Jen si to představte, chcete uvařit oběd, ale chybí brambory. Co teď? Zajet pro ně autem? Nepřipadá v úvahu! Budoucnost patří létaní, a tak nasednete na elegantní hoverbike, nasadíte helmu a hurá do vzduchu.
Před obchodem zaparkujete na speciální místo, doběhnete pro nákup a za deset minut jste zpátky v teple domova.
Města jsou přeplněná osobními i nákladními automobily. Usilovně se hledá řešení, jak vytíženým komunikacím ulehčit. Zároveň vyhovět i novému elektrickému trendu. Spásou má být hoverbike, hybrid mezi vznášedlem a motorkou.
Vizionář Foglar
Pokud anglicismus hoverbike přeložíme do češtiny, vyjde nám dosti krkolomné sousloví vznášející se kolo. Jako průkopníka můžeme označit Jana Tleskače. Postava z knih Jaroslava Foglara (1907–1999) experimentovala s létajícím kolem. Pokusy dopadly nešťastně.
Přesuňme se do vážné roviny, začátkem roku 2008 si s podobnou myšlenkou pohrávají technici ze společnosti Aerofex. Značně jim sekundují experti z Malloy Aeronautics, ti v roce 2014 představí první hoverbike na světě. Podobá se kvadrokoptéře a logicky ho pohání čtyři rotory.
Bavorák ve vzduchu
Společnost se totiž věnuje především výrobě dronů, a tak se nový hoverbike vznášejícím pomocníkům podobá.
Část vývoje dokonce podpoří přispěvatelé ze serveru Kickstarter, díky tomu je stroj vybaven motorem BMW. „Spojili jsme jednoduchost motorů a svobodu létání,“ chlubí se výkonný ředitel firmy.
Model je ještě v plenkách, od ostatních se liší tím, že může létat i bez posádky. Pro milovníky piva či jiných alkoholických pochutin ideální volba. Přiletět do hospody a nechat manželku, aby nasměrovala hoverbike domů.
Revoluci na trhu způsobila firma Hoversurf. Nejdříve technici zkonstruují několik prototypů, první testy proběhnou za zavřenými dveřmi v hale. Létající motorka disponuje čtyřmi lopatkami z uhlíkových vláken.
Stroj má úctyhodný výkon, dokáže vyvinout až stokilometrovou rychlost. Uživatele vynese do pětimetrové výšky, jasným mínusem je prozatím výdrž. Jedno nabití poskytne pilotovi až 25 minut „jízdoletu“.
Model Scorpion 3 přijde zájemce na 150 000 dolarů (v přepočtu 3,5 milionu korun)!
Bezpečnost je nejdůležitější!
„Na začátku to vypadá děsivě a nejistě,“ přiznává šéf Hoversurfu. Zároveň dodává, že na 114 kilogramů vážící stroj piloti nepotřebují pilotní licenci ani řidičské oprávnění na motorku.
Kupující musí však absolvovat rozsáhlé školení v Kalifornii, kde je instruktoři učí, jak se strojem manipulovat. Po odhalení získala firma desítky nabídek, jedna z nich od policejního sboru v Dubaji.
Spojené arabské emiráty se staly dějištěm dalších zkoušek. Při jedné z nich se hoverbike i s řidičem vznesl do 30metrové výšky a začal nekontrolovatelně padat. Obrněný muž naštěstí vyvázne bez zranění, stroj je nenávratně poškozen.
Viníkem se stal vadný barometr, společnost uvedla, že bezpečnost je na prvním místě a prodeje pozastavila. Absolutní novinkou je japonský model XTurismo. Futuristicky vypadající stroj má ulehčit přeplněnému Tokiu.
Problém nastává v legislativě, protože hoverbiky nemají povoleno létat nad rušnými silnicemi. Vznášedlo přijde na 700 000 dolarů, v přepočtu až 16 milionů korun.