Skip to content
reklama
reklama

Jak ovlivnit chuť k jídlu?

blank

Podle starého lidového přísloví má člověk snídat sám, obědvat s přítelem a večeři přenechat svému nepříteli. Přestože je obecným tvrzením, že kalorie je kalorie a je úplně jedno, kdy je přijata a v jakém množství, britští odborníci jsou zcela jiného názoru.

V tomto ohledu radí při stravování dát na tzv. vnitřní hodiny.

blank
V podstatě to znamená, že kalorie přijaté v ranních hodinách organismus lépe využije než kalorie přijaté večer či v noci. Foto: Pixabay

Vztah chuti k jídlu a vnitřních biologických hodin je nový směr výzkumu, kterým se odborníci z týmu Leonie Ruddickové‐Collinsové z Aberdeenské univerzity ve Spojeném království vydali. Rovněž navrhli určitá pravidla stravování, podle nichž by se měl člověk doporučeně řídit.

Mezi všeobecné stravovací návyky se řadí mimo jiné počítání kalorií a jejich zaznamenávání do kalorických tabulek. Díky tomu si lze snadno udržet přehled o tom, co tělo během dne přijme, a následně je možné porovnat denní příjem a výdej energie.

Člověku často přijde, že když zkonzumuje například hamburger ve večerních hodinách, stráví jej hůře, než kdyby ho snědl k snídani. Naše těla ve skutečnosti spotřebovávají kalorie efektivněji, když jsou konzumovány ráno, nikoli večer.

Jedná se o základ efektivní strategie k hubnutí.

blank
Koncentrace stravování k ránu je rozhodně jedním ze způsobů vedoucích k lepšímu zdravotnímu stylu. Foto: Pixabay

Stravování podle cirkadiánního rytmu

Tzv. cirkadiánní rytmus neboli biologický rytmus je 24hodinový cyklus kolísání aktivity a bdělosti s denní, měsíční či roční periodou. Cirkadiánní rytmy zastávají důležitou roli ve fyziologických procesech podílejících se na energetickém metabolismu a energetické rovnováze.

Obvykle bývá člověk v noci unavený a ráno odpočatý a plný síly do nového dne, biologický rytmus rovněž reguluje načasování veškerých tělesných procesů. K narušení může dojít prakticky kdykoliv, stačí třeba začít vést nezdravý životní styl, změnit stravovací návyky, začít cvičit v neobvyklou denní dobu atd.

To vše má pak za následek změny, ovlivňující nejen fyzické a duševní zdraví, ale také imunitu. Na biologický rytmus má vliv vylučování hormonů. Pokud tělo přijímá veliké množství nezdravého jídla, dochází k narušení hladiny vylučování hormonů.

Opačný efekt mívá například cvičení, jež je nejen hormonům velmi prospěšné.

blank
Obecně tělesné procesy fungují nejlépe, pokud si člověk osvojí pravidelné spánkové návyky a neignoruje cirkadiánní rytmus. Foto: Pixabay

Co bylo dříve, slepice, nebo vejce?

Odborníci spekulovali nad otázkou, zda došlo dříve k narušení cirkadiánního rytmu nezdravou stravou, nebo zda narušený rytmus má za následek přejídání. Britské badatele myšlenka toho, co bylo prvním podnětem, zaujala, a tak se rozhodli „přijít všemu na kloub“ z vědeckého hlediska. Rozhodli se podrobit analýze starší studie, které se zaměřovaly na osoby se záměrně narušeným cirkadiánním rytmem. Z nasbíraných dat zjistili, že v organismu jedinců, kteří jedli během noci více než 25 % svých denních kalorií a jež se pod dohledem odborníků této „neřesti“ zbavili, byla patrná lepší regulace hormonů, jež mají na svědomí regulaci chutě k jídlu, výdej energie a regulaci glukózy, to má za následek změny hladin cirkulujícího inzulínu, leptinu, kortizolu a dalších hormonů chuti k jídlu v krvi.

Podle britských vědců z Aberdeenské univerzity navíc pravidelný spánkový rytmus podporuje správnou sekreci hormonů.

Pevný stravovací režim

Alex Johnstone, jenž se na studii podílel, podotknul, že ne všechny studie se shodují v tom, že ranní stravování nutně vede k úbytku hmotnosti, některé pokládají za účinnější tzv. přerušovaný půst, kdy člověk jí pouze během určitého časového rámce.

Příkladem je snídaně v osm ráno a večeře v šest odpoledne, mezi polednem a čtvrtou odpolední je každodenní půst.

blank
Ne nadarmo nám naše babičky říkaly, že snídaně je základ dne, a proto má být vydatná. Foto: Pixabay

Výzkum naznačuje, že ztráta hmotnosti vzniká v tomto případě vlivem redukce příjmu kalorií, protože člověk má zkrátka méně času jíst. Přerušovaný půst však může podpořit správný cirkadiánní rytmus tím, že vyloučí noční konzumaci,“ vysvětlil Johnstone.

Foto: Úvodní foto: Pixabay
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Le Chaton: Podzimní péče o pleť s leknínem a malinami
iluxus.cz

Le Chaton: Podzimní péče o...

Aby pleť po letním slunění vypadala dobře i...
Mám dítě, ale ne muže
skutecnepribehy.cz

Mám dítě, ale ne muže

Už jako malá jsem si přála mít...
Budoucnost ve jménu fenoménu H2: Honba za nulou
21stoleti.cz

Budoucnost ve jménu...

Je na prvním místě periodické tabulky. Je...
Spadl život na Zemi z vesmíru?
enigmaplus.cz

Spadl život na Zemi z vesmíru?

Mezi úvahami, které se věnují teoriím vzniku...
Ušijte si originální bytové doplňky a dekorace
panidomu.cz

Ušijte si originální bytové...

Originální kousky, které si ušijete sami, dodají...
Italská sekaná s paprikami a olivami
tisicereceptu.cz

Italská sekaná s paprikami...

Když se řekne sekaná, vybaví se nám nejspíše...
Jak se rozhoduje buňka?
epochalnisvet.cz

Jak se rozhoduje buňka?

Prestižní evropský grant – ERC...
Tichomořské sídlo Matta Damona
rezidenceonline.cz

Tichomořské sídlo Matta Damona

Poprvé za celá desetiletí se věhlasný...
Plánuje se Soukupem brzy založit rodinu?
nasehvezdy.cz

Plánuje se Soukupem brzy...

Vztah AGÁTY...
Domažlice, srdce Chodska
epochanacestach.cz

Domažlice, srdce Chodska

Město Domažlice a celá...
Opravdu má Matonoha mladší milenku?
nasehvezdy.cz

Opravdu má Matonoha mladší...

Má doma krásnou manželku, ale...
V mexických pralesích údajně obchází nebezpeční démoni
enigmaplus.cz

V mexických pralesích údajně...

Ve folkloru středního Mexika se vyskytují nebezpečné...