Výzkumy ukazují, že důležitější než si koupit štěstí jako nějakou věc, je něco zažít. Dokonce i nepříjemné prázdninové zážitky jsou později hodnoceny lépe než nákup materiální věci.
Co vám přinese lepší, déletrvající štěstí: Nákup nějaké drahé položky, po které toužíte – řekněme větší a chytřejší televizi, dokonale zdravé postele, nejnovější smartphone, SUV – nebo rezervace vysněné dovolené?
Zdá se být racionální úvahou, že materiální položku se seznamu přání si můžete užívat každý den a nebudete muset na ni třeba sezónu čekat. Na dovolenou čeká člověk měsíce a jakmile skončí, zůstanou jen vzpomínky, fotografie, možná i suvenýr.
Tento předpoklad se zdá být sice racionální, ale podle expertů z oboru psychologie, neplatí.
Nepřítel štěstí
„Jedním z nepřátel štěstí je adaptace,“ říká profesor psychologie na Cornellské univerzitě -Thomas Gilovich. „Když kupujeme věci, aby nám udělaly radost, uspějeme, ale jen na chvíli.
Nové věci jsou pro nás nejvíc vzrušující jako nové, ale rychle se jim přizpůsobíme.“ Prostě si zvykneme.
Tedy dalo by se říct, že za peníze si štěstí koupit lze, ale jen do určitého bodu. Studie ukazují, že po naplnění našich základních potřeb, více peněz nás už o hodně šťastnější, neudělá. Svou roli v našem štěstí hraje to, jakým způsobem finanční příjem.
Jsme součet zážitků, nikoliv věcí
Profesor Gilovich studoval vztah mezi penězi a štěstím více než 20 let a dospěl k závěru, že utrácet peníze za zážitky – cestování, outdoorové aktivity, koncerty, filmy – nám přináší více radosti než nákup materiálních věcí.
Přestože nám třeba nový vůz udělá velkou radost, platí to jen v krátkodobém horizontu, pel vzrušující novinky se rychle vytrácí.
Uvádí, že jedním z důvodů pro klesající spokojenost z hmotných statků je, že naše zkušenosti tvoří větší část naší identity než naše majetky. „Jsme součet našich zážitků,“ tvrdí renomovaný psycholog.
Sdílený zážitek je víc než sdílená spotřeba
Zkušenosti a zážitky nás dělají šťastnější, i proto, že nás spojují s ostatními více než sdílená spotřeba. Cítíme se být více na jedné lodi s lidmi, kteří také putují s batohem na zádech po celé Evropě, než s lidmi, kteří si náhodou koupili stejný iPhone.
O několik týdnů později budete mít pravděpodobně lepší vzpomínky na čekání v mrazivém chladu ve frontě na nový gadget, než z něho samotného.
„Náš výzkum je pro společnost důležitý, protože naznačuje, že celková pohoda může záviset na poskytování infrastruktury, produkující zážitky – jako například parky, stezky, pláže – stejně jako spotřeba materiálních věcí,“ uzavřel Gilovich.