Pozorovat svět z ptačí perspektivy, sjíždět novinky na internetu a do práce výjimečně dorazit včas? S autonomními letouny hračka. Vývojáři, kteří touží Zemi odlehčit a dopravu směrovat do oblak, konečně uhodili hřebík na hlavičku. Revoluce je na spadnutí…
Ráno vstát, vypít kávu a jako James Bond budoucnosti nasednout do luxusního vozidla a jednoduše odfrčet. Ale ne jen tak. Stylově. Bez ranních špiček, nepozorných řidičů a objížděk.
Cestovní ideál vzešel z hlavy firmy Aston Martin spolu s Cranfield University, Cranfield Aerospace Solutions a leteckou divizí Rolls-Royce. Firmy spolu v červenci loňského roku představily na Farnborough International Airshow napůl letadlo a napůl dron. Dopravní (r)evoluci…
Ahoj, krasavče!
Trojmístný letoun Volante Vision Concept, který se zrodí pod taktovkou letecké divize Aston Martin a vědeckých týmů z univerzity v Cransfieldu, má být čerstvým vánkem budoucnosti.
Stres z dokolečka záplatovaných silnic spolu s frontami na světlech už bude minulostí.
Šéfdesigner automobilky Marek Reichman (*1966) v tomto konceptu spatřuje „novou generaci městské dopravy,“ v níž vertikální pohyb už není jen myšlenkou jako vystřiženou z komiksu.
O pohyb se starají dvě vrtule po stranách a jedna na zádi a „šťávu“ má podle konceptu dodat akumulátor. S jakou kapacitou? To je u Boha, stejně jako další technické podrobnosti.
V jiné dimenzi
Jako ve správném sci–fi filmu i tady je mozkem počítač. Speciální pilotní průkaz proto není potřeba, stačí jen nasednout, zadat konkrétní trasu do navigace a pak už se jen spokojeně kochat. Aston se o vše postará sám.
Cestování je možné klidně i za rychlosti 365 km/h. Z Londýna do Paříže by se proto majitelé mohli dostat klidně i za pouhou hodinu, bez front na letištích a dopravních záseků.
Ze země by revoluční stroj připomínal něco mezi letadlem, hydroplánem a člunem dohromady. Ze vzduchu hi-tech dron z říše děsů. I když cena ještě není zdaleka určená, Aston Martin odhaduje produkt budoucnosti na 9,2 milionu dolarů (okolo 202 milionu korun).
Kdy a kde?
První stroje, vycházející z konceptu, nám mají být blíž roku 2030. „Jak rostou městské aglomerace, poroste i poptávka po rychlém, spolehlivém a ekologickém způsobu městské a příměstské dopravy.
Hledáme alternativu k té současné a předpokládáme, že budoucnost má létání…,“ prohlašuje Palmer. Ve vývoji přepravních unikátů ale není Aston Martin sám.
Podobným směrem se vydává i Rolls–Royce, který by rád odstartoval novou éru dopravy s leteckým taxi.
Pozadu za vycházejícím sluncem
Od nákresů a modelů k činům přechází i čínská firma Ehang, která svůj model „184“ už čile testuje v Dubaji.
Autonomní letoun o rozměrech 3,9 x 3,9 x 1,5 m a hmotnosti 200 kilogramů je navržen tak, aby se ve vzduchu zvládl udržet 23 minut, nejvyšší rychlost je odhadována na 100 km/h. Podle předpokladů by mohlo taxi zvládnout překonat 17 kilometrů.
Na rozdíl od Aston Martin, ale čínská firma své plavidlo uzpůsobila jen pro jednoho pasažéra a menší zavazadlo. Pohodlí z jízdy zajišťuje tablet, na němž je možné nejen nastavovat teplotu, stejně tak si cestu zkrátit „surfováním“ na internetu.
Do pohybu se stroj uvádí jediným klepnutím na ovládací panel, podobně snadné je i přistání. Všechny výhody se ale odráží na cenovce o hodnotě 200–300 tisíc dolarů (cca 5 –7,5 milionu korun).
To, že nám revoluce pomalu klepe na dveře, dokazuje i fakt, že v našich končinách je jeden ze strojů dokonce zamluvený. Cenu si ale internetový prodejce raději nechává pro sebe.