Od 1. července 2019 musí být elektromobily podle nového nařízení EU vybaveny zdrojem výstražného zvuku.
Nová legislativa stanovuje, že v nově homologovaných vozidlech s hybridním či elektrickým pohonem, včetně automobilů s palivovými články, ale také nákladních vozidel a autobusů s tímto druhem pohonu, musí být součástí výbavy výstražný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) pro ochranu ostatních účastníků silničního provozu.
V EU musí elektricky poháněná vozidla vydávat výstražný zvuk do rychlosti jízdy 20 km/h. Nařízení definuje velmi podrobné rámcové podmínky, jak smí zvuk, vydávaný zařízením AVAS, znít, a jak ne.
Stanovuje například minimální a maximální hlasitost, ale také určité hodnoty frekvencí zvuku a jejich podíly.
![Zvuk elektromotorů je nepatrný, podle vyhlášky však vozidla nesmí být pro bezpečnost chodců příliš tichá.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/07/ele3-768x574.jpg)
Mercedes jde vstříc bezpečnosti
Odborníci na akustiku v akustické zkušebně technického centra MTC (MercedesBenz Technologie Center) v Sindelfingenu pracují na úkolu vytvořit hlas pro elektrifikované Mercedesy.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Ve zkušebnách pro měření vnějšího hluku je pomocí speciálních mikrofonů vyvíjen pro každý elektricky poháněný model individuální zvukový projev.
Technici neustále uskutečňují simulace, měření, vyhodnocování a optimalizaci až do nejmenšího detailu, dokud není výsledek dokonalý.
![Aby bylo možné naplno využívat elektromobily, musí být nejdříve efektivně vyřešena možnost dobíjení.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2019/07/ele2-768x536.jpg)
V USA jinak než v Evropě
Na následující zkušební jízdy berou s sebou mimořádně citlivý nástroj v podobě umělé hlavy. Ten zaznamenává nejnepatrnější zvuky a svými schopnostmi se přitom pozoruhodně blíží lidskému sluchu.
Zvuk systému Mercedes-Benz AVAS se pro EU, Japonsko a Čínu liší jen nepatrně. Pro USA platí jiné požadavky, například na hlasitost. Vozidlo kromě toho musí již v klidu při aktivovaném pohonu vytvářet zvuk, jehož hlasitost se až do 30 km/h zvyšuje. Možnost deaktivace systému AVAS zákazníkem je v téměř všech zemích zakázána.