Od lékárny v Atlantě po celosvětový fenomén – Coca-Cola se stala symbolem moderní doby. Jak se z regionálního nápoje stal globální hit a co ukrývá jeho přísně střežený recept? Objevte příběh marketingu a inovací.
Autor se světového věhlasu nedožil
Přesně v době, kdy se sirup tajného složení začíná ředit bublinkovou sodou místo pramenité vody, prodává lékárník Pemberton podíly svého podniku. Chvíli nato umírá a ke slovu se dostává schopný obchodník Asa Griggs Candler (1851–1929).
Recept získal za necelých 2400 dolarů a v roce 1892 zakládá The Coca-Cola Company. O rok později registruje ochrannou známku. Rok 1895 přináší otevření první výrobny mimo Atlantu – v Dallasu. A ještě ten samý rok už nápoj pijí celé Spojené státy.
Než se překulí století, znají „kolu“ i na Kubě a v roce 1901 ji dostává k dispozici Evropa. Rok 1903 je zlomový – Candler odstraňuje kokainovou složku z listů koky před jejich smícháním s nápojem.
Získaný kokain prodává farmaceutickým společnostem, což dost vynáší. Zákaz drog roku 1922 tedy značku nijak neohrožuje.

V roce 1915 přichází na svět také ikonická skleněná láhev, jejíž vzhled a tvar se dodnes změnily jen minimálně.
Robert Winship Woodruff (1889–1985) dává nápoj celému světu. Společnost řídí od roku 1923 a přichází s revolučními marketingovými tahy, například kartonem se šesti lahvemi, díky kterému lze nápoj „snadněji odnést domů“.
Nebo v roce 1933 s automatem, který černý nápoj sám míchá – zalévá sirup perlivou vodou. Přichází druhá světová válka a Woodruff prohlašuje:
„Postaráme se o to, aby si každý americký voják mohl za pět centů koupit láhev Coca-Coly, bez ohledu na to, kde slouží nebo kolik nás to bude stát“. Díky spolupráci s armádou vzniká 64 výroben na plnění nápoje do láhví.
Slouží k zásobování amerických vojáků na frontách v Evropě, Africe i Tichomoří. Nápoj se šíří stejně rychle jako Spojenci. A když v nacistickém Německu chybějí suroviny na výrobu? Na scénu přichází novinka – Fanta.
Mír Coca-Cole prospěje
Nastává poválečný boom a „kola“ se stává světovou. Rok 1961 přináší limonádu Sprite a v polovině 80. let svět dostává ochucenou variantu Cherry Coke. Následuje vanilková příchuť a hit Coca-Cola light.
Tedy nápoj pro část světa „bez cukru“ a pro jinou „bez kalorií“. Dnes firma zásobuje svět čtyřmi stovkami nápojů, od Nestea přes Cappy po kávu Illy či vodu Bonaqua. Coca-Cola se prodává ve více než 200 zemích světa a je třetí nejcennější značkou světa. V roce 2022 měla obrat 43 miliard dolarů a 82 500 zaměstnanců.
Je tohle tajný recept na původní Coca-Colu?
Ačkoli seznam ingrediencí na výrobu lahodného nápoje přísně střeží výrobce v trezoru, který se nachází v Atlantě ve státě Georgia, začátkem roku 2011 proběhly médii informace o tom, že recept byl vyzrazen.
Americký server Thisamericanlife.org tvrdil, že narazil v listu Atlanta Journal-Constitution z února 1979 na starou fotografii. Na ní měla být otevřená kniha s receptem – prý šlo o kopii původního Pembertonova postupu:
extrakt z koky 6 g (od roku 1906 se nepoužívá)
kyselina citronová 84 g
kofein 28 g
cukr (v originále byla jen číslice 30. Pokud by šlo o unce jako u ostatních ingrediencí, bylo by to asi 840 g)
voda 9,36 l
limetková šťáva 0,946 l
vanilka 28 g
karamel 42 g nebo více kvůli barvě
Tajná ingredience 7X (56 g do 18,7 l sirupu):
alkohol 224 g
pomerančový olej 20 kapek
citronový olej 30 kapek
muškátový oříšek 10 kapek
koriandr 5 kapek
neroli (silice z květů hořkého pomerančovníku) 10 kapek
skořice 10 kapek

Coca-Cola se stala nejen nápojem, ale i kulturním fenoménem, který spojuje lidi napříč kontinenty. Její marketingové strategie a schopnost přizpůsobit se změnám zajistily její místo mezi nejvýznamnějšími značkami světa.
Coca-Cola překročila hranice nápoje a stala se globálním symbolem. Od válečných front po moderní supermarkety, její příběh je příběhem inovace, marketingu a tajemství. Ať už je recept pravý, nebo ne, „černá perla“ zůstává ikonou, která chutná světu.