Kdyby byla modelka Maggie spolehlivá, nejslavnější americký obraz by nejspíš nevznikl. Jenže není, do ateliéru nedorazí a malíř hledající náhradu se nakonec obrátí na svou matku.
Anna Whistlerová (1804-1881) je zbožná žena, která odmítá alkohol i tancovačky a nesouhlasí s tím, aby její syn James Abbott McNeill Whistler (1834–1903) studoval umění, neboť je to nepraktické a bezbožné.
Ani s tím, aby odjel do Evropy. Jenže když v občanské válce Konfederace prohraje, Anna jako zarytá jižanka sama sedne na loď a zamíří do Anglie, aby se do Ameriky už nikdy nevrátila.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Synovi, žijícímu ve víru divokých flámů obklopen dívkami volných mravů, tím sice zkomplikuje bohémský život, ale na oplátku do něj vnese trochu řád.
Stará se o dům, chystá večeře pro jeho přátele, kterým samozřejmě u jídla káže o škodlivosti alkoholu i zhýralého života.
![James McNeill Whistler (Etienne Carjat. National Gallery of Art Library, Washington, volné dílo, commons.wikimedia)](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/10/james-abbott-mcneill-whistler-by-etienne-carjat-768x656.jpg)
Whistler je rebel
„Umění by nemělo být závislé na žvástech. Být potěchou oka či ucha, aniž by bylo potřeba do toho míchat emoce,“ hlásá a brojí proti jeho viktoriánskému pojetí. Přesto v roce 1871 namaluje obraz, který je jeho esencí.
Olej na plátně o rozměrech 144 x 162 cm je provokativní nejen tím, že je tvořen pouze tóny černé, šedé a bílé barvy, ale také svým názvem Variace v šedé a černé č.1, což se k portrétu milované matky příliš nehodí.
Přesto se stává ikonou mateřství a tradičních vlastností, byť bylo jeho záměrem spíš zvednout mandle zkostnatělým páprdům v královské akademii novátorskou a skandální formou. Což se mu samozřejmě povede.
![Whistlerova matka se samozřejmě dostane i na poštovní známky. (US Post Office, Volné dílo, commons.wikimedia)](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/10/whistlers-mother-1934-issue-3c-768x492.jpg)
Známky i Mr. Bean
Ač je obraz považován za počátek amerického malířství a zván matkou národa považován za americkou ikonu, Americe nikdy nepatřil. Whistler ho namaluje v Anglii a v roce 1981 ho koupí francouzská vláda.
Američané ho navíc objeví a přijmou za svůj až v době velké hospodářské krize.
V roce 1934 se obraz dostane na americké poštovní známky, kde je doplněn textem „Na paměť a počest všech amerických matek,“ a dnes je v USA nejčastěji reprodukovaným, ale také parodovaným obrazem.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Současně také ikonou popkultury, stejně jako třeba Warholova Marylin. U nás ho v roce 1997 zpopularizuje filmová komedie Mr. Bean: Největší filmová katastrofa, ve které ji titulní hrdina dá pořádně zabrat a přetvoří ji svým typickým stylem.
![Svým pojetím je skandální a rebelské dílo i jeho obraz Symfonie v bílém č. 1: Bílá dívka z roku 1862 (James McNeill Whistler, Volné dílo, commons.wikimedia)](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/10/1077px-whistler-james-symphony-in-white-no-1-the-white-girl-1862-768x1540.jpg)