Běh je spolu s cyklistikou oblíbenou tuzemskou aktivitou, není tedy divu, že každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně. Hlavní motivací je fyzické i mentální zdraví a nikoli hubnutí, které je ale důležité pro 30 procent běžců. Češi nejraději běhají v květnu a v září, nejméně zase v prosinci a v lednu.
Liší se také běžecké zvyky mezi pohlavími – muži běhají o něco více než ženy a zároveň také více utrácejí za běžeckou výbavu. Ženy naopak více pilují techniku a ekonomiku běhu.
Běhání je velmi dostupný sport – běžci totiž na počátku stačí jen běžecké boty a oblečení. Každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně, každý desátý pak až třikrát týdně. Překvapivé je, že největší motivací není pro Čechy hubnutí, ale udržování dobré kondice.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů a 41 procent je motivováno dobrým pocitem z výkonu. Zajímavé je, že pro 37 procent je běh odreagováním a únikem ze všedního života. V této skupině je o 6 procent více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.
Vyplývá to z nedávného výzkumu agentury DATANK, který zrealizovala pro sportovní značku PUMA.
![Rekreační běžci podceňují výbavu - to ale může vést ke zranění. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/04/run3-768x512.jpg)
Neoblíbenější trasy jsou ve městě
Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Tato skupina se totiž zajímá o zdravý životní styl a jsou také více otevření novým trendům.
I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, alespoň část trasy více než 60 procent běžců směřuje do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku. 15 procent běhá v terénu a pouze 6 procent běhá v hale.
Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale právě délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, kterým holdují tři pětiny Čechů.
Při jednom tréninku uběhne 35 procent běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než tři kilometry. 15 procent běžců uběhne během jednoho běhu 6 až 8 km, v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčné (19,3 procent).
![Muži v průměru za měsíc uběhnou více kilometrů, než ženy. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/04/run4-768x512.jpg)
Počasí vadí mužům méně
Češi běhají nejvíce v květnu, aby se před létem dostaly do formy. To platí až pro 80 procent běžců. Prim ale mají ženy, těch běhá v tomto období dokonce o 5 procent více než mužů. Ti naopak lépe zvládají chladnější počasí i zimní nepohodu.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 procent, zatímco žen jen necelých 29 procent. Běžkyně se v tomto období přesouvají na běžecký pás do fitness center.
V teplejší části roku naopak o něco více průměrně běhají ženy (72 procent) než muži (70,6 procent). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá kvůli vysokým teplotám, běhá o 2,6 procenta mužů více.
![Ženy preferují kratší trénink. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/04/woman-1822459-1280-768x496.jpg)
Češi chtějí výkon, Češky techniku
Z průzkumu také vyplynulo, že muži běhají o něco více (54 procent) než ženy (46 procent). Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot.
Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5 případně 10 km a raději pilují techniku a ekonomiku běhu (více než 54 procent). Boty ženy vybírají převážně dle značky a designu.
Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí však v průměru více Češi než Češky. Aktivní běžci, zejména ti, co běhají třikrát týdně a více investují, na rozdíl od žen, i 5000 Kč.
Více než 80 procent žen za boty utrácí v rozmezí mezi 1500 Kč až 2000 Kč a polovina z respondentů by za boty nedala více než 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu běžeckých bot promyšleně:
nové boty si kupuje jednou ročně či méně často 46 procent, naopak 8 procent zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně.
Alarmující je, že 80 procent hobby či rekreačních běžců, nevlastní žádné speciální běžecké boty. Právě ty a správná technika běhu můžou předcházet zraněním.
Více než polovina běžců techniku ale vůbec neřeší a 4 procenta běžců se podle průzkumu domnívá, že ji mají již správnou. Právě pro tyto běžce značka PUMA vyvinula univerzální běžecké boty ForeverRun NITRO.
![](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/04/run2-768x432.jpg)