se na správném fungování mozku.

Nedostatek: Projevuje se nespavostí, nechutenstvím nebo záněty dutiny ústní.

Zdroje: celozrnná mouka, zelenina nebo houby, tuňák, játra, krůtí maso, arašídy, fazole, hrách

Vitamin B5 (kyselina pantotenová)

Proč je důležitý: Podporuje tvorbu hormonů nadledvin, a tím působí proti stresu. Významně se podílí na regeneraci buněk a tkání, proto je nezbytný při hojení ran. Obnovuje kožní buňky, napomáhá regeneraci vlasů, nehtů a kloubů.

Zvyšuje celkovou imunitu organismu.

Při nedostatku vitaminu B5 se objevuje únava a podrážděnost.

Nedostatek: Příznakem jeho nedostatku je podrážděnost, únava nebo poruchy spánku.

Zdroje: luštěniny, maso, játra, vejce, kvasnice, arašídy

Vitamin B6 (pyridoxin)

Proč je důležitý: Působí jako prevence proti revmatickému onemocnění kloubů a nervových onemocnění. Napomáhá zmírnit premenstruační syndrom a je nepostradatelný i při prevenci srdečních onemocnění.

Nedostatek: Lidé při jeho nedostatku pociťují neurosvalovou dráždivost, která se pojí s cukáním víček, křečemi. Objevuje se také zapomnětlivost, záněty kůže a dutiny ústní.

Zdroj: játra, vepřové maso, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, kapusta, zelenina, avokádo, mrkev, ořechy

Vitamin B7 (biotin)

Proč je důležitý: Přispívá k normální činnosti nervové soustavy a k udržení dobrého stavu vlasů, pokožky a sliznic.

Nedostatek: Nízká hladina je vzácná a souvisí s nadměrným příjmem syrových vajec. Může být také důsledkem dědičné metabolické poruchy, kdy si tělo nedokáže biotin recyklovat a znovu jej použít. Hrozí vyrážky v obličeji, vypadáváním vlasů, deprese či halucinace.

Zdroje: maso, obiloviny, ovoce, zelenina a další

Vitamin B9 (kyselina listová)

Proč je důležitý: Podporuje proces krvetvorby, vývojové a neurologické procesy v organismu. Zlepšuje mentální funkce člověka a jeho emoční zdraví. Je důležitý i pro zdravé srdce a cévy.

Kyselina listová je velmi potřebná především v období těhotenství.

Nedostatek: Je nebezpečný hlavně pro těhotné ženy, protože může narušit vývoj plodu. Objevuje se také zvýšená únava, porucha růstu a krvetvorby nebo porucha trávení.

Zdroje: různé druhy listové zeleniny, játra, vnitřnosti, vejce, mléko a celozrnné bílkoviny.

Vitamin B12 (kobalamin)

Proč je důležitý: Významně se podílí při tvorbě červených krvinek, působí preventivně proti anémii a vzniku dalších krevních chorob. Je nezbytný pro fungování nervového systému, kdy zlepšuje paměť a podporuje koncentraci.

Nedostatek: Objevuje se zejména zvýšená únava a spavost. Dále se může projevit hubnutím, zhoršováním paměti a duševní výkonnosti nebo zhoršením svalové koordinace. Nedostatkem trpí hlavně vegetariáni a lidé, kteří pijí nadměrně alkohol

Zdroje: maso, vnitřnosti, ryby, vejce, mléko nebo mléčné produkty.

Vitamin C (kyselina askorbová)

Proč je důležitý: Zodpovídá za správnou funkci všech buněk v lidském organismu. Je nezbytný pro udržení obranyschopnosti těla, působí jako antioxidant. Podílí se na tvorbě hormonů, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje vstřebávání železa.

Působí preventivně proti kornatění tepen nebo proti vzniku některých nádorových, srdečních a cévních onemocnění.

Vitamin C se nachází hlavně v citrusových plodech.

Nedostatek: Projevuje se únavou či oslabením imunity. Výrazný nedostatek pak brání vstřebávání železa a způsobuje chudokrevnost. Dříve způsoboval nedostatek nemoc kurděje.

Zdroje: citrusové plody, šípek, brambory, rajčata, brokolice, jahody, květák, kiwi, brusinky, špenát, maliny, jablka

Vitamin D (cholekalciferol)

Proč je důležitý: Tento vitamin ovlivňuje růst kostí a zubů. Vzniká v kůži, odkud je vlivem UV záření transportován do jater, z nichž putuje do ledvin. Vzniklé látky tímto procesem podporují vstřebávání vápníku a fosforu.

