Věnovali mu 5 000 hodin a nechali na něm ruce (české). Třebaže celokarbonová kola BST jsou z Johannesburgu, podvozek Öhlins od Švédů, brzdy Brembo od Italů a srdce z dvouválcového Ducati, výsledek je český.
Nejúžasnější, nejdražší a nejunikátnější český superbike vyrobený ze 70 % ručně. Ferat 2.
Před 35 lety natočil režisér Juraj Herz snímek Upír z Feratu, kde hlavní roli hrálo auto jménem Ferat (ve skutečnosti upravený prototyp Škody 110 Super Sport v jediném exempláři). Řidičům pilo krev přes plynový pedál a vypadal skvostně.
Byl to horor – film, námět a vůbec ta představa. Teď příběh krvelačného monstra na kolech pokračuje, třebaže jenom v jedné stopě…
Kmotři Herz a Pištěk
Na začátku všeho byly vize a sen: Snem se myslí postavit dokonalý a výkonný stroj bez kompromisů, nic menšího než ultimativní motorku z těch nejušlechtilejších materiálů a dostupných komponent.
Vizí pak vytvořit 25 kusů pro ty největší motocyklové nadšence a sběratele designového a technického skvostu. Splnilo se oboje…
Jestliže kdysi měl Ferat sklolaminátovou karosérii a design od Theodora Pištěka v zahraničí hodnocený lépe než Aston Martin plus řadový čtyřválec o objemu 1147 cm³, tak současný Ferat 2 představuje zázrak.
Má trubkový příhradový rám z chrom-molybdenové oceli, díly z ušlechtilého karbonu, titanu nebo vysokopevnostního duralu. Motor pak z Ducati, vidlicový, kapalinou a olejem chlazený dvouválec Ducati Testastretta II o objemu 1198 cm³.
„Hlavní inspirací pro celý projekt byl příběh auta, které je ve všech směrech absolutně odlišné, má extravagantní design a konkurenci deklasuje v každém závodě.
To auto jezdilo na krev a vyvolávalo v pilotovi závislost,“ popisuje Ondřej Hrůza, projektový manažer Feratu 2.
Umění z pekla
Přesně taková je i motorka. Výhradně odlišná, bezvýhradně extravagantní, absolutně bezkonkurenční, třebaže pořád jezdí na oktany.
Výkony korespondují s kilogramy, oboje dosahuje hodnot 169 (koní/kg), staví se v Brně a z edice 25 kusů se plánují 2–3 stroje pro Česko. Zbytek půjde na trhy jako jsou USA, Rusko, Arabský poloostrov.
Jenže zatímco u nás je odkaz na Upíra z Feratu akceptovatelný bez zbytečného okecávání, venku budou muset prodávat motorku s příběhem za cenu 75 000 eur bez daně (2 070 000 bez DPH).
Všechny stroje budou maximálně nastavitelné pro jezdce, co se týká hmotnosti, ovladatelnosti i ergonomie. Ferat 2 vlastně není motorka, je to umění Made in Czech.
DATABOX
Ferat 2
Cena: 75 000 euro (2 070 000 Kč) bez DPH
Motor: L2 o objemu 1198 cm³
Výkon: 124 kW (169 k)
Nejvyšší rychlost: 270 km/h
Rozměry (d/š/v): 2257 / 1192 / 725 mm
Hmotnost: 169 kg