Hlavní roli ve Starém zákoně hrají patriarchové a jiní mužští hrdinové, kteří slouží jako příklady pro další generace. Jsou to mnohdy ale právě výjimečné ženy, které zaujmou čtenářovu pozornost. Jaká měla být údajně první Adamova družka Lilith?
„Stvořena z prachu země, stejně jako Adam. Není řeč o Evě, ale o té druhé. Divoká a nezávislá žena, která se odmítla podrobit vůli muže, stejně tak jako vůli Boží,“ píše se v anonymním středověkém textu, tzv.
Alfabetu Ješuy, syna Eleazara, syna Sírachova, známém též jako kniha Sírachovcova.
Loupež posvátného stromu
Postava Lilith se neobjevuje jen v židovsko-křesťanském prostředí, ale i v jiných kulturách, například starosumerské, egyptské, řecké a chetitské.
Nejranější zmínka pochází už z doby kolem roku 2000 př. n. l., kdy je démon Lilith zmiňován v epické básni Gilgameš a strom Huluppu. Zmocní se zde stromu, o který pečuje bohyně lásky a války Inanna, a až chrabrý hrdina Gilgameš ji dokáže vyhnat.
Démon vraždící malé děti?
V dalších zdrojích se o ní nejčastěji mluví jako o démonu svádějícím muže a kradoucím či vraždícím malé děti. Podle některých názorů se o ní zmiňuje i biblická kniha Izajáš:
„Divoké kočky se tam setkají s hyenami, satyr bude volat na další satyry, tam Lilith bude číhat a hledat místo, kde si oddychne.“
Rovná Adamovi
Problém je ale s překlady. Zatímco Nová jeruzalémská bible uvádí jméno Lilith, v jiných překladech se na tomto místě objevují slova jako „upír“, „sova“, „netvor“, „stvůra“ atd.
Nejvíce ale Lilith proslula díky jiným židovským dílům, jako je třeba zmiňovaný Alfabet Ješuy. Zde je popisována jako Adamova manželka, která je vytvořena stejně jako její partner ze země a kvůli tomu se mu odmítá poddat.
Nakonec vzpurná Lilith vysloví nevyslovitelné jméno Boha a odletí. Stane se z ní zlý démon, podle některých byla právě Lilith oním hadem, který podal Evě osudné jablko se stromu poznání. Následující družka Eva už je pak pro jistotu vytvořena z Adamova žebra.