Stačí v přepočtu zhruba tři stovky a dostanete jízdu, na kterou do konce života nezapomenete. A ten výhled, když rozechvělí vystoupíte z prosklené kabiny na vrcholovou plošinu ve výšce 326 metrů, není rovněž k zahození.
Pokud jste někdy zavítali do přírodního ráje ve Wu-ling-jüanu v Národním lesoparku Čang-ťia-ťie v čínské provincii Chu-nan, je vám ten pohled na velkolepé pískovcové sloupy, připomínající plovoucí pohoří z filmu Avatar, dobře známý.
Mezi nimi působí stavba z oceli a skla na první pohled trochu nepatřičně. Právě k ní se ale stahují turistické davy.
Nej, nej, nej
Každý ho chce vidět, většina i vyzkoušet. Dole zůstávají jen ti, trpící závratěmi. V nejvyšším venkovnímu výtahu na světě by se totiž necílili zrovna nejlépe. Zvlášť, když stačí opravdu chvilka.
Minuta a půl, během které s vámi jedna ze tří paralelně jezdících dvoupodlažních kabin vyšplhá po skalní stěně do výšky 326 metrů.
Těch pár mžiků, za které se nebeský taxík jménem Paj-lung (neboli Výtah sta draků) dostane nahoru, z něj dělá rovněž světově nejrychlejší výtah pro osobní dopravu s největší nosností – každá z kabin unese 4900 kilogramů a pojmout dokáže až 50 lidí.
A aby toho nebylo málo, je také nejvyšším dvoupodlažním vyhlídkovým výtahem na světě
Prosklená paráda za 20 mega
Zápisům v Guinessově knize rekordů ovšem předchází několik let drsného vyjednávání a hlavně tvrdé práce, během které je nutné do pečlivě vybrané pískovcové skalní stěny vyhloubit tunely a šachty pro umístění tří skleněných kabin.
Stavbu za 20 milionů dolarů navíc brzdí neustálé stížnosti ochránců životního prostředí, poukazující na to, že ocelový výdobytek moderní techniky vzniká v oblasti, zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. Poukazují hlavně na zvýšený počet turistů, které bude výjimečný výtah přitahovat jako magnet, zatímco park a infrastruktura bude pod jejich nohama trpět.
Jenže neuspějí. Zastánci projektu to totiž vidí úplně obráceně. Výtah naopak chrání zdejší horské stezky před nadměrným přílivem návštěvníků, protože ti ho používají místo nich.
Pozor na otřesy!
Stavět se začne v roce 1999, první návštěvníci se výtahem svezou v roce 2002. Jejich nadšení z bleskurychlé cesty i dechberoucího výhledu ale netrvá dlouho.
Ve stejný rok je výtah na 10 měsíců uzavřen kvůli instalaci dalších bezpečnostních prvků, v oblasti náchylné na zemětřesení obzvlášť důležitých. Výsledkem toho dnes zemské otřesy monitorují detektory, umístěné přímo v kabinách výtahu.