Sjedou po tyči, rychle si obují boty, natáhnou uniformu, do ruky popadnou helmu a už vyjíždějí do ulic. Rutina, kterou mají hasiči dokonale nacvičenou, jim zabere jen mžik. Horší je pro ně proplést se ulicemi města plného aut a světelných křižovat. To pak minuty ubíhají a záchrana lidských životů se oddaluje.
„Cesta k zásahu nám trvá přibližně sedm minut, jakékoliv zdržení může mít fatální následky,“ prozrazuje vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman.
Jen v Brně se v roce 2019 odehraje 3732 událostí, které vyžadují výjezd hasičů. Ti brněnští se tak do uniforem převlékají v průměru 10krát za den.
A právě ve stejné době se rozjede testování systému, který má nejen hasičům, ale i dalším složkách integrovaného záchranného sboru výrazně ulevit.
Unikát v Česku
Projekt C-Roads Czech Republic je součástí mezinárodní iniciativy Platforma C-Roads, která se snaží zlepšit dopravní komunikaci napříč Evropou. Auta by měla v rámci tohoto systému vzájemně komunikovat a informovat se o dopravních komplikacích.
V původním záměru mají „spolu mluvit“ hlavně na dálnicích, ale Češi se rozhodnou celý projekt posunout o level výše. Technologii C-Roads aplikují i do měst a zapojí do projektu nejen auta, ale i integrovaný záchranný sbor, veřejnou dopravu nebo železnici.
Pilotem je v tomto ohledu město Brno, které dnes následují čtyři desítky dalších evropských měst. V Brně Ministerstvo dopravy ČR, které má projekt C-Roads pod palcem, přivedlo ke spolupráci Ředitelství silnic a dálnic a Brněnské komunikace.
„V Brně tak vznikla infrastruktura, kterou je také možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích pro datově propojené a kooperativní řízení,“ upřesňuje Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a vědy, výzkumu a inovací na Ministerstvu dopravy ČR.
Jak přepnout na zelenou?
Testování bylo zahájeno v polovině roku 2019, kterému předcházela úspěšná implementace technologie C-ITS. A jak to funguje?
Běžný řidič je například díky tomuto systému informován, že se blíží vozidlo integrovaného záchranného sboru a je nutné udělat uličku pro jeho průjezd. Aplikace, kterou má ve svém chytrém telefonu, mu dokonce poradí, jak ji nejrychleji udělat.
Hasičům se zase díky tomuto systému na křižovatce automaticky přepnou světla. I když mohou dle zákona se zapnutým majákem projet křižovatku i na červenou, sami přiznávají, že to neradi dělají, protože řada řidičů je z toho zmatena a na silnicích vzniká chaos.
S novým systémem proto stačí, aby měli zapnutou výstražnou signalizaci a na semaforu, který je vybaven technologií C-ITS, jim automaticky padne zelená.
MHD má přednost
„Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, tak s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popíše hasič Bronislav Kocman a dodává, že díky tomu se podstatně zrychluje jejich dojezd.
Z více než 150 světelných křižovatek v Brně jich je tímto speciálním zařízením zatím vybaveno 31. Jejich počet ale bude narůstat. Podobně jsou semafory připraveny i na příjezd vozidel městské hromadné dopravy.
Jakmile se některé z nich přiblíží (musí být opět vybaveno příslušnou technologií), systém se bude snažit o jeho co nejrychlejší průjezd. Tato technologie na preferenci vozů MHD je už na 90 brněnských semaforech.
V současné době se vyhodnocují výsledky z testování a do ostrého provozu by se měl systém C-Roads dostat vzápětí.
„Systém je v Brně implementován a plně funkční,“ upřesňuje Roman Nekula, správní ředitel společnosti Brněnské komunikace, který dále dodává, že technologií pro komunikaci je zatím vybaveno 720 vozidel MHD a 15 vozidel integrovaného záchranného sboru. Jejich počet ale bude narůstat.