Lodní průmysl je jedním z nejstarších na světě a ani dnešní globální ekonomika by bez něj zkrátka nefungovala: překvapivých 90 % zboží je totiž stále přepravováno po mořích. A i mnoho lidí dává na dlouhých cestách přednost lodi před letadlem.
7
Kontejnerové lodě jsou rozděleny do 7 hlavních velikostních kategorií. Největší jsou dlouhé 400 metrů a uvezou přes 20 000 kontejnerů.
20 000 000
Oceány jsou plné lodí s nákladem: aktuálně po oceánech cestuje nejméně 20 milionů kontejnerů. Z tohoto množství je každoročně ztraceno až 2000 kontejnerů následkem pádu do moře.
458,45
Odolný gigant
Takovou délku měla nejdelší samohybná loď v historii, supertanker TT Seawise Giant. Vyrobí ji v roce 1979 japonská společnost Sumitomo Heavy Industries. Slouží i během íránsko-irácké války (1980-1988), kdy je potopena.
Po opravě vystřídá několik majitelů a k jejímu definitivnímu sešrotování dochází roce 2010. V roce 2013 je její celková délka překonána plovoucím zařízením na zkapalněný zemní plyn Shell Prelud (488 metrů).
40
Šanghajský přístav je nejrušnější kontejnerový přístav na světě. Svou pozici obhájil i za rok 2022 a to už po třinácté za sebou. Ročně jím projde více než 40 milionů kontejnerů.
700
Lídr obchodu ve Středomoří
Jeden z italských států jménem Benátská republika, existující od přelomu 7. a 8. století do roku 1797, se okolo roku 1000 stane významnou námořní velmocí.
Na konci středověku čítá benátská flotila několik tisíc plavidel, přičemž průměrná tonáž tamních nákladních lodí dosahuje už v té době 700 tun. Kromě koření a jiného tradičního orientálního zboží dovážejí do Evropy také cukr, olej, měď, bavlnu i otroky.
Benátské námořní podnikání je velmi dobře organizované, stát dohlíží na stavbu lodí, oběh zboží i provoz obchodních skladů.
1992
V roce 1992 se z lodi, plující z Hongkongu do USA, během bouře uvolní kontejner s 28 tisíci plastovými hračkami do vany, většinou jde o žluté kachničky. Ty se rozptýlí po oceánu a jsou nalézány dodnes. Vědci jejich pohyb využili ke zkoumání oceánských proudů.
5 000 000
I když jsou letadla pohodlnější a rychlejší, přesto se lidé na dlouhé cesty vydávají také na lodních palubách. Ročně jde při zaoceánských plavbách téměř o 5 milionů lidí.
3
První lodě, které převezou lidi přes oceán z Evropy do Ameriky, jsou plavidla výpravy italského cestovatele Kryštofa Kolumba (1451-1506) v roce 1492. Vlajkovou lodí je Santa María s posádkou asi 40 mužů, cesty se účastní také karavely Pinta a Niňa.
25-45
Rychlost velkých lodí se liší podle typu plavidla. Například průměrná rychlost kontejnerových lodí je 30 až 40 km/h, ropné a chemické tankery brázdí moře rychlostí okolo 25 až 30 km/h. Výletní lodě plují obvykle cca 35 až 45 km/h.
2200
Jako dnešní letenky
V roce 1912 stojí lístek na Titanic do třetí třídy v přepočtu na dnešní měnu asi 21 000 korun, do druhé 39 000 korun a za první by cestující zaplatili více než 85 000 korun.
Na lodi bylo při její první plavbě cca 2200 lidí, z toho asi 1300 cestujících a okolo 900 členů posádky. Nebyla plně obsazena a mohla pojmout ještě dalších 1100 pasažérů.