Rok 2010 se zapíše černým písmem do historie letectví. Přinášíme vám žebříček 10 tragických událostí.
1.Tragédie v nepřístupných horách
Je 28. července 2010. Řízení letového provozu právě ztratilo kontakt s Airbusem A321-231 provozovaném druhou největší pákistánskou leteckou společností Airblue. Na palubě stroje je 146 cestujících a šest členů posádky.
Počasí letu nepřeje, kapitán navíc ignoruje mnoho varovných signálů. Stroj se zřítí nedaleko Islámábádu, v horách Margalla. Záchrannou akci komplikuje prudký déšť a vítr i fakt, že do místa nevede žádná příjezdová cesta. Nehodu nikdo nepřežije.
2. Dítě štěstěny
Let číslo 771 společnosti Afriqiyah Airways havaruje 12. května 2010 při přistání na mezinárodním letišti v libyjském Tripolisu. Pilot je unavený a začne klesat příliš brzy. Na palubě se nachází 93 cestujících a 11členná posádka.
V Airbusu A330-200 přežije jediný člověk. Malý holandský chlapec jménem Ruben van Assouw.
3. Netrefí se na dráhu
Let 812 mířící z Dubaje do přístavního město indického státu Karnataka, Mangalore, jde 22. května 2010 na přistání. Boeing 737-800 ale chybou pilota překoná přistávací dráhu a pokračuje dál – kde spadne z útesu a okamžitě začne hořet!
Trosky letadla leží na svahu. Ze 160 pasažérů a šestičlenné posádky přežije jen osm lidí!
4. Mnoho otázek, málo odpovědí
Pilot, který se nedokázal řídit navigací a vyhnout se bouři, selhání jednoho z motorů, anebo tajná akce izraelské zpravodajské služby Mossad, která měla zlikvidovat příslušníky hnutí Hizballáh, kteří prý byli na palubě letu 409 společnosti Ethiopian Airlines?
Proč se 25. ledna 2010 Boeing 737 krátce po startu z mezinárodního letiště Rafíka Harírího v Libanonu zřítil do Středozemního moře, je dodnes záhadou. Svědci vypověděli, že letadlo při pádu hořelo. Jisté je jen jedno: Všech 90 lidí v letadle zemře.
5. Mazák v kokpitu? Ani náhodou!
Stroj Embraer E-190 jde na přistání na letišti Yichun Lindu v severovýchodní čínské provincii Heilongjiang. Je 24. srpna 2010 a posádka i cestující zažijí nejhorší den svého života. Kapitán vypne autopilota. Přistání v mlze však nezvládne.
Trup letadla se rozlomí asi 700 metrů od ranveje. Vypukne požár. Kdo může, utíká dírami v trupu letadla. Z 96 lidí na palubě se zachrání 54, všichni ale budou zraněni. Vyšetřování navíc ukáže, že kapitán zřejmě padělal údaje o svých leteckých zkušenostech.
6. Proklatá námraza
4. listopadu 2010 vyrážejí do hustého kubánského porostu buldozery. Pátrají po letounu ATR-72-212, kterým cestovali lidé z Port-au-Prince na Haiti do kubánské Havany. Stroj se zřítí v centrální kubánské provincii Sancti Spiritus.
Z 61 cestujících a sedmi členů posádky nepřežije ani jeden člověk. Za katastrofou stojí silná námraza a následný špatný postup posádky.
8. Pět mrtvých v Texasu
4. července 2010 se u městečka Alpine v Texasu zřítí Cessna 421B. Všech pět lidí ve stroji zahyne. Proč? Na vině je zřejmě únava pilota, který zavadí o strom.
9. Québecká ohnivá koule
Hluboko pod nimi se stáčí řeka Svatého Vavřince. Kanadský Québec je již na dohled. Letoun Beechcraft King Air A100 se pomalu chystá na přistání. 23. června 2010 bude pilotův smolný den. Na letiště se zřítí a letadlo se vzápětí promění v ohnivou kouli! Žádný ze sedmi lidí na palubě nemá šanci na přežití.
10. Výlet s pachutí krve
Malá Cessna 206 proletí 25. února 2010 nad malebným peruánským údolím. Pilot ale ve stále se horšícím počasí nezvládne řízení. Stroj provozovaný společností Nazca Airlines se zřítí v oblasti hor. Ze sedmi lidí na palubě nepřežije ani jeden.