Nepříznivé klimatické podmínky, které v uplynulých týdnech potrápily Českou republiku, měly negativní vliv na kvalitu pozemních komunikací.
![Výtluky na silnicích trápí nejen občany, ale i starosty obcí a měst. Navíc jsou velmi nebezpečné! Zvyšují nehodovost a opotřebení vašich aut. Foto: Tisková agentura - Crest Communications, a.s.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/02/futt-2.jpg)
Rychle se zhoršující stav vozovky, který se projevil vznikem vysokého počtu nových výtluků, řidiči zaznamenali mj. na frekventovaném silničním tahu I/35 z Čech na Moravu.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
K řešení této kritické situace si ŘSD Správa Pardubice přizvala také společnost FMH, jež realizuje opravy poruch asfaltových vozovek mikrovlnnou technologií FUTTEC®.
Tato technologie je jediná, která dokáže při teplotách pod – 10 °C zajistit kvalitní bezespáré – a tím i trvanlivé – opravy výtluků a trhlin na silnicích a dálnicích.
„Zacelování výtluků na silnici I/35 u obce Gajer mikrovlnnou technologií FUTTEC probíhalo i za extrémně nízkých teplot kolem – 15 °C: byli jsme v tu dobu jediní, kdo se do něčeho takového vůbec odvážil pustit a pomohl tak ŘSD kritický stav řešit.
Navzdory nepřízni počasí jsme dodrželi všechny technologické postupy oprav: nevznikly při nich žádné spáry, které by vedly k opětovnému vytvoření poruchy.
Náš stroj FT3, jehož prostřednictvím jsme silnici opravovali, navíc není díky mikrovlnnému zářiči nijak závislý ani na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, ani na studené obalované asfaltové směsi.
Kvůli tuhým mrazům se sice zvýšila doba ohřevu poškozené vrstvy vozovky na přibližně 50 minut a naše opravy tak trvaly mnohem déle, přesto jsme ale nemuseli slevit nic z jejich výsledné kvality,“ vysvětluje Hynek Schmidt, Business Development Manager společnosti FUTTEC.
![Jde o trvalou opravu. Oprava 1 výmolu trvá pouze 1 hodinu! Opravy lze provádět i v zimním období, teplota se dokonce může pohybovat pod bodem mrazu. Foto: Tisková agentura - Crest Communications, a.s.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/02/futt-3-768x576.jpg)
Princip mikrovlnné technologie FUTTEC
Možnost provádět preventivní opravy asfaltových komunikací po celý rok je dána již samotným principem technologie FUTTEC: využívá totiž mikrovlnného záření s frekvencí 2450 MHz.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
To dokáže šetrně ohřát směs asfaltového pojiva a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na teplotu 145 °C. Při ní asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a příslušné poruchy změkne, ale nedegraduje.
Následně se do výtluku přidá přesně nadávkovaná, teplá asfaltová směs. Ta se rovněž ohřeje pomocí mikrovln na 145 °C a poté se zhutní.
Při tomto procesu se nová směs přirozeně prolne s ohřátou vrstvou vozovky a uzavře poruchu bez vzniku spáry, do které by mohla vnikat voda a dále ji narušovat.
![Vhodné pro různé druhy asfaltových vozovek – silnice, dálnice, místní komunikace, příkré příjezdy k domům, ulice, místní komunikace, cyklostezky, letiště, závodní dráhy, manipulační plochy skladových prostorů. Foto: www.futtec.cz](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/02/futt-4-768x576.jpg)
Na opravu je navíc použita asfaltová směs stejného druhu jako u poškozené asfaltové vrstvy, a proto si opravované místo zachovává vlastnosti původní vozovky – zejména v protismykových parametrech a únosnosti.
Definování hrany výtluku probíhá pomocí kapalného penetračního činidla podle vlastního patentu FUTTEC, které umí rychleji absorbovat mikrovlnnou energii, což přispívá k rychlejšímu ohřevu vozovky.
Samotná oprava výtluku nebo trhliny do velikosti cca 60 x 80 cm navíc není vázaná na dlouhodobou uzavírku či objížďku, protože v běžných podmínkách zabere dvoučlenné posádce s jedním vozidlem a strojem FT3 maximálně hodinu času.