Na Vysočině, nedaleko od Bystřice nad Pernštejnem, leží nenápadná obec Vítochov. Ukrývá se zde jeden z nejstarších moravských kostelů, svatyně svatého Michaela archanděla.
Obklopený lesy, tichými loukami a zvláštní, až tajemnou atmosférou se kostel stal oblíbeným cílem poutníků i těch, kdo hledají duchovní klid…
Cyrilometodějská stezka: S tímto místem je rovněž svázána legenda o počátcích křesťanství na Moravě. Podle pověsti měl místní vladyka Dětoch přijmout křest z rukou samotného svatého Metoděje.
Na památku této události nechal pak prý vybudovat první dřevěný kostel, jenž měl být později sv. Metodějem též vysvěcen.
Ačkoliv tento mýtus nedokládají žádné písemné prameny, v lidové tradici je živý až do dnešních dnů a dodává místu skutečně až duchovní hloubku.
Díky této legendě byl také Vítochov zařazen do sítě Cyrilometodějské stezky, jež propojuje památná místa spojená s působením slovanských věrozvěstů. Každoročně sem míří velké množství poutníků nejen od nás, ale i ze zahraničí.
Řádění krutých Švédů?
V průběhu třicetileté války měl být údajně v roce 1645 kostel zpustošen švédskými vojsky. Podle legendy tehdy kněz přišel o život přímo u oltáře, kde měl být zaživa upálen.
I když se tato pověst nedochovala v žádných historických spisech, jisté náznaky zůstávají, protože při archeologickém výzkumu v roce 1968 bylo pod podlahou svatostánku objeveno více než padesát lidských koster.
Tyto ostatky ležely jak pod starými náhrobními kameny, tak i přímo před oltářem.

Skutečný obr!
Tehdejším nejzáhadnějším nálezem byla však kostra muže, jehož výška podle měření dosahovala přibližně 210 centimetrů. Muž tedy zcela jistě v době, kdy průměrná výška lidí činila zhruba 150 až 160 centimetrů, musel působit jako skutečně veliký obr.
Jeho původ však až do dnešních dnů zůstává neobjasněnou záhadou. Kosterní pozůstatky byly převezeny do Moravského zemského muzea, nicméně přesné stáří ostatků zůstalo návštěvníkům dodnes neznámé…

Nezodpovězené otazníky zůstávají…
Skutečně je tedy místní legenda o řádění Švédů pravdivá? A kostra vysokého muže může snad naznačovat jakéhosi návštěvníka „odjinud“? Dále se traduje, že kostel stojí na místě dávného pohanského pohřebiště.
Možná i tento fakt může tedy vysvětlit mimořádný počet ostatků pod podlahou a neobyčejnou atmosféru, která tuto svatyni bezesporu obklopuje?