Nastoupíte do výtahu, stisknete tlačítko a pojedete na Měsíc. Taková je vize konstruktérů, kteří plánují největší technický projekt lidstva.
Přestože je starý více než 100 let, objevil se nyní znovu v plánech konstruktérů – vesmírný výtah. Poprvé s touto myšlenkou přišel ruský průkopník kosmonautiky, Konstantin Ciolkovskij už v roce 1895. Nadšeným propagátorem myšlenky kosmického výtahu se stal v 80. letech minulého století známý americký autor sci-fi románů sir Artur C. Clarke.
Jak to funguje?
Původní plány hovořily o výtahu, jehož konečná stanice by byla umístěna ve vzdálenosti 35 800 km nad povrchem Země, na tzv. geostacionární dráze – v místě, kde se vyrovnávají gravitační síly Země a Měsíce.
Tomuto místu se říká Langrangeův bod. Technické řešení je poměrně jednoduché. V Langrangeově bodě se umístí protizávaží, které se bude v místě nulové gravitace držet jako klíště. Mezi ním a Zemí se natáhne lano a už můžou jezdit výtahy nahoru a dolů.
Zatím ale nedokážeme vyrobit tak pevný a přitom lehký materiál, z něhož by se lano dalo zhotovit.
Místo orbitu je cílem Měsíc
Výtah na oběžnou dráhu Země je sice zatím nesplnitelným snem. Nicméně americká společnost LiftPort si vybrala, alespoň podle toho, co tvrdí, jednodušší cestu. Výtah na Měsíc. Ten by umožnil těžit z Měsíce bohaté zásoby surovin a dopravovat je na Zemi.
Jeho základna by byla na přivrácené straně naší oběžnice a konečná ve stabilním Langrangeově bodě, asi 60 000 kilometrů od povrchu Měsíce. Odtud by se náklad dopravoval na Zemi raketami. Proč má být konečná v tomto bodu?
Natáhnout lano mezi Zemí a Měsícem je vzhledem ke stále se měnící vzdálenosti mezi oběma tělesy nemožné.
Lano prý nebude problém
Při konstrukci chce společnost využít zcela nového materiálu – grafenu. Již dnes totiž existují technologie, které z grafenu dokážou udělat pomocí nanotechnologií nesmírně pevný a odolný materiál.
Tvoří jej mřížky miniaturních nanotrubiček, které jsou nejen pevné, ale i neuvěřitelně lehké. Konstruktéři z LiftPortu uvažují i o známém kevlaru, který by byl mnohem levnější a ve stavu beztíže by jeho menší pevnost nedělala problémy.