Skip to content

Cesta a pád nadzvukového letounu Concord 

Představoval vrchol technologie. Létal dvakrát rychleji než běžná letadla. Proč ale tento technologicky nadčasový skvost přestal vládnout nebesům?

Zajímavost:

Concordu se podařil nejrychlejší let okolo světa, trval 31 hodin, 27 minut a 49 sekund Letenka mohla dosáhnout ceny až 500 000 Kč Letadlo předbíhalo čas. Teoreticky v New Yorku přistálo dříve, než v Londýně nebo Paříži odstartovalo Poháněly ho motory Rolls-Royce

Letadlo inspirované stíhačkou

Myšlenka vyrobit nadzvukový letoun vznikla v 60. letech, tedy v době, kdy byl zájem o letecké cestování na svém vrcholu. Při její realizaci se pak konstruktéři inspirovali tehdejšími stíhačkami. Protože na nápadu pracovali britští i francouzští technici, následného provozu letounu se ujaly letecké společnosti z obou zemí, tedy British Airways a Air France.

Od roku 1977 se létalo z Paříže a Londýna do New Yorku. Ostatní země na svých letištích přistání Concordu nepovolovaly, a to hlavně kvůli hluku, který byl slyšet až do vzdálenosti 8 kilometrů.

Jedinečná konstrukce

Letadlo se stalo unikátní především díky své konstrukci (skutečně mu umožnila překonat rychlost zvuku). Po startu se přes čelní skla vysunulo aerodynamické hledí a nos se sklonil o 12 stupňů, aby piloti měli lepší výhled na dráhu.

Trojúhelníkový tvar křídel umožňoval optimální proniknutí zvukem a dvojité zakřivení hran podporovalo vztlak. Concord byl navíc vybaven funkcí automatického přistání, které mohl provádět i za téměř nulové viditelnosti.

Jedinečná konstrukce dovolovala překonat rychlost zvuku.

Rychlost Mach 2

A jak konkrétně probíhal let? Po startu stroj podzvukovou rychlostí vystoupal do výšky 8400 metrů. Pak zapnul přídavné spalování (neboli forsáž) a díky tomu dosáhl nadzvukové rychlosti. Na rozdíl od podzvukových letadel ale musel vystoupat do větší výšky.

Při dosažení 15 000 metrů docílil rychlosti Mach 2 (2470 km/h), nicméně pokračoval dál, až k úrovni 17 700 metrů. V této rychlosti a výšce pak pokračoval až do začátku klesání při přistávání.

Osudná havárie

Concord patřil dlouhá léta k nejbezpečnějším strojům vůbec. Dne 25. července 2000 ale při startu na pařížském letišti Charlese de Gaulla došlo k tragédii. Letadlo na ranveji najelo na kovový díl (odpadl z jiného letadla) a tím se mu protrhla pneumatika.

Ke vší smůle se guma vymrštila tak, že prorazila elektrický kabel levého podvozku a spodní část křídla. Náraz způsobil takovou tlakovou vlnu, že zátka od paliva vyletěla ven.

K nehodě došlo kvůli protržené pneumatice.

Souhra ničivých náhod

Unikající palivo se zapálilo o přetržený elektrický kabel a postupně se vzňalo na celém levém křídle. Letadlo ale mezitím nabralo rychlost více než 300 km/h, takže se nedalo bezprostředně zastavit. Pilot tedy pokračoval ve vzletu.

Okamžitě jej ale alarmovaly palubní přístroje i strážní věž, takže měl jedinou možnost – pokusit se o nouzové přistání. Požár byl už ale natolik silný, že se letoun po jedné minutě zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže.

Na palubě zemřelo 109 lidí, další 4 oběti byly nalezeny v hotelu.

Konstrukční změny nepomohly

Po nehodě zastavila Air France provoz všech svých Concordů. Také britský letecký úřad stáhl povolení k letům. Ty byly opět obnoveny až po četných konstrukčních změnách. Britové vyvinuli zesílení nádrží pomocí tkaniny z kevlarových vláken, francouzský výrobce pneumatik Michelin zase vytvořil stabilnější pneumatiky, odolné vůči prasknutí.

I přes všechna tato ochranná opatření ale Concord čekal brzký konec.

Concord patřil mezi nejluxusnější letadla vůbec.

Konec nadzvukové éry?

Poslední stroj tohoto typu přistál v Londýně v roce 2003. Za ukončením provozu přitom stálo hned několik nepříznivých faktorů. Hlavní roli měla jistě tragická nehoda, ale také strach z letecké dopravy po incidentu z 11.

září 2001. V neposlední řadě ovlivnil ukončení provozu letounu jeho velký hluk a finanční náročnost na provoz. Nicméně momentálně na obnovení letů pracuje vizionář a letecký nadšenec Richard Bronson.

Nový stroj se 40 cestujícími na palubě by měl dosahovat rychlosti 2695 km/h. První komerční let by měl ale proběhnout nejdříve v roce 2023.

Technické údaje:

První let: 2. března 1969

Zařazen do provozu: 21. ledna 1976

Vyřazen z provozu: 26. listopadu 2003

Cena letadla: cca 3 500 000 000 Kč

Posádka: 9 osob

Kapacita: 152 pasažérů

Délka: 61,66 m

Rozpětí: 25,6 m

Výška: 11,5 m

Plocha křídel: 358,28 m2

Hmotnost: 78 700 kg

Maximální rychlost: 2352 km/h

Dolet: 7250 km

Foto: Shutterstock.com, Wikipedia.org
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Hledá si nového přítele, nebo už ho má? S kým bydlí?
nasehvezdy.cz

Hledá si nového přítele, nebo...

Z Anny Slováčkové (25) je...
Špagety vařené se zeleninou
tisicereceptu.cz

Špagety vařené se zeleninou

Suroviny 350 g špaget 1 střední cibule a...
Loutka doháněla lidi k šílenství
skutecnepribehy.cz

Loutka doháněla lidi k...

Zdánlivě nevysvětlitelný...
Na vlnách luxusu
rezidenceonline.cz

Na vlnách luxusu

Italská značka Benetti představila nový model jachty...
Ztráta blízkých ji nikdy nepřebolí
nasehvezdy.cz

Ztráta blízkých ji nikdy...

Zemřeli jí oba bratři...
Tři zámky na Pardubicku: Procházky nevšední historií
epochanacestach.cz

Tři zámky na Pardubicku:...

Až budete někdy na...
Mocná síla kaviáru působící noc za nocí
iluxus.cz

Mocná síla kaviáru působící...

V neprobádané říši noci vědci objevili...
Domácí mýdlo pro radost
panidomu.cz

Domácí mýdlo pro radost

Domácí mýdlo můžete zkusit pro radost sobě, že...
Je libo červíka?
epochalnisvet.cz

Je libo červíka?

Larvy potemníka moučného(Tenebrio molitor), označované...
Prokletá webová stránka, která prý rozsévá smrt na přání
enigmaplus.cz

Prokletá webová stránka, která...

Bylo nebylo, v 18. století se jednomu...
Spadlo z nebe letadlo, nebo nespadlo? Toť otázka
enigmaplus.cz

Spadlo z nebe letadlo, nebo...

Ticho na výletu do přírody najednou přeruší...
Pes člověka doprovází už 23 000 let
21stoleti.cz

Pes člověka doprovází už 23...

Člověk a pes. To spojení vzniklo už v...