Skip to content
reklama

Co jste netušili o dálnici D1? Přistávat na ni mohou i bombardéry

Na obloze se objevují proudové taktické bombardéry Suchoj Su-7. Vše nasvědčuje útoku. Protiletadlová obrana hrdě pálí. Vzduchem se táhne namodralý dým z kanonů. Jsme na letišti Měřín, hned vedle obce Stránecká Zhoř.

První ze Suchojů brzy dosedne – na dálnici!

Naštěstí není důvod k obavám, jde jen o cvičení za přítomnosti diplomatů a socialistických pohlavárů. Málokdo ale ví, že jedno z letišť máme právě na naší nejdelší a nejstarší z dálnic – D1. Vojenská cvičení se tu odehrávají za dob minulého režimu, a to hned třikrát, v letech 1980, 1982 a 1985.

Zmíněné Suchoje jsou k vidění při tom druhém, na oko se jim brání samohybné protiletadlové dvojkanony vz. 53/59 vyráběné v letňanské Pragovce. Používá se samozřejmě cvičná munice. Při dalších dvou cvičeních hřmí pro změnu motory nadzvukových stíhaček MiG-21MF a MiG-23BN, které se rychlostí 380 kilometrů v hodině blíží k povrchu dálnice.

141 letišť. Proč potřebujeme další?

Proč nemohou v případě nouze menší letouny přistát kdekoliv, kde je rovnější úsek? Některé teoreticky mohou. Tenhle úsek dálnice je ale specifický. V roce 1977 je v Československu 141 letišť. Zdá se to dostatečné, ale z pohledu armády a případného napadení není.

Jen 22 z nich má totiž betonový povrch a vzletovou dráhu dlouhou mezi 1400 až 3500 metry. Některé armádní letouny, jako zmíněný Suchoj, MiG, ale i třeba Aero L-29 Delfín zvládnou při nejhorším travnaté letiště.

Ostatní stroje již ne. A to ještě běda, když zaprší. A navíc – velká letiště nepřítel zná a prvotní úder lze čekat právě na ně. Roli hraje i cena. Výstavba jednoho menšího letiště by tehdy přišla přinejmenším na 50 milionů korun.

Cena toho dálničního činila 21 milionů.

MiG-21MF českého letectva by mohl na D1 směle přistát. Foto: Rob Schleiffert / CC BY-SA 2.0

Gripeny vítány

Jak se pozná, že právě tenhle úsek nedaleko Měřína je letištěm? Na první pohled nijak. Pro letiště je nutná dlouhá rovná plocha. Míst je vytipovaných řada – a na řadě z nich mělo také letiště být. Od megalomanského projektu dálniční sítě pro vzlet a přistání se nakonec upustí a zůstane nám jediné, které je na funkční dálnici – a dokonce na něj bylo myšleno i při rekonstrukci tohoto úseku D1. Komunikace si tu zachovává dvouprocentní příčný sklon a střední dělící pás je zpevněný.

Během budování letiště šlo však o složitější proces. Dálnici bylo nutné rozšířit, konkrétně střední pruh o pět metrů, krajnice byla značně posílena a přidány bezpečnostní pásy. Přistávací dráha má tloušťku 82 centimetrů.

Nesmí chybět ani plochy pro odstavení letadel a zajištění technického zázemí. Dosednout tu mohou třeba i naše Gripeny JAS-39.

blank
Památník obětem dopravních nehod v blízkosti čerpací stanice na pražském Chodově. Foto: Jan Polák / CC BY-SA 3.0

100 000 aut denně

Kdy se vlastně začíná dálnice D1, ve své době označovaná jako Národní cesta, stavět? První vlaštovka vylétne 2. května 1939, jenže vzápětí není materiál ani pracovní síla. Výstavba ve velkém startuje až roku 1967 v polích u Mirošovic na Benešovsku.

Od začátku jsou tu drobná klopýtnutí – třeba závoz špatné šířky panelů na most. O čtyři roky později se slavnostně otvírá první 23kilometrový úsek a dálnice roste dál. V 70. letech po ní za den projede 8000 aut.

Jen pro srovnání, dnes jde v nejexponovanějších chvílích až o 100 000 vozidel.

Foto v úvodu: Zajíc / CC BY-SA 4.0, Wikimedia commons
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sluneční brýle: Velmi užitečná paráda
panidomu.cz

Sluneční brýle: Velmi...

Podobné tvrzení se nedá přenést na žádný jiný módní...
Zakladatelem hnutí Adventisté sedmého dne William Miller: „Stane se to každým dnem!“
enigmaplus.cz

Zakladatelem hnutí Adventisté...

Rachot děl je ohlušující. Co chvíli vybuchuje...
Petříkov: Lyžování jako v Rakousku
epochanacestach.cz

Petříkov: Lyžování jako v...

Ke slavnému rakouskému zimnímu...
Odříkaného největší krajíc, to u mě platí
skutecnepribehy.cz

Odříkaného největší krajíc, to...

Kdysi jsem o tom malém městečku povrchně...
Regina Rázlová jako na houpačce! Kdy z ní seskočí?
nasehvezdy.cz

Regina Rázlová jako na...

Herečka Regina Rázlová (75)...
Mystický Paimpontský les: Měl zde Merlin křišťálový zámek?
epochalnisvet.cz

Mystický Paimpontský les: Měl zde...

Nedaleko zurčícího pramene se tyčí obří kamenný...
Déjà vu: Fenomén falešných vzpomínek?
21stoleti.cz

Déjà vu: Fenomén falešných...

Pocit „již viděného“ prožil alespoň jednou každý z nás....
Asijský salát s kuřetem
tisicereceptu.cz

Asijský salát s kuřetem

Může sloužit jako předkrm i hlavní jídlo....
Douglas nově v obchodním centru Metropole Zličín
iluxus.cz

Douglas nově v obchodním...

Parfumerie Douglas otevřela před koncem loňského...
Designový klenot Českého lesa
rezidenceonline.cz

Designový klenot Českého lesa

Blahodárný klid hlubokých lesů chodského...
Poltergeist: Velmi hlučný spolubydlící
enigmaplus.cz

Poltergeist: Velmi hlučný...

Bojíte se bytostí zla? Děláte dobře. I když s...
Svádí krásky velkou bitvu o seriálového fešáka?
nasehvezdy.cz

Svádí krásky velkou bitvu o...

MAREK LAMBORA (27) má...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha