Proč vznikla konspirace, že letouny rozprašují nebezpečné látky? Stačí se podívat na oblohu a vždy tam objevíme nějakou dlouhou bílou čáru.
Letadla letící ve výšce 8 až 12 kilometrů za sebou totiž v prostředí s dostatečnou vlhkostí nebo nízkou teplotou zanechávají kondenzační stopu v podobě vodních kapek či ledových krystalků, které vznikají po promíchání chladného okolního vzduchu s horkými produkty spalování leteckého paliva.
Někteří lidé ovšem věří, že tyto kondenzační pásy jsou využívány k tomu, aby byly na lidstvo rozprašovány nebezpečné chemikálie, případně smrtící viry, bakterie a plísně, jejichž úkolem je vyhladit lidstvo.
Jde o výmysl, nebo pravdu? A kdo chce lidem údajně uškodit a proč?
Chemtrails (chemické stopy) obsahují na rozdíl od běžných kondenzačních stop tvořených vodními kapkami a ledovými krystalky ještě zdraví nebezpečné chemikálie. Jde například o baryum, oxid hliníku, sloučeniny vápníku a hořčíku či různá polymerová vlákna.
Jejich částice o velikosti deseti mikronů (pro srovnání lidský vlas má 100 mikronů) dopadají podle konspiračních teoretiků v množství megatun na nic netušící obyvatele planety Země.
Ostatně podle nich nejde o nic nového, metodu rozprašování použila už Amerika během války ve Vietnamu, kdy pomocí přípravku Agent Orange ničila tamní džungle.
Poručíme větru, dešti
Dnes se rozprašováním chemikálií uměle ovlivňuje počasí. K vyvolávání deště nebo sněhu se využívá metoda tzv. osévání mraků, kdy se do nich pomocí letadel nebo raket rozprašuje jodid stříbrný.
Poprvé tuto metodu použil v roce 1915 americký meteorolog Charles Hatfield (1875–1958), známý jako obchodník s deštěm.
V roce 1946 naopak americký chemik Vincent Schaefer (1906–1993) objevil metodu, jak pomocí suchého ledu mrak roztříštit. Spolu s držitelem Nobelovy ceny za chemii,
Irvingem Langmuirem (1881–1957) následně naplnil rozprašovací letadla jodidem stříbrným a rozprášil ho do vzduchu, aby spustil déšť nad polovinou Nového Mexika. V roce 2008 odvracela čínská vláda pomocí raket déšť během konání olympijských her.
Kdo stojí za rozprašováním chemikálií?
Za rozprašováním chemikálií do ovzduší v podobě chemtrails prý stojí organizace Nový světový řád, jenž se jejich pomocí snaží ovládat lidstvo. Slibuje si od toho snížení lidské populace a také snadnější kontrolu lidské mysli a ovládaní mas.
Chemtrails mají způsobovat sterilitu a vyvolávat nemoci, a to nejen ty fyzické, ale i psychické. Pomocí chemických látek mohou navíc mocní kontrolovat lidskou mysl.
Lidi s poruchami spánku, unavené, úzkostné, nervózní a s pocity beznaděje je mnohem snazší ovládat, stejně jako lidi s oslabenou imunitou či nemocné.
Dlouhotrvající stopa po letadle? Je to chemtrails!
A jak se vůbec chemtrails poznají? Jednoduše – na rozdíl od klasických kondenzačních stop na obloze údajně vydrží mnohem déle.
S tím ovšem nesouhlasí Daniela Řezáčová z Ústavu fyziky a atmosféry:
„O tom, zda kondenzační stopy vzniknou, jak dlouho trvají a jaký bude jejich další vývoj, rozhoduje hlavně relativní vlhkost v jejich okolí, která závisí na teplotě a množství vodní páry.“ Nikoli tedy obsah chemických látek.
Nehledě na to, že letadla musejí létat po přesně vymezených drahách, takže by se jim rozhodně nepodařilo chemikálií zasáhnout všechny obyvatele planety.
Jak se chemikálie rozprašují?
A navíc, pokud by chemické látky byly přidávány přímo do paliva, motory letadel by zřejmě brzy vypověděly službu, neboť většina z látek, které mají poškozovat lidské zdraví, má značně abrazivní účinky.
Docházelo by tak k rychlému poškozování ložisek, lopatek turbín a trysek letadel. V případě, že by byla letadla upravována na práškovací, nebylo by možné jejich úpravy provést tak, aby si jich nevšiml technický a letištní personál. A hlavně – proč by o tom mlčel?
Podivné barevné čáry za letadly
Poslední, častý argument konspirátorů, že kondenzační stopy by měly být bílé, ale mnohdy jsou zabarvené? Podle odborníků může být barevná stopa důsledkem zoxidování materiálů používaných v leteckých motorech.
Ty jsou vyráběny z hliníku, manganu, barya, ytria, titanu a podobně, což odpovídá i údajnému složení chemtrails. V rámci úspor mohou letecké společnosti nakupovat levnější součástky, které mají nižší životnost.
Aby ji prodloužily, mohou snížit teplotu ve spalovací komoře, a tím klesne účinnost motoru. Pro její zvýšení přidávají do paliva látky obsahující dusík nebo hliník. Také mohou používat levnější palivo, které v sobě často nese stopy kovu.
Případně se snaží zvyšovat účinnost motoru spalováním paliva při vyšších teplotách, což opět může vést k uvolňování kovových částeček ze součástí motorů.
Hrozba skrytá kondenzačních stopách
Ačkoliv řada seriózních vědců chiméru chemtrails vyvrátila, stále v ni věří poměrně velké množství lidí. Poslední dobou se navíc, paradoxně, ukazuje, že kondenzační stopy ve skutečnosti nejsou tak nevinné, jak by se mohlo zdát. I když neobsahují ony škodlivé chemikálie, škodí jinak.
Podle posledních průzkumů totiž přispívají ke globálnímu oteplování. Když na nebi zůstanou vlivem meteorologických podmínek delší dobu, dojde u nich k vytvoření malého mraku zvaného contrail cirrus.
Od těchto mraků se sice odráží sluneční záření, takže by se mohlo zdát, že pomáhají Zemi ochlazovat. Jenže ony zároveň blokují část tepla, vyzařovaného zemských povrchem. Tento jev převažuje, takže přispívají ke globálnímu oteplování.