K čemu by byl tisk fotografií těm, kteří nevidí? Jednoduchá otázka dostává doslova nový rozměr, a to trojdimenzionální.
Technologie, která umožňuje výšku reliéfu až 4 mm, je ideální pro různé aplikace včetně tapet, texturovaných povrchů nebo právě materiálů pro zrakově postižené včetně Braillova písma.
Přelomová je například v tom, že dříve nebylo možné kombinovat reliéf s jemným strukturováním nebo s plnobarevným tiskem s takovou přesností, stejně jako nebylo možné tisknout reliéf na tak širokou paletu materiálů.
Nyní se všechny tyto možnosti otevírají.
Společnost Canon ve spolupráci se Světluškou – Nadačním fondem Českého rozhlasu a organizací Czech Photo připravily unikátní výstavu Svět nevídaný.
Jde o venkovní instalaci 14 velkoformátových fotografií od proslulých autorů, které jsou vytištěné pomocí nejnovější technologie reliéfního tisku. Návštěvníci se zrakovým hendikepem díky ní získají dosud bezprecedentní hmatový dojem z vizuálního umění. Výstava se nachází v Praze na prostranství u budovy Fragment Karlín.
Je tu i držitel Pulitzera!
Čí díla tu najdete?
Je mezi nimi třeba mnohokrát oceněný Jihoafričan Brent Stirton, jehož snímek posledního severního bílého nosorožce obklopeného strážci je asi nejznámějším dílem na výstavě, dvorní sportovní fotograf The Times Marc Aspland, německá módní fotografka Heidi Rondak nebo držitel Pulitzerovy ceny Muhammed Muheisen.
Tematický zásah výstavy je široký, od přírody přes sport po místa zasažená válkou.
Zaujme i černobílý portrét od Iana Treherneho, jenž začal fotit, až když sám přišel o zrak, a nechybí ani detailní fotografie mořského korálu větevníku během rozmnožování v umělých podmínkách.
Hmatová vrstva fotografií byla vytvořena díky tiskárně Canon Arizona a softwaru PRISMA elevate XL. „Pro dosažení požadovaného efektu se na sebe tiskne několik velmi tenkých vrstev inkoustu, vždy vytvrzených UV světlem.
Při budování vrstvy v místech, kde dosahujeme horního okraje výsledného vyvýšení reliéfu, překryjeme tento bod bílou barvou a následně plnobarevnou vrstvou, ale pouze v daném místě.
Zbytek grafiky se buduje dál do výšky, než dosáhne maximálního vyvýšení, kde se proces s bílou krycí a plnobarevnou horní ‚viditelnou‘ vrstvou opakuje až do dosažení výsledného tvaru reliéfní grafiky.
Na rozdíl od jiných metod, kdy na závěr přijde na celou grafiku a hotový reliéf plošně bílá krycí vrstva a plnobarevná vrstva, a dochází tak k rozostření grafiky, náš způsob tvorby reliéfu vytváří přesné výsledky bez perspektivního rozostření a deformací.
Dojem z fotografie je tak kompletní i pro návštěvníky výstavy bez vady zraku,“ říká Peter Varga, produktový manažer velkoformátových řešení Canon.
A jak to vidíte vy?
Svět nevídaný má i edukativní rozměr, který ocení široká veřejnost: na druhé straně panelu je každá z fotografií znázorněná tak, jak ji vidí lidé se zbytky zraku nebo jednotlivými očními vadami, třeba zeleným zákalem nebo diabetickou retinopatií. Samozřejmě nechybí ani podrobný lékařský popis konkrétní vady