Skip to content
reklama

Bude vodík pohonem pro vlaky budoucnosti?

Vodík je v poslední době považován za jedno z nejzajímavějších moderních paliv současnosti. Jezdí na něj auta a jezdí na něj také vlaky, a právě pro železniční dopravu představuje skutečně významnou „zelenou“ revoluci.

Německo patří mezi země světa, jež se rozhodly významně snížit produkci skleníkových plynů. Foto: Pixabay

Není to tak dlouho, co v Německu začaly zkušebně vozit cestující vlaky poháněné vodíkem. Jedná se o soupravy Alstom Coradia iLint a na jednu nádrž jsou schopny ujet až 1 tisíc kilometrů. Vůbec poprvé byly tyto stroje nasazeny na pravidelné linky v Dolním Sasku, na 100kilometrovém úseku, a díky svým nulovým emisím se s nimi logicky počítá jako s náhradou naftových lokomotiv.

Je velice dobře známo, že má Německo jednu z nejrozvinutějších dopravních infrastruktur v Evropě, přesto je stále možné najít traťové úseky, které nejsou elektrifikované, na většině z nich zajišťují provoz právě vlaky poháněné naftou, jež ale v žádném případě nesplňují požadavky na ekologickou stránku a snížení emisí.

„Na dopravu připadá v Hesensku třetina všech emisí skleníkových plynů. I proto jsme se rozhodli pro tento projekt, který nahradí dieselové vlaky,“ řekl hesenský ministr dopravy Tarek Al-Wazir.

blank
Uhelná komise své kroky odůvodňuje snahou snížení emisí oxidu uhličitého (CO2). Ukončením získávání energií z fosilních paliv má dodržet německé klimatické závazky. Foto: Pixabay

Pomocnou ruku podala francouzská společnost

Francouzská společnost Alstom ukázala, že to skutečně jde i jinak, jednomu z německých regionálních dopravců poskytla dvě soupravy Coradia iLint, jež byly zkonstruovány v německém Salzgitteru, ale jde pouze o část objednávky, celkem se do roku 2021 počítá se šestnácti stroji.

Nové typy souprav vycházejí ze staršího modelu Coradia Lint 54 s tím rozdílem, že mají především vodíkové palivové články. Vlak vodík nespaluje, ale využívá vodíkové palivové články k výrobě elektrické energie.

Navíc si vlaky poradí také se zmíněnou energií, která se nespotřebuje k pohybu, ta se ukládá do lithium-iontového akumulátoru. Tato poměrně malá baterie slouží k udržování kontinuity napájení a umí zároveň uchovávat ušetřenou energii z regeneračního brzdění.

blank
Německo je vůbec radikální, co se energie týče, tamní uhelná komise totiž oznámila, že by nejpozději do roku 2038 ráda skoncovala s uhelnou energií. V případě dohody všech vládních stran by ale k ukončení mohlo dojít i dříve. Foto: Pixabay

Jasná výhoda vodíkových palivových článků je na rozdíl od vlaků poháněných pouze bateriemi vysoká rychlost doplňování paliva, ta je přibližně stejně dlouhá jako u vlaků, které jsou poháněny fosilními palivy.

Dobíjení baterií trvá minimálně jednou tak dlouho. Vlak zvládne pojmout až 300 cestujících, z toho je 150 míst k sezení, maximální rychlost je až 140 km/h. Oproti naftovým jednotkám vyniká také výrazně tišším chodem.

Jak to vypadá dnes?

Na konci roku 2019 to byl přesně rok, co začaly nové soupravy u našich západních sousedů jezdit. Jak to tedy vypadá po roce provozu mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven s vlaky s vodíkovým pohonem?

Provoz se podle výrobce Alstom vyplatí, spokojení jsou cestující, ale také přepravce. V budoucnu by měly Německo „brázdit“ i další vodíkové vlaky, takže se počítá s rozšířením provozu. „Zatím najel 100 tisíc kilometrů a s výkonem jsme naprosto spokojení,“ nechal se slyšet obchodní ředitel firmy Alstom pro Německo a Rakousko Jörg Nikutta.

blank
Německo již v roce 2018 skončilo s těžbou černého uhlí, a tak je logické, z hlediska perspektivy, postupné odstavení i uhlí hnědého. Foto: Pixabay

Podle vyjádření dopravce bude do konce roku 2021 nakonec jezdit na stokilometrové trase celkem 14 vodíkových vlaků, které postupně nahradí flotilu dieselových lokomotiv, původně se však uvažovalo až o 16 strojích.

Foto: Úvodní foto: Pixabay
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články