Skip to content

Cesta a pád nadzvukového letounu Concord 

Představoval vrchol technologie. Létal dvakrát rychleji než běžná letadla. Proč ale tento technologicky nadčasový skvost přestal vládnout nebesům?

Zajímavost:

Concordu se podařil nejrychlejší let okolo světa, trval 31 hodin, 27 minut a 49 sekund Letenka mohla dosáhnout ceny až 500 000 Kč Letadlo předbíhalo čas. Teoreticky v New Yorku přistálo dříve, než v Londýně nebo Paříži odstartovalo Poháněly ho motory Rolls-Royce

Letadlo inspirované stíhačkou

Myšlenka vyrobit nadzvukový letoun vznikla v 60. letech, tedy v době, kdy byl zájem o letecké cestování na svém vrcholu. Při její realizaci se pak konstruktéři inspirovali tehdejšími stíhačkami. Protože na nápadu pracovali britští i francouzští technici, následného provozu letounu se ujaly letecké společnosti z obou zemí, tedy British Airways a Air France.

Od roku 1977 se létalo z Paříže a Londýna do New Yorku. Ostatní země na svých letištích přistání Concordu nepovolovaly, a to hlavně kvůli hluku, který byl slyšet až do vzdálenosti 8 kilometrů.

Jedinečná konstrukce

Letadlo se stalo unikátní především díky své konstrukci (skutečně mu umožnila překonat rychlost zvuku). Po startu se přes čelní skla vysunulo aerodynamické hledí a nos se sklonil o 12 stupňů, aby piloti měli lepší výhled na dráhu.

Trojúhelníkový tvar křídel umožňoval optimální proniknutí zvukem a dvojité zakřivení hran podporovalo vztlak. Concord byl navíc vybaven funkcí automatického přistání, které mohl provádět i za téměř nulové viditelnosti.

Jedinečná konstrukce dovolovala překonat rychlost zvuku.

Rychlost Mach 2

A jak konkrétně probíhal let? Po startu stroj podzvukovou rychlostí vystoupal do výšky 8400 metrů. Pak zapnul přídavné spalování (neboli forsáž) a díky tomu dosáhl nadzvukové rychlosti. Na rozdíl od podzvukových letadel ale musel vystoupat do větší výšky.

Při dosažení 15 000 metrů docílil rychlosti Mach 2 (2470 km/h), nicméně pokračoval dál, až k úrovni 17 700 metrů. V této rychlosti a výšce pak pokračoval až do začátku klesání při přistávání.

Osudná havárie

Concord patřil dlouhá léta k nejbezpečnějším strojům vůbec. Dne 25. července 2000 ale při startu na pařížském letišti Charlese de Gaulla došlo k tragédii. Letadlo na ranveji najelo na kovový díl (odpadl z jiného letadla) a tím se mu protrhla pneumatika.

Ke vší smůle se guma vymrštila tak, že prorazila elektrický kabel levého podvozku a spodní část křídla. Náraz způsobil takovou tlakovou vlnu, že zátka od paliva vyletěla ven.

K nehodě došlo kvůli protržené pneumatice.

Souhra ničivých náhod

Unikající palivo se zapálilo o přetržený elektrický kabel a postupně se vzňalo na celém levém křídle. Letadlo ale mezitím nabralo rychlost více než 300 km/h, takže se nedalo bezprostředně zastavit. Pilot tedy pokračoval ve vzletu.

Okamžitě jej ale alarmovaly palubní přístroje i strážní věž, takže měl jedinou možnost – pokusit se o nouzové přistání. Požár byl už ale natolik silný, že se letoun po jedné minutě zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže.

Na palubě zemřelo 109 lidí, další 4 oběti byly nalezeny v hotelu.

Konstrukční změny nepomohly

Po nehodě zastavila Air France provoz všech svých Concordů. Také britský letecký úřad stáhl povolení k letům. Ty byly opět obnoveny až po četných konstrukčních změnách. Britové vyvinuli zesílení nádrží pomocí tkaniny z kevlarových vláken, francouzský výrobce pneumatik Michelin zase vytvořil stabilnější pneumatiky, odolné vůči prasknutí.

I přes všechna tato ochranná opatření ale Concord čekal brzký konec.

Concord patřil mezi nejluxusnější letadla vůbec.

Konec nadzvukové éry?

Poslední stroj tohoto typu přistál v Londýně v roce 2003. Za ukončením provozu přitom stálo hned několik nepříznivých faktorů. Hlavní roli měla jistě tragická nehoda, ale také strach z letecké dopravy po incidentu z 11.

září 2001. V neposlední řadě ovlivnil ukončení provozu letounu jeho velký hluk a finanční náročnost na provoz. Nicméně momentálně na obnovení letů pracuje vizionář a letecký nadšenec Richard Bronson.

Nový stroj se 40 cestujícími na palubě by měl dosahovat rychlosti 2695 km/h. První komerční let by měl ale proběhnout nejdříve v roce 2023.

Technické údaje:

První let: 2. března 1969

Zařazen do provozu: 21. ledna 1976

Vyřazen z provozu: 26. listopadu 2003

Cena letadla: cca 3 500 000 000 Kč

Posádka: 9 osob

Kapacita: 152 pasažérů

Délka: 61,66 m

Rozpětí: 25,6 m

Výška: 11,5 m

Plocha křídel: 358,28 m2

Hmotnost: 78 700 kg

Maximální rychlost: 2352 km/h

Dolet: 7250 km

Foto: Shutterstock.com, Wikipedia.org
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Kočka: Tajemný přítel na hranici světů: Díl 2.
enigmaplus.cz

Kočka: Tajemný přítel na...

Za dobu, co kočka kráčí s člověkem po stejné...
Lovci bouřek riskující život: Jak vznikají strhující snímky blesků
enigmaplus.cz

Lovci bouřek riskující život:...

Venku je počasí, že by psa nevyhnal. Oblohu...
Panství sběratelů umění
rezidenceonline.cz

Panství sběratelů umění

V podmanivé, melancholické krajině hrabství Litchfield...
Kouzlo podzimní Šumavy
epochanacestach.cz

Kouzlo podzimní Šumavy

Nevíte, kam vyrazit...
Morava v Pardubickém kraji
epochanacestach.cz

Morava v Pardubickém kraji

Obci položené mezi...
VIDEO: Záhada monolitů pokračuje: Další hlásí Kalifornie
enigmaplus.cz

VIDEO: Záhada monolitů...

Je to záhada, o které už se mluví po...
Velkou lásku vystřídala drsná bitva o dceru
nasehvezdy.cz

Velkou lásku vystřídala...

Byli do sebe vášnivě zamilovaní, ale časem...
Divadlo světa: Vydělal první atlas svému autorovi na dům?
epochalnisvet.cz

Divadlo světa: Vydělal první...

„Vaše dílo se výborně prodává,“ ujistí knihkupec...
Černá estetika
iluxus.cz

Černá estetika

Kultovní manufaktura Audemars Piguet odhalila...
Jednoduchý a skvělý svařák
nasehvezdy.cz

Jednoduchý a skvělý svařák

Umíte si představit Vánoce bez oblíbeného...
Nový způsob testování je na světě
21stoleti.cz

Nový způsob testování je na...

Firma DIANA Biotechnologies dokončila s...
CROCODILE: Dopravní mozek Česka
21stoleti.cz

CROCODILE: Dopravní mozek...

18 operátorů, 136 proměnných informačních portálů,...