Nástupiště na pařížském Východním nádraží se pomalu vylidňuje. Cestující již nastoupili, výpravčí zvedá plácačku a hlasitě zahvízdá. Z komínu lokomotivy se zvedne oblak kouře. Ozve se zasyčení.
Pak se kola pomalu pohnou a s hlasitým čuf-čuf-čuf se vlak rozjede. Nejluxusnější a nejslavnější expres světa poprvé vyjíždí na svou dlouhou trasu.
Když vyjede první Orient Express, jde o jeden z prvních vlaků hotelového typu. Je složen výlučně z vozů první třídy a zakládá si na kvalitě a luxusu.
V prvních letech končí v Rumunsku a cestující dál musí trajektem, ale trvá jen pár let, než Orient Express v roce 1888 projede celou svou slavnou trasu.
Jeho cesta vede přes Mnichov, Vídeň, Budapešť a Sofii, je dlouhá přes 3 tisíce kilometrů a projet ji trvá přes tři dny. Jeho jízdy přeruší na krátko první i druhá světová válka a nakonec i železná opona.
Z Orient Expressu se stává obyčejný rychlík mezi Vídní a Paříží, jehož konec přijde v roce 2009, a zašlou slávu dnes připomínají extrémně luxusní a extrémně drahé nostalgické vlaky.

Nejslavnější z rychlíků
Orient Express je nejenom první, ale také rozhodně nejslavnější vlak. Svou největší roli hraje v románu Vražda v Orient Expressu od Agathy Christie (1890–1976).
Jako inspirace jí slouží vlastní cesta tímto vlakem včetně okamžiku, kdy vlak uvízne na místě kvůli záplavám. A jen pár let předtím vlak zasype lavina. V luxusních vagonech se prohání i James Bond ve filmu Srdečné pozdravy z Ruska.
Ale i skutečné dějiny tohoto luxusního vlaku jsou samy o sobě luxusními – v roce 1891 dojde k přepadení, z něhož si lupič odnese 8000 liber, a o několik let později je v kupé zavražděn vyslanec francouzské vlády a v padesátých letech se obětí východní agentů stává americký vojenský atašé.

Modrá je dobrá
Přibližně 1600 kilometrů dlouhou trasu v Jihoafrické republice projíždí špičkový Modrý vlak. Jako jeden z mála je stále v provozu na pevně dané trati a nabízí okouzlující zážitek.
„V našem vlaku se svezlo mnoho králů a prezidentů,“ hrdě prohlašuje vedoucí vlakové čety. „Není se co divit! Jsme pětihvězdičkový hotel na kolejích.
Jak lépe si vychutnat Afriku?“ Ve vlaku jsou řazeny dva jídelní vozy, vyhlídkový vůz i luxusní osobní kupé, z nichž každé má vlastní toaletu a někdy i vanu. A samozřejmě stevarda, který se stará o všechny nutné potřeby pasažérů.
První vlaky v Jihoafrické republice vyjíždějí už v roce 1923, aby spojily hlavní město s přístavy. V roce 1933 si poptávka žádá zavedení luxusních vagonů. O pár let později se objeví ve vozech klimatizace a teplá i studená voda.
Podle modré barvy vagonů nakonec získá vlak i své jméno a v současnosti tenhle vláček pro bohaté vyjíždí každý den na trasu, která trvá více než dva dny, zatímco cestující se sklenkou toho nejlepšího vína mohou sledovat krásy Jižní Afriky.

Afrika, země neomezených možností
Možná nejluxusnějším vlakem současnosti jsou vlaky Rovos Rail. „Chtěl jsem si udělat obytný vlak, abych mohl v klidu cestovat po zemi,“ prohlašuje majitel společnosti Rohan Vos (*1946).
„Ale přišlo mi moc výstřední mít vlak jen pro sebe.“ Vlak je navržen tak, aby odpovídal jeho požadovanému pohodlí – kupé jsou velká a pohodlná, a ani zde nechybí třeba soukromá vana. Ale i ty nejlevnější místa odpovídají těm horším v jiných vlacích.
A na rozdíl od ostatních jsou jeho vlaky stále, i v dnešních dobách, taženy jen parními stroji! Aby vůbec dokázal dát vlak dohromady, kupuje staré vagony od všech, které najde.
Postupně je renovuje a snaží se zařídit tak, aby se i ten nejnáročnější pasažér cítil pohodlně. Nechybí jídelní vozy, salonky nebo vyhlídkový vůz.
„Není to vlak pro batůžkáře, očekáváme formální oblečení,“ dodává stevard, když se na večeři začnou hosté trousit v oblecích a dámy ve večerních róbách.
Rovos Rail je rozhodně jedním z nejluxusnějších vlaků vůbec – a pokud to jde, majitel osobně vítá hosty před každou jízdou, zatímco 450 zaměstnanců na kolejích i v depu se stará o to, aby zážitek byl co nejlepší.