Víte, které metro je nejbezpečnější na světě? A kde naopak přijdete o život velice snadno? Představujeme 10 unikátních skutečností, které se týkají metra v Dubaji a v New Yorku!
115. výročí
Metro v New Yorku bude příští rok slavit již 115. výročí! Pro srovnání pražské metro bude slavit teprve 45 let od zprovoznění. Stejně jako celý New York žije i New Yorská podzemní dráha 24 hodin 7 dní v týdnu.
Neuvěřitelná délka tras
Souhrnná délka všech tras je těžko uvěřitelných 1 056km. Pro srovnání pražské metro v součtu nedosahuje ani 100km. Navíc pokud zahrneme i plochu slepých a odstavných kolejí a prostorů depa, pak se dostaneme na neuvěřitelných 1 350km.
Flotila vagonů
New Yorské metro disponuje flotilou 6383 vagonů, která rozveze až 5 a půl milionu cestujících za den mezi celkem 468 stanic na 26 různých linkách. 70 z nich se nachází v Bronxu, 170 v Brooklynu, 147 na Manhattanu a 81 v Queensu.
Nicméně v komplexním objemu přepravy cestujících patří New Yorské metro až do druhé pětky těch největších na světě. Vedou Peking a Tokio.
Nejnižší a nejvyšší body
Nejníže položená stanice New Yorského metra je celých 54 metrů pod povrchem a jmenuje se 191 Street. Naopak v nejvyšším bodě nadzemní části dráhy se Vám podaří vystoupit na Smith-9th Sts Station v Brooklynu a to v 26 metrech na okolním terénem.
Příliš mnoho zesnulých
Mezi velké zajímavosti jistě patří i to, že v New Yorském metru umře největší počet cestujících za rok. V minulém roce zahynulo v New Yorském podzemí těžko uvěřitelných 59 osob.
Samozřejmě většina z nich byli rozhodnutí sebevrazi, nicméně i toto číslo zahrnuje řadu lidí, jejich srážka s vlakem byla nezamýšlená.
49 zastávek
Svůj provoz zahájilo dubajské metro po pouhých 3 letech výstavby dne 9. 9. 2009 v 9:09:09 hodin večer a jedná se o nejdelší plně automatizované metro na světě. Měří celkem 75 kilometrů a zastavuje aktuálně na 49 zastávkách.
Paradoxně jenom 7 z nich je skutečně v podzemí, ostatní jsou na povrchu či spíše nad povrchem. V současné době jsou v provozu 2 linky – červená a zelená, do budoucna jsou naplánovány celkem 4 s celkovou délkou tras až 430km. K dispozici je cestujícím celkem 79 souprav japonské výroby.
Impozantní stanice
Delší červenou linkou se svezete podél pobřeží Perského zálivu od letiště až po přístav, a to na vzdálenost 52,1km. Prohlédnout si u toho budete moci 29 impozantních stanic.
Mimochodem s nádechem 4 základních přírodních elementů (voda-modrá, země-tmavě hnědá, vzduch-zelená a oheň-červená). Například stanice BurJuman je celá v modrém provedení a pasažéři se tak budou cítit jako pod vodní hladinou.
Asi nejznámější stanice pod komplexem Burj Khalifa se zase podobá písečné duně a je tak spojena s elementem země.
Šejkův plán
Kratší a mladší zelenou linkou se pak svezete v celkové délce 22,5 km. Do budoucna má šejk v plánu vybudovat ještě 2 další linky (modrou a fialovou) a to nejpozději do roku 2030.
Luxusní sezení
Za zmínku určitě ještě stojí, že každá souprava má vpředu či vzadu umístěn jeden vůz první třídy (nese označení „gold class“), kde si můžete připlatit za trochu luxusnější sezení a vyhnete se tak velkým tlačenicím v běžném vagonu.
Lístek do „gold class“ stojí zhruba dvojnásobek normálního cestovného. Stejně tak je v každé soupravě speciální vyhrazený prostor pro ženy a děti. Do vyhrazené části je přísně zakázán vstup mužům pod hrozbou poměrně tučné pokuty.
Nejbezpečnější na světě
Dubajské metro se pyšní také přívlastkem nejbezpečnější na světě – ve všech stanicích metra je totiž instalována průhledná stěna s elektronicky zabezpečenými dveřmi, které se otevřou až ve chvíli, kdy vlak řádně zastaví ve stanici.
Skok pod přijíždějící vlak je tak v dubajském metru zcela vyloučen. Na bezpečnost v ostatních ohledech pak dohlíží celkem 4000 kamer, což znamená téměř 100 kamer na každou zastávku metra.