Skip to content

Jaguar I-Pace: 7 faktů o elektromobilu, který vyzývá na souboj Teslu

Tento článek je reklamním sdělením

Už se stalo skoro automobilovým folklórem prezentovat nově uvedený elektrický vůz jako zabijáka Tesly. Zatímco u mnohých modelů tato nálepka moc nesedí, první elektrický Jaguár by mohl některé řidiče, kteří dříve pokukovali po elektrickém SUV Modelu X od Tesly, přece jenom zviklat. S čím přichází první vážný konkurent pro impérium ElonaMuska?

Britská automobilka oficiálně představila svůj první elektromobil na letošním autosalonu v Ženevě a novináře nechala pořádně se projet letos v létě. Ti většinou nešetřili pozitivním  hodnocením.

1) Elektromobil do nepohody

BMW i3 nebo Renault Zoe zažily podle prodejních čísel dokonce větší úspěchy než Tesla Motors, ale tato auta patří do segmentu městských vozítek. Až Jaguar I-Pace s dojezdem až 470 km podle metodiky WLTP udrží krok s Teslou na delší vzdálenosti. Vlastnostmi se elektrický Jaguár nejvíce podobá Modelu X 75 D, jež podle starší metodiky NEDC nabízí dojezd 417 km. I-Pace podle NEDC ujede 542 km. Díky nízkému těžišti sedí Jaguár pevně na jakémkoli povrchu. Zvládá jízdu na nezpevněných cestách i v horším terénu a je připraven brodit se vodou až do hloubky půl metru.

2) Auto si postupně zvyká na řidiče

Jaké technologické vychytávky se objevily u Jaguaru I-Pace? Řídicí software využívá technologii Smart Settings, která se učí opakovaným volbám svých majitelů. Automaticky pak podle vypozorovaných preferencí upraví teplotu v kabině, pozici sedadla nebo nabídne oblíbenou rádiovou stanici. Auto si tímto způsobem dokáže zapamatovat 10 profilů různých řidičů. Elektrický Jaguár také podporuje hlasové ovládání skrze virtuální asistentku Alexu od Amazonu.

3) Jízda s jedním pedálem

Uvnitř vozu narazíte sice na plynový i brzdový pedál, ale brzdu využijete jen minimálně. Auto totiž stejně jako nový Nissan Leaf umožňuje jízdu pomocí jednoho pedálu (funkce single pedaldriving). Při uvolňování nohy z plynového pedálu začne I-Pace pozvolna zpomalovat. Pokud se znovu nepřidá akcelerace, auto se úplně zastaví. Samostatný brzdový pedál bude potřeba spíš jen v nouzových situacích.

Uvnitř vozu narazíte sice na plynový i brzdový pedál, ale brzdu využijete jen minimálně.

4) Pro opravdu rychlé nabíjení zatím chybí stanice

Kdo se zastaví s Teslou Model X 75D u Superchargeru s výkonem 120 kW, načerpá energii do 80 % kapacity baterie za 45 minut. Jaguar I-Pace ukrývá silnější akumulátor (90 kWh). Výkonná DC nabíječka (100 kW) zvládne za 15 minut prodloužit dojezd Jaguáru o 100 km, na 80 % nabití se dostane za 40 minut. Jenže zatímco majitelé Tesly mohou pro dobíjení využít rozsáhlou síť Superchargerů, řidiči elektrických Jaguárů častěji narazí spíš na nabíječky s výkonem 50 kW, protože dostupných rychlonabíječek s výkonem 100 kW je jako šafránu.

5) Prostorný exteriér díky chytře umístěné baterii

Na konstrukci Jaguaru I-Pace jde poznat, že elektromobil nevznikl přepracováním již existujícího vozu se spalovacím motorem, ale byl navržen od začátku jako auto na elektrický pohon. Baterie je integrována do podlahy a dva elektromotory se souhrnným výkonem 400 koní odhalíme na obou nápravách. Šikovné rozmístění ponechává dostatek prostoru pro zadní kufr, konkrétně objem 656 litrů. Pokud sklopíte zadní sedadla, objem více než zdvojnásobíte (1 453 litrů).

6) Prémiový elektromobil za přijatelnou cenu

Cenovka Jaguaru I-Pace se pro české motoristy přehoupla lehce přes 2 miliony Kč. Za elektroauto se základní výbavou (verze S) zaplatíte 2 039 092 korun, za rozšířené verze I-Pace SE a HSE si připlatíte pokaždé zhruba 200 tisíc navíc. Cena limitovaného designového modelu FirstEdition s 20 palcovými koly se vyšplhá až na 2 668 413 Kč. Tesla Model X v základní výbavě se dá pořídit kolem 2,3 milionu korun.

Cenovka Jaguaru I-Pace se pro české motoristy přehoupla lehce přes 2 miliony Kč.

7) Aplikace pro nerozhodné

Automobilka Jaguar Land Rover doplnila uvedení své prvního elektromobilu zajímavou aplikací pro iPhony a zanedlouho i pro mobily s Androidem. Bezplatná aplikace Go I-Pace shromažďuje data o jízdě uživatele normálním autem. Na jejich základě spočítá, kolik by daného řidiče stály provozní náklady s Jaguarem I-Pace, kolikrát za týden by musel auto nabíjet i kolikrát během cesty by kvůli doplnění elektřiny musel zastavovat. Nyní se dá aplikace stáhnout pouze na území Velké Británie, ale brzy se snad rozšíří i do dalších zemí.

 

Foto: Jaguar
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
Sdílej!
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …