V poslední době se množí zprávy o ničení památek islamisty ve starobylém městě Timbuktu ve státě Mali.
Timbuktu založili kočovní Tuaregové ve 12. století a během 200 let se stalo nesmírně bohatým městem na křižovatce významných obchodních cest, po nichž proudila sůl a také zlato.
Díky spisovatelům, jakým byl například v 16. století Leo Africanus, se zvěsti o pohádkovém bohatství Timbuktu donesly do Evropy, kde podnítily u části badatelů nutkavou zvědavost.
![Na přelomu června a července roku 2012 došlo k demolici nejméně dvou hliněných svatyní zapsaných na seznam UNESCO ze strany islamistických radikálů, kteří ovládli neuznaný stát Azavad.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/01/1-17-768x512.jpg)
Tajemství opřádající Timbuktu ještě zvyšovala jeho nedostupnost a mnoho evropských expedic cestou k němu zahynulo.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Až do roku 1830, kdy Evropané do města přišli, všechny dokumentované zmínky o Timbuktu se týkají snahy se tam dostat, uvedl editor aktualizovaného vydání Oxfordského slovníku Richard Shapiro.
![V oblasti působí i modré přilby OSN.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/01/2-15.jpg)
„V roce 1820 lidé mluvili o tom, že dostat se z Tripolisu do Timbuktu trvá 60 dní, přičemž šest dní z toho je bez vody. Britové tehdy doufali, že by si z Afriky mohli odnést stejné poklady, jako Španělé získali v Jižní Americe,“ dodal Shapiro.
![Zdejší historická zástavba.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/01/3-14-768x557.jpg)
V roce 1829 známý anglický básník Alfred Tennyson ve své básni Timbuctoo popsal město jako „záhadné“ a „neproniknutelné“ a srovnal ho s Eldoradem a Atlantidou.
Až v roce 1830, dlouho poté, co město postihl úpadek, se Francouzi Renému Cailliému jako prvnímu Evropanovi povedlo dosáhnout Timbuktu a ve zdraví se zase vrátit domů.
![Mešita Djenné.](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2018/01/4-13-768x512.jpg)
„Evropané přišli do Timbuktu velmi pozdě. Po staletí se tam snažili proniknout, protože to bylo mytické místo, kde se shromažďovali obchodníci a islámští učenci.
Bylo popsáno ve středověkých arabských rukopisech, takže znali jeho dějiny, ale nikdy se tam nedostali, jelikož jim to ani místní obyvatelé nedovolili,“ prohlásila Marie Rodetová z fakulty orientálních a afrických studií v Londýně.