Když elektrickému vozu pomalu dochází šťáva, řidiči nestačí jen zaparkovat u nejbližší dobíjecí stanice. Musí už mít vyřešený malý dobíjecí rébus. Jak rychle se baterie dobije v daném typu stanice? Obejdu se bez palubní nabíječky?
Mám v autě správný konektor pro rychlé nabíjení? Pokusíme se situaci trochu objasnit.
Elektrickými rozvody k nám do zásuvek putuje střídavý elektrický proud (AC), ale baterie vozítek na elektřinu žízní po stejnoměrnému proudu (DC). Kromě typu napětí (AC/DC) se dobíjecí stanice liší také výkonem.
Z pomalých (do výkonu 3,7 kW) a středně rychlých (mezi 7 až 22 kW) stanic vymáčknete pouze střídavý proud.
Aby tuto energii dokázal elektromobil strávit, musí projít přes zabudovanou palubní nabíječku vozu, která dále posílá do baterie již převedený DC.
Pomalou dobíjecí stanici má doma každý
Nejjednodušší a zároveň nejpomalejší způsob dobití představuje zapojení do běžné jednofázové domácí zásuvky. Kvůli výkonovému stropu dobijete maximálně 3,7 kWh za hodinu. Elektroauta s kapacitou baterie přes 20 kW tedy potřebují k nabití 6 až 8 hodin.
Prémiové značky typu Tesla vozí mnohem silnější baterii, proto jejich nabití na 100 % z domácí zásuvky zabere klidně i více než 20 hodin.
Středně rychlé stanice využívají třífázové zásuvky, takže doba nabíjení se zkracuje průměrně na 3 až 4 hodiny. Jenže kámen úrazu leží v palubních nabíječkách.
V levnějších elektromobilech často narazíte na jednofázovou palubní nabíječku, takže i kdyby jste se rozkrájeli, za hodinu baterie nasaje pouze ty 3,7 kW. Na rychlé AC dobíjecí stanice s výkonem kolem 50 kW pak už můžete rovnou zapomenout.
Rychlé nabíjení zdarma zůstává spíš výjimkou
Trable s palubní nabíječkou se vám vyhnou, když zaparkujete u rychlé dobíjecí stanice se stejnosměrným proudem.
Techtle mechtle mezi AC a DC probíhají přímo uvnitř stanice, takže proud lze přes dobíjecí konektor vozu poslat přímo do baterie.
Jenže existuje více druhů konektorů (CHAdeMO, Combo 2 neboli CSS, Supercharger) a každá stanice nepřijímá všechny typy.
Jak dlouho zabere zastávka na doplnění paliva? Baterii na 80 % kapacity nabijete za 30 až 50 minut.Postavit stanici pro rychlé nabíjení vyžaduje značnou investici, proto jich u nás stojí zatím jen pár desítek.
Často se vrátíte od nabíječky s prázdnou, pokud jste si předem nesehnali aktivovaný čip nebo kartu k nabíjení daného provozovatele. Například u společnosti ČEZ stojí aktivace čipu 450 Kč za měsíc.
Tesla Motors slibuje svým zákazníkům při dodržení určitých podmínek elektřinu ze sítě rychlonabíječek Supercharger zdarma.
V České republice stojí zatím pouze jedna u Humpolce na sjezdu z 90. kilometru dálnice D1. Ve výrobě elektromobilů se Tesle snaží šlapat na paty houf vyzyvatelů (elektromobil Air od Lucid Motors, elektroautoFiskerEMotion aj.), ale na bezplatnou energii při rychlém nabíjení zatím neláká žádný z nich.