„Podívej se na ni,“ šeptne jedna z dvorních dam druhé a nenápadně ukáže na odvážný výstřih své kolegyně, která právě prošla kolem nich. Těsně nad lemem šatů má na levém ňadru nalepené černé taftové srdíčko, které je pro přítomné kavalíry erotickou výzvou.
Na druhém ňadru se skví další a na zádech třetí… „Jak nevhodné,“ dodá opovržlivě dáma, sotva dotyčná zmizí z doslechu.
Žena míchá tmavou indigovou barvu s pár kapkami vonné esence. Ze směsi potom opatrně vytvoří nenápadnou tečku na své pravé tváři. Starověké ženy se tímto způsobem snaží přilákat k sobě svého vyvoleného muže.
Jemná vůně i zdánlivě nenápadná ozdoba má upoutat pozornost. Tuhle rafinovanou lest na opačné pohlaví si vychutnávají později zejména ženy v arabských harémech. Ovšem v době baroka a nástupu rokoka si trochu výstřední ozdobu velice oblíbí i Evropanky. Teď už ale nejsou pihy malované barvou, ale stříhané a lepené z černého taftu.
Ctižádostivá žena líčí na krále
Jako první se umělými pihami pyšní ženy na francouzském královském dvoře už koncem 17. století.
Objevují se už dvorních dam francouzského krále Ludvíka XIV. (1638–1715) a za jeho nástupce Ludvíka XV. (1710–1774) se stávají naprostou samozřejmostí.
Marie Anne de Mailly (1717–1774) se líčí před toaletním stolkem. Její tři starší sestry se již staly milenkami Ludvíka XV. I ona je ctižádostivá a chce upoutat panovníkovu pozornost. Chystá se na ples.
Když je se svojí podobou dokonale spokojená, přilepí si na pravou tvář umělou černou pihu. Ještě poslední pohled do zrcadla. „Je to dokonalé!“ ujistí se spokojeně. Zakrátko už vchází do tanečního sálu.
Nezapomene ale na krabičku s náhradními pihami, kterou svírá v ruce. Co kdyby se jí paráda v průběhu zábavy odlepila? Musí mít v zásobě novou, aby ji mohla rychle a hlavně nenápadně nahradit novou.
Výzva ke žhavému románku
Dámy na francouzském dvoře si jako pihy lepí drobné vystříhané tvary, kterým se říká mouche (muška). Tvář nebo také dekolt či odhalenou část dámských zad zdobí malinké kolečko, srdíčko nebo hvězdička.
Ovšem výjimkou nejsou ani složitější obrázky, třeba květiny. Podle toho, kam si žena pihu krásy nalepí, dává svému okolí jasný signál, co má nyní v úmyslu.
Když dobře oblečený barokní kavalír zavadí na královském plese pohledem o krásně oblečenou ženu s vysokým propracovaným účesem a nenápadnou černou tečkou poblíž oka, její výzvu si přeloží slovy: „Jsem vášnivá“. Pokud ji osloví a vyzve k tanci, může se těšit na žhavý románek.
Čtyři ozdoby jsou neslušné
Ovšem když u ní objeví tentýž symbol na čele, může očekávat spíše jenom příjemnou a nenucenou společenskou konverzaci. Dotyčná touto pihou prozrazuje, že je velmi vznešená. Pokud si ale přilepí srdíčko poblíž rtů, říká mužům: „Toužím po flirtu“.
Případný nápadník pravděpodobně zažije jiskřivě erotické dobrodružství. Nedá se vyloučit, že ho dotáhne až ke žhavé noci. Někdy ale nezůstává jenom u jedné mušky.
„Za neslušné se považovalo, pokud si dáma najednou nalepila více než tři mušky, ale ty nejvyzývavější chodily do společnosti i s deseti a více muškami na různých odhalených částech těla,“ líčí spisovatel Vlastimil Vondruška.
Z toho, že je ostatní odsuzují, si ale takové ženy stejně nic nedělají. Chtějí prostě zaujmout pány.