Nedostatek : Chybějící množství se odrazuje na špatné mineralizací kostí.

Zdroje: rybí tuk, některé oleje, kvasnice, vaječný žloutek, rajčata, kakao, mléko, houby

Vitamin E (alfa tokoferol)

Proč je důležitý: Má antioxidační účinky a je zkoumán ve spojitosti s prevencí vzniku zhoubných nádorů za podpory selenu a beta karotenu. Snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a oddaluje stárnutí.

Pomáhá lépe odbourávat škodliviny v játrech, má vliv na tvorbu červených krvinek a růst i obnovu svalové tkáně.

Vitamin E odbourává škodliviny z jater.

Nedostatek: Rozpadají se jaterní buňky, červené krvinky jsou málo odolné a pohlavní orgány špatně fungují, což může vést až k neplodnosti.

Zdroje: klíčky, sójový olej lisovaný za studena, vaječné žloutky, maso, mléko

Vitamin H (biotin)

Proč je důležitý: Podílí se také na tvorbě mastných kyselin, které tvoří stěny buněk. Účinně snižuje bolest ve svalech, pomáhá proti depresím a funguje jako prevence proti plešatosti. Podporuje činnost pohlavních žláz a centrální nervové soustavy.

Nedostatek: U dětí brzdí růst dětí a jejich vývoj. Způsobuje také šedivění a šupinatění kůže, pocity únavy a sníženou odolnost proti nemocem.

Zdroje: sušené houby, vaječné žloutky, mléko, kvasnice, játra, ledviny

Vitamin K (fylochinon)

Proč je důležitý: Ve spolupráci s vápníkem má zásadní vliv na srážlivost krve a snižuje riziko vnitřního krvácení. Lékaři jej tak podávají před operací i po ní. Kromě toho podporuje růst kostí a udržuje je zdravé.

Pomáhá také spalovat tuky a omezuje růst zubního kazu.

V luštěninách se nachází vitamin K, který má zásadní vliv na srážlivost krve.

Nedostatek: Projeví se zvýšenou krvácivostí, mohou vznikat krvácivé projevy na kůži a sliznicích.

Zdroje: vepřová játra, zelí, špenát, květák, luštěniny, rajčata, mrkev, červená řepa

Foto: Shutterstock.com, wikimedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Na smyslné vlně rustikální elegance
rezidenceonline.cz

Na smyslné vlně rustikální...

Když si sympatická třicátnice vysní bydlení...
Chronograf inspirovaný betonovou džunglí New York City
iluxus.cz

Chronograf inspirovaný...

Od chvíle, kdy Hublot otevřel brány svého...
Kamenné hlavy z Allendale: Prokleté artefakty, nebo strašidelná historka?
enigmaplus.cz

Kamenné hlavy z Allendale:...

Psal se rok 1971 když poklidnou anglickou...
Novinky v Plzni: Opravená katedrála a nový minipivovar
epochanacestach.cz

Novinky v Plzni: Opravená...

Nový minipivovar Proud,...
Ve vnoučkovi žije zesnulý strýc
nasehvezdy.cz

Ve vnoučkovi žije zesnulý...

Před dvanácti lety zemřel můj milovaný...
Konec světa měl podle dvou předpovědí začít už vloni
enigmaplus.cz

Konec světa měl podle dvou...

Rok 2020 měl být zlomový podle dvou naprosto...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Vědci z Přírodovědecké fakulty se podílejí na vývoji lidské vakcíny proti zákeřné parazitární chorobě
epochalnisvet.cz

Vědci z Přírodovědecké fakulty se...

Není známá, přesto jí trpí 4 až 12 milionů...
Podivná mlha na hoře Shasta. Turista v ní prý viděl zmizet zvíře
enigmaplus.cz

Podivná mlha na hoře Shasta....

Shasta je neaktivní sopka v americké...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Průhonická botanická zahrada: Zdejší pivoňky dobývají svět
epochanacestach.cz

Průhonická botanická zahrada:...

14 odrůd pivoněk...
Oldřich Vízner – Prostě Saturnin
nasehvezdy.cz

Oldřich Vízner –...

Neúspěšný medik Bobo, který kokrhal na kohouta. Nebo...