Britská vlajka se třepotá ve větru. Po zatím poklidných vlnách Atlantského oceánu pluje impozantní třístěžňová plachetnice. Jednooký admirál Horatio Nelson přešlapuje na přídi a netrpělivě vyhlíží svůj cíl. „Támhle jsou!
Vyšlete signál!“ vyštěkne pohotový rozkaz a jeho loď Victory neohroženě zamíří doprostřed nepřátelské francouzsko-španělské flotily…
Podívejte se na pět nejslavnějších válečných plavidel.
1. Ark Royal: Rozmetá španělskou flotilu!
První plavidlo, které odstartuje nadvládu Angličanů na moři, se jmenuje Ark Royal neboli „Královská archa“.
Loď nechá zhotovit v roce 1587 v jihoanglickém Deptfordu známý šlechtic a objevitel Walter Raleigh (1554–1618) a prodá ji anglické královně Alžbětě I. (1533–1603).
Ve své době jedna z největších lodí anglické Royal Navy je 31 metrů dlouhá, unese 55 děl a na její palubu se vejde až 268 námořníků. Díky své výbavě dokáže být v soubojích velice efektivní.
„On dal větrům i vodám sil a dych, by rozprášily řady nepřátel mých,“ pochvaluje si královna Alžběta. Nejvíce se Ark Royal vyznamená v roce 1588 v bitvě u Gravelines v Lamanšském průlivu, kde pomůže rozmetat obávanou španělskou Armadu.
Jejím velitelem je v té době zkušený Charles Howard (1536–1624). Plachetnice po tomto triumfu úspěšně slouží ještě dalším anglickým panovníkům až do roku 1636, kdy se následkem nehody potopí v řece Medway na jihovýchodě Británie.
2. Victory: Zastaví Napoleona!
Britové jsou ve stavění válečných lodí zkrátka nepřekonatelní. Jejich nejslavnější výtvor a současně nejstarší bojové plavidlo, které je až dosud v aktivní službě, nese všeříkající název Victory (Vítězství). Vyrobí ji v roce 1765 v Chathamské loděnici.
Plovoucí zbraň měří 57 metrů a na svoji obranu má k dispozici 104 kanóny ve čtyřech různých velikostech. Navíc je schopná pojmout 850 mužů, vyzbrojených mušketami. Její dřevěný trup je pokrytý měděnými pláty, které mají loď chránit před mořskými škůdci.
Poprvé Victory vypluje do akce roku 1778. Největšího úspěchu dosáhne o 27 let později, kdy s ní admirál Horatio Nelson (1758–1805) zvítězí v bitvě u Trafalgaru, a zabrání tak invazi Napoleona (1769–1821) na Britské ostrovy!
Ze služby je plachetnice vyřazena v roce 1812 a více než 100 let slouží jen jako sklad. Roku 1928 se ale na přání britské veřejnosti dočká opravy a je znovu uvedena do provozu!
3. Santísima Trinidad: Pomůže Američanům k nezávislosti!
Jedním z mála plavidel, jež v 18. století dokáže opakovaně vzdorovat neporazitelné Royal Navy, je obří španělská galeona, známá jako Santísima Trinidad.
Loď vybuduje konstruktér Mateo Mullán na příkaz španělského krále Karla III. (1716–1788) v kubánské Havaně roku 1769. Santísima Trinidad je v časech svého vzniku s 61,3 metru délky jednou z největších bitevních lodí na světě a žádná jiná plachetnice nepobere větší množství munice než ona.
Po úpravách, provedených v roce 1795, může kolosální čtyřveslice nést 140 děl! Posádka má více než 1000 členů. „Vzdejte se!“ volají na své protivníky Španělé, když jejich galeona přirazí k boku britského plavidla.
Santísima Trinidad se proslaví hlavně za americké revoluce za nezávislost, kdy v roce 1780 pod velením kapitána Luise de Córdovy (1706–1796) přispěchá na pomoc kolonistům a podílí se na zajetí 55 anglických lodí!
Osudnou se lodi stane až bitva u Trafalgaru v roce 1805, ve které galeona ztratí stěžeň a vzdá se britské plachetnici Neptune. Hned následující den se vinou bouře potopí.
4. USS Monitor: Způsobí námořní revoluci!
V 19. století dochází ve válčení na vodě k zásadní proměně. Kapitáni se už nemusí spoléhat na příznivý vítr a plachty nahradí motor.
Žádná jiná loď však nezpůsobí v námořní strategii takovou revoluci jako americký USS Monitor, navržený v roce 1861 švédským inženýrem Johnem Ericssonem (1803–1889) v New Yorku.
Obrněná paroloď svým designem výrazně ovlivní podobu moderních válečných křižníků. Větší část 52,4 metru dlouhého plavidla je totiž ukryta pod vodou! Nad hladinu vyčnívá jen pozorovatelna pro kormidelníka a otočná dělová věž.
Výzbroj tvoří dva 11palcové kanóny s uzavíratelnými střílnami. Svůj nejdůležitější zápas svede 9. března 1862 u Hampton Roads v rámci americké občanské války, v níž se utká s obrněncem CSS Virginia. Jedná se o první střetnutí dvou obrněných lodí v historii!
Monitor vedený Johnem Wordenem (1818–1897) v něm sice nezvítězí, ale zabrání Virginii v dokončení její mise. „Zachraň se, kdo můžeš,“ nese se palubou a posádka bleskově nasedá do záchranných člunů.
Na Silvestra roku 1862 se Monitor kvůli silnému vlnobití nešťastně potopí u mysu Hatteras na východním pobřeží USA.
5. Bismarck: Pluje jenom 9 dní!
Píše se rok 1939 a za hlasitého potlesku diváků, mezi nimiž nechybí ani diktátor Adolf Hitler (1889–1945) je v Hamburku spuštěna na vodu čerstvě dokončená chlouba německého námořnictva – válečná loď Bismarck.
Ocelové monstrum se má stát esem v rukávu armády Třetí říše. V období druhé světové války těžko hledat modernější a bojeschopnější plavidlo.
251metrový obr dokáže vyvinout rychlost až 54 km za hodinu a jeho 15palcová děla zvládnou hravě zlikvidovat každého soka, který by zaútočil, ať už na moři či ze vzduchu.
Hned při své panenské plavbě v květnu 1941 Bismarck s přehledem pošle ke dnu britský křižník HMS Hood. Ministerský předseda Británie Winston Churchill (1874–1965) je vzteky bez sebe a přikazuje admiralitě:
„Musíte potopit Bismarcka za každou cenu!“ Rozlícení Britové následně uspořádají na německou loď divoký hon Atlantikem, při němž nasadí přes 30 plavidel i letectvo!
27. května Bismarck podlehne mnohonásobné přesile a provrtaný stovkami střel klesne do hlubin oceánu. Slávy si tak užije pouhých 9 dní!